مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

ایران هواپیماهای خود را به سیستم سوختگیری در هوا مجهز می‌کند




ایران برد عملیاتی ناوگان خود را افزیش می‌دهد

روز پنجشنبه هفته‌نامه دفاعی جینز Jane's Defence Weekly مدعی شد که نیروی هوایی ایران سعی دارد برد عملیاتی هوایی خود را افزایش دهد. این نشریه با استناد به منابع دفاعی غرب مدعی شد که ایران در جستجوی روشهای مختلف برای حملات استراتژیک –مانند حملات هسته‌ای- است و نمی‌خواهد تنها به موشکهای بالستیک بسنده کند.

این نشریه ادعا کرد که ایران مشغول تمرین سوخت‌گیری هوایی شبانه است. همچنین اخیراً خلبانهای ایرانی تمرین مأموریتهای بلندبرد بیشتری انجام می‌دهند. این امر به این معنی است که نیروی هوایی ایران می‌تواند اهدافی در حوزه مدیترانه را مورد تهدید قرار دهد.

این نشریه در بخش دیگری از مقاله خود آورده است که ایران در زمینه تجهزات و منابع سوخت‌گیری هوایی سرمایه‌گذاری بسیار زیادی کرده تا بتواند از از سیستمهای تسلیحاتی راهبردی در شعاع عملیاتی بیشتری استفاده کند. این نشریه هواپیمای Su-24MK را به عنوان یکی از هواپیماهای اصلی دخیل در این تمرینها معرفی کرده است.

همچنین این نشریه در مقاله خود آورده است که بعضی از این تمرینها در خاک سوریه انجام شده است. براساس توافقی که بین ایران و سوریه در نوامبر سال 2005 صورت گرفته، نیروی هوایی ایران می‌توان از آسمان سوریه استفاده کند. براساس توافقی که در آنزمان انجام گرفته، به هواپیماهای جنگی ایران اجازه داده شده تا در هنگام بازگشت از مأموریت و در صورتی نیاز به فرود اضطراری بتوانند در خاک سوریه فرود بیآیند.

«با اینکه در مورد سلاحهایی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد اطلاعات کمی دردست است، منابع مطلع مدعی شده‌اند که تهران اخیراً به شدت در پی گسترش راه‌های استفاده از تسلیحات هسته‌ای است.»

اما در عین حال جین هشدار داده است که ممکن است ایران تنها در حال بزرگ‌نمایی توانایی بازدارنده خود باشد، کمااینکه پیش از این نیز چنین حرکتی از ایران سر زده است. «توان ایران برای انجام عملیاتهای بلندبردی که اهداف منطقه‌ای خاصی را مورد تهدید جدی راهبردی قرار دهد جای بحث دارد.»

«سؤال اینجاست که آیا ایران قصد دارد با جدیت چنین توانایی‌هایی را گسترش دهد و یا اینکه این تمرینها تنها یک تاکتیک برای به ترساندن مهاجمان احتمالی است و در راستای تلاشهای اخیر ایران برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای است.»
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد