مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

404-Tu غولی که هنوز متولد نشده است




یکی از رویاهایی که شرکت های هواپیمایی همواره در سر دارند ساخت هواپیمای مسافربری دوربردی است که بتواند بیشتر از ۱۰۰۰ مسافر را جابه جا کند. تاکنون هواپیماهای زیادی برای تحقق این رویا خلق شده، اما هنوز به آن رویای مطلوب نرسیده اند. برای مثال هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ در حال حاضر یکی از بهترین و قدرتمندترین هواپیماهای مسافربری محسوب می شود. این هواپیما، آمریکایی است و در مقابل آن، شرکت توپولف روسیه دست به ساخت هواپیمایی غول پیکر زده است که انقلابی در صحنه ساخت هواپیماهای مسافربری به حساب می آید؛ غولی به نام توپولف ۴۰۴.
طرح توپولف ۴۰۴ (۴۰۴-Tu) از سال ۱۹۹۱ میلادی در دست بررسی و آزمایش است. شرکت هواپیماسازی توپولف پس از ساخت هواپیمای ۳۰۴-Tu تصمیم به ساخت ۴۰۴-Tu گرفت. هواپیمایی بی نظیر، غول پیکر، مطمئن و شگفت انگیز که تاکنون هیچ هواپیمایی توانایی هایش را نداشته است. s
s توپولف ۴۰۴ توانایی حمل ۱۲۰۰ مسافر را دارد که رکوردی بی نظیر است و از طرفی برای رسیدن به مقاصدی با فواصل ۱۲۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ کیلومتری طراحی شده است. شگفت انگیز نیست؟!؟
هنگامی که شرکت توپولف تصمیم به ساخت این غول گرفت، مهندسان و متخصصان چندین طرح را ارائه کردند اما از بین تمامی آنها طرح «بال پرنده» انتخاب شد.
در این طرح هواپیما با ۶ موتور ملخ دار (توربوپراپ) مجهز شده که هرکدام از موتورها، نیروی پیشرانی به اندازه ۱۸۰۰۰ کیلوگرم را مهیا می کنند. همانطور که در عکس می بینیم موتورها در قسمت انتهایی هواپیما و بین دو دم V شکل تعبیه شده اند.
برای ساخت این بال پرنده نیز دو طرح مجزا در دست است. در یکی از آنها بدنه اصلی به ۶ قسمت مجزا که هرکدام توانایی پذیرش تعدادی مسافر را دارد، طراحی شده است. این هواپیما ۱۲۱۴ مسافر با خود حمل می کند و مقدار اصلی ذخیره سوختش در بال های اصلی است.
طرح دیگر دومنظوره است و از دو بخش تشکیل شده است. یک قسمت برای حمل مسافر و قسمت دیگر نیز برای حمل بار و محموله های تجاری. موتورهایی که در این هواپیما به کار رفته با همکاری شرکت رولز رویس (Rolls-Royce) ساخته شده است که توربوفن هستند. مدل این موتورها ۴۴ـ NK است و با نام ترنت (Trent) شناخته می شود. حال بعد از نگاهی کوچک به جدول مشخصات این مخلوق شگفت انگیز خود قضاوت کنید که اگر یک چنین موجودی را از نزدیک ببینید شگفت زده نمی شوید؟!
  
  جدول مشخصات توپولف ۴۰۴
نوع: مسافربری دوربرد با گنجایش بسیار بالا
طول: ۶/۸۶ متر
ارتفاع: ۳/۲۶
فاصله دو سر بال: ۶۶ متر
بیشینه وزن برخاستی: ۶۰۵۰۰۰ کیلوگرم
بیشنیه مقدار بار: ۱۲۶۰۰۰ کیلوگرم
گنجایش مسافر: ۱۲۰۰ مسافر
تعداد موتور در طرح اول: ۶ موتور توربوپراپ
تعداد موتور در طرح دوم: ۴ موتور توربوفن
نیروی پیشران در طرح اول: ۱۸۰۰۰ کیلوگرم هر موتور
نیروی پیشران در طرح دوم: ۴۰۰۰۰ کیلوگرم هر موتور
برد معمولی: ۱۳۵۰۰ کیلومتر
برد با بیشینه بار: ۹۲۰۰ کیلومتر
طول مقیاس های بدنه اصلی: ۴/۸۶ متر
ارتفاع مقیاس های بدنه اصلی: ۴/۹
پهنا مقیاس های بدنه اصلی: ۸ متر
سرعت کروز۱: ۹۰۰ کیلومتر در ساعت

منبع :انجمن هوافضا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد