مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تحریم بانک سپه از سوی ایالات متحده

 

خزانه‌داری ایالات متحده روز سه‌شنبه بانک سپه ایران را به دلیل ارتباط مالی با کره شمالی که منجر به گسترش سلاحهای کشتار جمعی شده است مورد تحریم قرار داد. این بانک که پنجمین بانک بزرگ ایران محسوب می‌شود، متهم است که بین صنایع موشکی ایران و صادرکنندگان موشک کره‌شمالی، KOMID (Korea Mining and Industrial Development) ارتباط مالی برقرار کرده است.


استوارت لوی معاون خزانه‌داری ایالات متحده گفت که این بانک به تأسیسات موشکی ایران برای تأمین نیازهای خود کمک کرده است. وی اعلام کرد که برای مثال این بانک اعتبار لازم برای خرید اقلامی از چین که مربوط به صنایع موشکی می‌شوند را تأمین کرده است. به گفته لوی در سال 2005 سازمان صنایع هوافضای ایران از طریق این بانک 500000 دلار به KOMID پرداخت کرده است. وی گفت که ما نگران واسطه‌های مالی چنین معاملاتی هستیم.


این تصمیم بر اساس قانون اجرایی 13382 اتخاذ شد که براساس آن به دولت اجازه داده می‌شود تا اموال اشخاص و یا شرکتهایی را که در گسترش سلاحهای کشتار جمعی فعالیت می‌کنند ضبط کند. براساس دستوری که در ماه ژوئن سال 2005 ابلاغ شد، 23 شرکت و دو فرد به عنوان گسترش دهنده سلاحهای کشتار جمعی شناخته شدند که از این تعداد 8 شرکت به کره شمالی مربوط می‌شد.


لوی سپس وارد جزئیات ارتباطات ایران و کره شمالی در زمینه فنآوری موشکی شد. به گفته وی موشکهای شهاب ایران که حدس زده می‌شود توانایی حمل کلاهکهای غیر متعارف را تا بردی در حدود 1500 کیلومتر داشته باشند، براساس طرح کره‌ای طراحی شده‌اند.


وی افزود که گروه صنعتی شهید همت، مسؤول برنامه‌های موشکی ایران است و از چین و کره شمالی برای توسعه برنامه‌های خود کمک می‌گیرد.


به گفته لوی، ماه نوامبر گذشته سردار رحیم صفوی تأیید کرد که ایران در طی جنگ با عراق از کره‌شمالی موشکهای اسکاد بی و اسکاد سی خریداری کرده است.


پیش از این ایالت متحده بر اساس همین قانون 24 میلیون دلار از پولهای کره‌شمالی را ضبط کرده بود.


www.english.hani.co.kr


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد