مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

آغاز مرحله تازه‌ای از مسابقه تسلیحاتی روسیه و آمریکا

 

تصمیم آمریکا برای استقرار سیستم دفاع ضد موشکی ملی خود در خاک اروپا، دور تازه‌ مسابقه جهانی تسلیحاتی را آغاز می نماید که ممکن است علاوه بر روسیه و آمریکا، پای طرفهای دیگری را هم به این مبارزه باز کند.


در حالیکه روسیه بزودی دارای سلاح نسل جدیدی می شود که سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا در مقابل آن کاری از پیش نخواهد برد و ایجاد آن صرف هزینه بیهوده است.
به گزارش روزنامه «ورمیا نوواستی»، با تصمیم ایالات متحده آمریکا در خصوص استقرار سیستم دفاع ضد موشکی ملی خود در چند نقطه از خاک اروپا، در واقع دور تازه مسابقه جهانی تسلیحاتی آغاز شد. هرچند شرایط برای آغاز آن کاملا مشروط بوده و چند سالی طول کشیده است. دقیقا زمان آغاز آن را می توان سال 2002، زمانی دانست که آمریکا از پیمان دفاع ضد موشکی (استارت) که در سال 1972 امضاء شده و بواقع در توقف مسابقه تسلیحاتی موثر بود، خارج شد.
به نوشته این روزنامه، وضعیت کنونی را می توان کاملا شرایطی جدید دانست، چرا که در واقع این اولین بار است که آمریکاییان موشکهای رهگیر خود را در خارج از خاک خود مستقر می‌کنند. مرحله جدید مسابقه تسلیحاتی را می‌توان چند بعدی دانست و این مسئله ممکن است علاوه بر دو طرف اصلی در این مبارزه، یعنی روسیه و آمریکا، پای طرفهای دیگری که انتظار آن نمی‌رود را به این مبارزه باز کند که بسیار خطرناک خواهد بود.
همانطور که همه می دانند آمریکا می‌خواهد یک ایستگاه رادار قوی در خاک چک و در لهستان نیز ده سکوی پرتاب موشک رهگیر مستقر کند. ولادیمیر پوتین در مصاحبه مطبوعاتی بزرگ خود این اقدام آمریکا را پاسخی غیر موثر و ناکارآمد نامید. در حالیکه روسیه دارای سیستم دفاع ضد موشکی غیر قابل نفوذ «تور- ام.1» است. البته این در حالیست که در روسیه بزودی سلاح نسل جدیدی پیدا خواهد شد که وجود سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا در مقابل آن کاری از پیش نخواهد برد. مسئله اینجاست که سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا برای مقابله و نابودی موشکهای بالستیک طرحریزی شده است. در حالیکه سلاحهای راهبردی جدید روسیه دارای سرعت صوت بوده و قابلیت تغییر جهت پرواز و ارتفاع خود را دارا میباشد. این سلاح جدید قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را نیز دارد. به همین دلیل است که ژنرال ولادیمیر میخائیلوف، فرمانده نیروی هوایی ارتش روسیه طرح جدید آمریکا برای استقرار سیستم دفاع موشکی خود در اروپا را صرف هزینه بیهوده تلقی کرده است.
«ورمیا نوواستی» می افزاید، اکنون دیگر مسلم شده است که موشکهای رهگیر آمریکا در خاک اروپا به سمت ایران و کره شمالی که دارای سلاح بالستیک قابل توجهی نیستند، جهت‌گیری نمی شوند. در صورت وجود این توانایی هم مسیر موشکهای آنها هرگز به سمت چک و لهستان نخواهد بود. حال این سوال مطرح می شود که پس این همه هزینه برای استقرار این سیستم برای چیست؟
چند گزینه برای این مسئله وجود دارد: اول اینکه استقرار ده سکوی پرتاب موشک رهگیر در لهستان، آخر ماجرا نخواهد بود و در نظر است تا این سیستم در گستره وسیعی از خاک اروپا پیاده شود. ضمن اینکه این سیستم شامل عوامل جدیدی در دریا و فضا نیز برخوردار خواهد شد. کشورهای بعدی در لیست انتظار آمریکا برای این منظور، مجارستان و اسلواکی میباشند.
طبق پیش بینیها، عوامل این سیستم حتی ممکن است در منطقه آسیا و اقیانوس ارام هم مستقر شوند که در این صورت آمریکا می تواند از دو جهت تمام مناطق روسیه را زیر نظر بگیرد.
ثانیا به همراه موشکهای رهگیر، ممکن است پس از مدت زمانی موشکهای بالستیک هم در خاک لهستان مستقر شوند که از آن فاصله قادر به دسترسی به همه نقاط خاک روسیه خواهد بود.
سوم اینکه با پیدا شدن سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا در خاک اروپا، طرح ایجاد سیستم دفاع ضد موشکی تاکتیکی اروپا ممکن است اهمیت خود را از دست بدهد و این امر به نفع ایالات متحده و به ضرر اروپا خواهد بود. البته این مسئله ای است که مسکو در خصوص آن به کشورهای اروپایی هشدار داده بود.
در حالیکه آمریکا در این خصوص حتی به تفاوتهای موجود در سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا و اروپا هم توجهی نکرده است. سیستم آمریکا بر ضد موشکهای بالستیک میباشد، در حالیکه سیستم دفاع ضد موشکی اروپا به منظور دفع حملات موشکهای دارای برد کوتاه و متوسط طرحریزی شده است.


www.farsnews.com

نظرات 1 + ارسال نظر
خواننده دائمی دوشنبه 16 بهمن 1385 ساعت 07:17 ب.ظ

امیدوارم ایران توانائی رویاروئی هوایی با بزرگترین ابرقدرتها را داشته باشد.(ممنون از وبلاگ)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد