مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مانور پذیری سوخو 27 (فلانکر)

سوخو 27 و انواع بعدی آن توانایی هایی آکروباتی قابل توجهی برخوردار میباشد. در حالیکه کارآیی جنگی برخی از مانورها خارق العاده تر , همچنان موضوع بحث باقی می ماند , اجرای این مانورها در نمایشهای هوایی سرتاسر جهان مورد توجه علاقه بازدید کنندگان می یباشد.

مانور کبرای پوگاچف Pugachevs Cobra

کبرای پوگاچف یا ترمز کردن پویا مانوری است که طی آن در عرض 3 تا 4 ثانیه دماغه هواپیما طی زوایای حمله بزرگ 80 تا 110 درجه بالا کشیده شده و سپس به پرواز افقی نرمال باز گردانده میشود . در طول این مانور سرعت زیادی از دست داده می شود . شما می توانید در ارتفاعات مختلف و با سرعت 350 تا 450 کیلو متر در ساعت , مانور کبرا پوگاچف را از پرواز افقی آغاز نمایید .

انجام مانور کبرا

خلبان در پرواز افقی و با سرعت ورود مناسب 350 تا 450 کیلومتر در ساعت , محدود کننده AOA را غیر فعال می کند . با کاملا عقب کشیدن دسته فرمان , کبرا را اجرا می نماید . هنگامی که دماغ در حالت عمودی ( کاملا به طرف بالا ) قرار گرفت دسته فرمان را به حالت خنثی برمی گرداند تا دماغه به طرف پلیین و وضعیت افقی باز گردد . همچنانکه به انتهای مانور نزدیک می شود , قدرت موتور ها را به آرامی افزایش می دهد . پس از اجرای , محدود کننده AOA بطور خودکار دوباره فعال می گردد. و به پرواز ادامه می دهد .

 مانور تیل اسلاید Tail Slide

تیل اسلاید که در روسی به نام Bell  نیز شناخته می شود یک مانور اوج گیری سریع است که در زاویه پیچ بالا 70 تا 75 در جه صورت می پذیرد . در نتیجه دراین مانور , سرعت عمودی به صفر کاهش می یابد , اما سرعت افقی در 10 تا 20 کیلومتر در ساعت بلای صفر باقی می ماند . آنگاه هواپیما تا 100 پایین می سرد و سپس با یک گردش دماغه به پرواز افقی باز می گردد , تیل اسلاید معمولی ممکن است در ارتفاعت مختلف و با سرعت 500 تا 800 کیلو متر در ساعت صورت پذیرد. این مانور می تواند توسط یک فروند فلنکر در نمایشهای هوایی نشان  داده می شود و از ارزش جنگی اندکی برخوردار است , گر چه کارشناسان اظهار میکنند که وقتی سرعت هواپیما در قسمت بالای مسیر کاهش می یابد بطور موثری در رابطه با تمامی سیستمهای راداری پیشرفته دشمن , " تعقیب امواج " را مختل می نماید البته به قیمت از دست دادن تمام سرعت . علاوه بر مانور کبرا , تیل اسلاید بطور چشم گیری توانایی شگفت انگیز فلنکر برای پایدار ماندن در زوایای حمله بالا و سرعت های پایین و نیز طرح موتور در جه یک این هواپیما را ثابت می نماید.

انجام مانور تیل اسلاید

خلبان صعود برای قرار گرفتن در وضعیت تقریبا" عمودی با زاویه پیچ 70 درجه را آغاز می کند . زمانیکه در روی مسیر 70 درجه پایدار قرار می گیرد , نیرو را تا رسیدن به میزان ایده آل کاهش داده و زاویه 70 درجه را حفظ می نماید . اگر زوایای پیچ از 75 درجه فراتر رود , باید توجه بیشتری صورت پذیرد که بیش از اندازه عقب کشیدن دسته فرمان موجب فراتر رفتن پیچ از حد عمودی و کاهش سرعت بالقوه در زوایای حمله منفی بالا می رود . پس از این که هواپیما شروع به پایین آمدن یعنی ایجاد سرعت عمودی منفی نمود دسته فرمان را به نرمی عقب می کشد. هواپیما به طرف جلو تنزل نموده و دماغه آن پایین می آید . گرایش به اسپین در جهت راست در این مانور مربوط به تاثیر ژیروسکوپی ایجاد شده توسط موتور ها می یباشد . در پایان نیرو را تا 100 % افزایش داده  و اجازه می دهد که هواپیما تقریبا" تا 500 کیلو متر در ساعت سرعت بگیرد , آنگاه بطور طبیعی هواپیما را به پرواز افقیباز می گرداند.

سوخو 27 توانایی انجام مانور های دیگر را نیز دارا می باشد ولی من اطلاعاتی در مورد آن ها فعلا ندارم.  

عکس دیگر مانور های سوخو ۲۷:

 

نظرات 1 + ارسال نظر
محمدرضا پنج‌شنبه 22 فروردین 1387 ساعت 12:31 ب.ظ

سلام . ممنون از اطلاعاتی که دادید . برای من همیشه این حرکت ترمز سوخو ۲۷ معما بود که شما این موضوع را شفاف بیان کردید .
ممنون و موفق باشید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد