مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

هند و 35 میلیارد دلار سرمایه گذاری در زمینه هواپیماهای نظامی

 

 


 


اشاره: در طی سالهای اخیر هند به عنوان یکی از مهمترین نیروهای هوایی دنیا درآمده است. نیروی هوایی این کشور در مانورهای مشترکی که با نیروی هوایی ایالات متحده و بریتانیا برگزار کرده باعث شگفتی آنها شده و خود را به عنوان یکی از نیروهای هوایی برتر دنیا مطرح کرده است. با این وجود ناوگان این نیرو رو به فرسودگی است و برای حفظ جایگاه خود می‌باید تحولات جدی در خود ایجاد نماید. در این مقاله که توسط دو تن از کارشناسان مسائل هوایی هند نوشته شده و در نمایشگاه هوایی هند از طرف نیروی‌هوایی این کشور در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفت، نیازهای هوایی این کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند.


 


براساس تحلیلی که در مجله "استراتژی دفاعی هند" منتشر شد، این کشور برای حفظ توان دفاع هوایی خود باید طی 25 سال آینده بیش از 35 میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. این سرمایه‌گذاری‌ها شامل جایگزینی ناوگان فرسوده کنونی و همچنین خرید هواپیماهای با تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر می‌شود.


در این گزارش ذکر شده که بجز هواپیمای Su-30MKI نیروی هوایی هند بقیه هواپیماهای این نیرو شامل میگهای 21،23، 25، 27 و 29، جگوار، میراژ 2000، هواپیمای ترابری سنگین Il-76 و هواپیمای ترابری متوسط An-32 همگی در زمان نخست‌وزیری ایندیرا گاندی و پسرش راجیو گاندی خریداری شده‌اند و هم اکنون همگی در شُرُف بازنشستگی می‌باشند.


 


هند در طی سالهای اخیر تلاش کرده با انجام تعمیرات عمر عملیاتی ناوگان فرسوده خود را بیشتر کند


 


در این گزارش ذکر شده که وضعیت ناوگان هلیکوپترهای هند هم بهتر از این نیست و هلیکوپترهای Mi-17 و Mi-8 بسیار قدیمی شده‌اند. از سویی دیگر هواپیماهای شناسایی نیروی دریایی هند که از نوع Il-38 و دورنیر می‌باشند عمر مفید خود را کرده‌اند و نیروی دریایی نه تنها هواپیماهای جدیدتری می‌خواهد بلکه نیازمند افزایش تعداد ناوگان خود نیز می‌باشد. برای مثال هم اکنون نیروی دریایی 20 فروند MiG-29K برای ناوهواپیمابر جدید خود که در روسیه در حال ساخت است سفارش داده است اما این تعداد می‌بایست به 50 فروند برسد. پیش‌بینی می‌شود طی 15 تا 20 سال آینده نیروی دریایی به تنهایی به 100 فروند هواپیما نیاز داشته باشد.


 


 


یکی از جنگنده‌هایی که نیروی دریایی هند به زودی دریافت می‌کند MiG-29K می‌باشد


 


ارتش هند به 500 فروند هلیکوپتر نیاز خواهد داشت. این نیرو تا کنون خرید 197 فروند هلیکوپتر را از بین دو گزینه قطعی کرده است و قرار است تا اواسط سال جاری میلادی این مسأله را رسماً اعلام کند. در حال حاضر بیشتر هلیکوپترهای هند بیش از 20 سال عمر دارند.


در این مقاله ذکر شده که مشکل از جایی شروع شد که درپی یک سلسله تفحص بعد راجیو گاندی حتی فرآیند متداول جایگزینی وسایل فرسوده نیز متوقف شد. این اشتباه باعث شده تا هند مجبور شود هزینه این رکود طولانی را به طور ناگهانی  و یکجا بپردازد.


توان نیروی هوایی هند به علت فرسودگی ناوگان رزمی آن رو به کاهش است و نمی‌توان عمر وسایل را بیش از حد معینی افزایش داد. خوشبختانه با خرید Su-30MKI وضعیت کمی بهتر شده است. این جنگنده نیرومند توانایی حمل سه نوع موشک راهبردی را دارد. تولید داخلی این هواپیما شروع شده و انتظار می‌رود هال (Hindustan Aerospace Ltd.) سالیانه 8 تا 12 فروند از این هواپیما تولید کند و ناوگان Su-30MKI نیروی هوایی را به بیش از 200 فروند برساند.


 


هواپیمای Su-30MKI هم اکنون به عنوان مهمترین جنگنده نیروی هوایی هند مشغول به فعالیت است.


 


با این حال هنوز فاصله بین نرخ دریافت هواپیما و بازنشسته شدن ناوگان موجود بسیار زیاد است. در حالی که دولت 45 اسکادران رزمی را همزمان آماده عملیات اعلام کرد، در عمل تنها 5/39 درصد آنها به کار گرفته شدند.


براساس گزارشهای موجود هند 800 فروند جت رزمی در اختیار دارد. از این تعداد 600 فروند انواع میگ هستند و بقیه جگوار و میراژ 2000 می‌باشند. نیروی هوایی تنها یک سوم این ناوگان را حفظ کرده، حدوداً 300 فروند میگ 21، و میگهای 23 و 27 درحال بازنشست شدن می‌باشند. میگ 25 با توانایی نفوذ بسیار بالای خود سال گذشته از رده خارج شد. هواپیماهای میگ 29، میراژ 2000 و جگوار نیازمند به روز شدن هستند و مذاکرات برای انجام این کار در جریان است.


همچنین باید به خاطر داشت که ناوگانی نظیر ناوگان نیروی هوایی هند سالانه دو اسکادران را به دلیل پایان یافتن عمر تکنیکی از دست می‌دهدTotal Technical Life . همچنین از سوانح نمی‌توان چشم پوشی کرد.


همچنین هر اسکادران می‌بایست حداقل دو هواپیمای اضافی داشته باشد تا در زمانی که یک هواپیما برای انجام سرویسهای متداول از حالت عملیاتی خارج می‌شود بتوان توان رزمی اسکادارن را به طور کامل در اختیار داشت. به این ترتیب هر اسکادران نیروی هوایی هند باید 16+2 هواپیما داشته باشد.


در هنگام جنگ که معمولاً به صورت غیر منتظره نیز حادث می‌شود، هر اسکادران باید حداقل طی دو هفته اول دست کم 75 درصد از توانایی خود را در اختیار داشته باشد. چنین کاری بدون برنامه‌ریزی درست و در اختیار داشتن هواپیماهای مناسب و همچنین هواپیماهای جانشین مناسب ممکن نیست.


در مورد هواپیماهای ترابری نیز وضع به همین ترتیب است. هواپیماهای Il-76 و An-32 در اواسط دهه هشتاد خریداری شده‌اند و عمر آنها افزایش داده شده است و هم اکنون زمان مناسب برای برنامه‌ریزی برای جایگزینی آنهاست.


 


یکی از نیازهای هوایی هند هواپیماهای چندمنظوره سنگین است؛ این کشور قصد دارد طی پروژه‌ای مشترک با روسیه این نیاز را رفع کند


 


باید یادآور شد که نیروی هوایی هند برای دریافت اولین داکوتای خود 10 سال صبر کرد و همچنین دریافت هواپیمای آموزشی پیشرفته هاوک Advanced Hawk Jet بیست سال طول کشیده است و در ماه سپتامبر امسال (2007) تحویل آنها آغاز خواهد شد.


هند هم اکنون قصد دارد 126 فروند جنگنده چند منظوره خریداری کند که بزرگترین سفارش جنگنده در قرن 21 است. بعلاوه با توجه به اینکه هواپیمای جنگنده بومی سبک LCA به احتمال زیاد تا 5 سال آینده آماده نخواهد شد، این سفارش احتمالاً به 200 فروند افزایش خواهد یافت.


به طور تقریبی هر فروند جنگنده چند منظوره 50 میلیون دلار قیمت خواهد داشت که می‌تواند شامل آموزش، تسلیحات و حس‌گرهای لازم باشد. به این ترتیب این سفارش می‌تواند تا 10 میلیارد دلار ارزش داشته باشد.


همچنین ارزش قراردادهای مختلف هند با روسیه برای جنگ‌افزارهای هوایی نظیر Su-30MKI، هلیکوپتر، توسعه هواپیمای ترابری جدید و هواپیماهای سوخت‌رسان و آواکس جدید می‌بایست به همین میزان ارزش داشته باشد.


روز پنجشنبه اعلام شد که قرار است برای رفع موقت کمبودها 40 فروند Su-30MKI جدید سفارش داده شده است. بعلاوه نیروی هوایی هند تصمیم گرفته تا 80 فروند Mi-17 خریداری کند اما احتمالاً این نیرو ناچار خواهد شد برای جایگزینی 150 هلیکوپتر فرسوده موجود خود تعداد این سفارش را افزایش دهد. نیروی هوایی هند همچنین به هلیکوپترهای رزمی سنگین با توانایی پرواز در ارتفاع بالا نیاز دارد.


 


 


ناوگان هلیکوپتر هند نیز به اندازه دیگر پرنده‌های این کشور قدیمی شده است


 


همچنین تعداد سوخت‌رسانهای هند باید از 6 به دوازده و تعداد آواکسها از 3 به 6 افزایش پیدا کند تا توانایی آنها دوبرابر شود.


نیروی دریایی در حال خرید کشتی‌های جدید شامل دو ناو هواپیمابر تازه است که طی دهه آینده تحویل خواهند شد. همچنین چند فروند زیردریایی هسته‌ای به این ناوگان اضافه خواهد شد.برای محافظت از این ناوگان هواپیماهای شناسایی دریایی، هلیکوپتر و موشک کافی نیست.


با توجه به تمامی این عوامل عجیب نیست که هند در طی دو دهه آینده پول زیادی صرف هواپیماهای جدید و سیستمهای مرتبط با آنها بکند.


 


تهیه‌کنندگان: گلشن لوتهرا، ارتشبد بازنشسته اشوک گوئل


مطلب از سرویس خبری ایندو-آسیا


www.dailyindia.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد