مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

پرواز بالگردها بر فراز دریاچه مهارلو تا اطلاع ثانوی ممنوع شد

فرماندار و رییس شورای تامین شهرستان شیراز گفت: بر اساس تصویب شورای تامین شهرستان شیراز پرواز هر نوع بالگرد تا اطلاع ثانوی بر فراز دریاچه مهارلوی شیراز(دریاچه نمک) ممنوع است.

ابراهیم عزیزی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این تصمیم به دنبال سقوط پی درپی دوفروند بالگرد غیر نظامی در دریاچه مهارلو در روزهای اخیر اتخاذ شده است.

وی اظهار داشت: هدف از اتخاذ این تصمیم بررسی احتمال تاثیر دریاچه ‌در سقوط بالگردها و مطالعه ژئوفیزیک و عوامل جغرافیایی و زمین شناختی دریاچه مهارلو بر سقوط بالگردها است.

فرماندار شیراز با بیان اینکه در سالهای مختلف تاکنون چهار فروند بالگرد و یک فروند هواپیما دراین دریاچه سقوط کرده‌است ‌افزود: بررسی‌های جغرافیایی روی زمین و روی سطح دریاچه توسط کارشناسان به دقت انجام می‌شود تا شرایط جغرافیایی دریاچه مهارلو و احتمال تاثیر این شرایط در سقوط بالگردها روشن تر شود.

عزیزی گفت: اگر تاثیرات جغرافیایی و فریبنده بودن دریاچه مهارلو بر سقوط بالگردها محرز شود تصمیم‌های جدید برای پرواز بالگردها بر فراز این دریاچه گرفته خواهد شد.

وی گفت: در هر حال باید برای پروازهایی که روی سطح دریاچه مهارلو انجام می شوددقیق تروبادیدگاههای علمی ترنگاه کنیم وهمه‌عوامل محیطی و جغرافیایی را در نظر گیریم.

رییس شورای تامین شهرستان شیراز با بیان اینکه موضوع سقوط بالگردها در این دریاچه از دو زاویه بررسی قضایی و بررسی فنی در حال انجام است گفت:
تا حصول نتایج این بررسی‌ها نمی‌توان اظهار نظر قطعی درباره علت سقوط پی در پی دو فروند بالگرد دراین دریاچه کرد.

وی گفت: هر نوع اظهار نظر قبل از مشخص شدن نتیجه بررسی‌ها در این‌باره و هر نوع بیان تعجیلی علت و علل سقوط ها، می‌تواند گمراه‌کننده باشد و ما را از اصل موضوع دور کند.

وی درباره تبحر و تسلط خلبانان بالگردها و وضعیت فنی بالگردها گفت:
بنا به اظهار کارشناسان مرکز خدمات هلی کوپتری شیراز، خلبان‌های دو بالگرد که‌ سقوط کردند ازجمله خلبانان ورزیده و متبحر بوده‌اند و تسلط کامل بر فنون پرواز داشته اند.

عزیزی گفت: همچنین بالگردها نیز نو و سالم بوده به بالگرد اول فقط بین ‪ ۸۰۰‬تا ‪ ۱۰۰۰‬ساعت کارکرد داشته و احتمال آنکه نقص فنی عامل سقوط آن باشد بعید به نظر می‌رسد.

وی گفت: ازدیدگاه ‌قضایی نیز دراین زمینه پرونده‌ای تشکیل شده چنانچه محرز شود که اشخاصی در اعزام بالگردها، در انتخاب بالگردها،درمسایل امدادرسانی یا موارد دیگر تقصیر داشته‌اند به پرونده آنان رسیدگی می‌شود.

براثر سقوط دو فروند بالگرد متعلق به وزارت نفت در دریاچه مهارلو در ‪۳۵‬ کیلومتری شرق شیراز پنج نفر خلبان و کادر فنی این بالگردها جان خود را از دست دادند.

نخستین بالگرد پنجشنبه هفته گذشته(بیست و ششم بهمن) و بالگرد دوم دو روز بعد در دریاچه مهارلوی شیراز سقوط کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد