مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

الکساندر سرگئی‌ویچ‌ یاکاولیوف

الکساندر سرگئی‌ویچ‌ یاکاولیوف

 

الکساندر سرگئی‌ویچ‌ یاکاولف ، طراح هواپیما و مهندس هوافضای روسی در سال 1906 به دنیا آمد. وی از اولین طراحان هواپیمای تک‌باله آموزشی (UT-1, UT-2) در روسیه بود. این هواپیماها در آموزش خلبانان نظامی در جنگ جهانی دوم در روسیه نقش مهمی را ایفا نمودند. یاکاولف کار خود را در سن 18 سالگی به عنوان تکنسین موتور آغاز کرد و سیپس دانشجوی دانشکده هوایی روسیه شد. وی بنیانگذار هوانوردی ورزشی، ایرگلایدینگ و مدلسازی هوانوردی در روسیه بود. گلایدر AVF-10 در سال 1924 و هواپیمای فوق سبک AIR-1 که اولین هواپیمای ورزشی-آموزشی محسوب می‌شود، در سال 1927 توسط یاکاولف طراحی شدند.

یاکاولف در سال 1931 تحصیلات خود را در زمینه مهندسی هوانوردی تکمیل کرد و اولین دفتر طراحی هواپیماهای سبک خود را در سال 1932 تاسیس نمود. وی از سال 1935 طراح اصلی و از سال 1956 تا 1984 سرطراح دفتر طراحی یاکاولف بود. در طی سالهای 1946-1940 یاکاولف سمت وزیر صنایع هوانوردی روسیه را بر عهده داشت. او در سال 1943 عضو مخبر آکادمی علمی USSR شد و در سال 1976 ریاست این آکادمی را برعهده گرفت. یاکاولف در طی دوران کاری خود چندین مدال و جایزه دریافت کرد که از آن جمله می‌توان به جایزه بزرگ استالین و مدال هوانوردی FAI  اشاره نمود.

جنگنده‌های مهم یاکاولف با نامهای YAK-1, YAK-3, YAK-7 , YAK-9 نقش مهمی را در طی جنگهای روسیه ایفا کردند. این هواپیماها علیرغم دارا بودن کاستی‌هایی در نمونه‌های اولیه، از نظر عملکرد، مانورپذیری و تعمیر و نگهداری جزء بهترین جنگنده‌های عصر خود بوده‌اند. جتهای یاکاولف به دلیل کشمکشهای داخلی هرگز به اندازه جنگنده‌های میگ یا سوخو مشهور نشدند، اما لازم به ذکر است که YAK-36, YAK-38 و YAK-41 تنها جتهای عمود پرواز روسی هستند که توسط تیم یاکاولف طراحی شده‌اند.

یاکاولف در سال 1984 بازنشسته شد و پنج سال بعد درگذشت.

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد