مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

جنگ الکترونیک(بخش اول)

 

مقدمه

(مطالب فنی که در این تاپیک مشاهده خواهید کرد به طور عمده صحیح هستند اما دقیق نیستند و اکثر فرمولها با دقت 1dB صحیح اند که برای اکثر کارهای طراحی سیستم مناسب است.)

EW هنر و علمی است برای محافظت از استفاده دوستانه از طیف الکترومغناطیسی در عین ممانعت از استفاده خصمانه از آن. طیف الکترومغناطیسی شامل بسامدهای DC طیف مرئی و فراتر از آن است و لذا EW طیف کامل بسامد رادیویی، طیف فروسرخ، نوری و فرابنفش را در بر میگیرد.

(1-1) بخشهای مختلف جنگ الکترونیک عبارتند از : ESM ، ECM ، ECCM ، سلاحهای ضد تشعشعی

مطابق دسته بندی فوق EW بصورت کلاسیک چنین طبقه بندی میشود :
- اقدامات پشتیبانی الکترومغناطیسی (ESM) که بخش گیرنده EW است.
- اقدامات ضد الکترونیکی (ECM) شامل اخلال، خاشاک (chaff) و فلیر (شعله زن) است که به منظور مختل کردن سیستمهای راداری، مخابرات نظامی و سلاحهای جستجوگر گرما به کار میروند.
- اقدامات ضد ضد الکترومغناطیسی (ECCM) که شامل تمهیداتی است که در طراحی و عملیات سیستمهای راداری و مخابرات نظامی در نظر گرفته میشود تا با اثرات ECM مقابله کند.

سلاحهای ضد تشعشع (ARW) و انرژی هدایت شده (DEW) بخشی از EW محسوب نمیشدند با اینکه ارتباط تنگاتنگی با EW دارند. آنها در قسمت سلاحها قرار میگرفتند.
در سالهای اخیر زیر بخشهای جنگ الکترونیکی مطابق (1-2) در بسیاری از کشورها مجددا تعریف شده اند. در حال حاضر تعریفهای پذیرفته شده در NATO عبارت اند از :
- پشتیبانی جنگ الکترونیکی (ES) که همان ESM پیشین است.
- حمله الکترونیکی (EA) که همان ECM پیشین را در بر میگیرد، با این که سلاحهای ضد تشعشع و هدایت شده انرژی نیز به آن اضافه شده اند.
- حفاظت الکترونیکی (EP) که همان ECC, پیشین است.
ESM (یا ES) با مباحث جاسوسی سیگنالی (SIGINT) شامل جاسوسی مخابراتی مباحث (COMINT) و جاسوسی الکترونیکی (ELINT) کاملا تفاوت دارد، اگر چه تمام این به دریافت پیامهای ارسالی دشمن مربوط میشود. این تفاوتها که با افزایش پیچیدگی سیگنالها روز به روز نامشخصتر میشوند. مربوط به مقتضیاتی است که با توجه به آنها پیامهای ارسالی دشمن دریافت میشوند.

(1-2) جنگ الکترونیکی شامل EP یا ECCM پیشین، EA یا ECM پیشین + سلاحهای ضد تشعشع و سلاحهای انرژی هدایت شده، ES یا ESM پیشین است.

COMINT - سیگنالهای مخابراتی دشمن را به منظور گرفتن اطلاعات جاسوسی از سیگنالهایی که حامل این اطلاعات هستند، دریافت میکند.

ELINT - سیگنالهای غیر مخابراتی دشمن را به منظور تعیین جزئیات سیستمهای الکترومغناطیسی دشمن دریافت میکند تا بتواند اقدامات الکترومغناطیسی را برای آنها تدارک ببیند. بنابراین سیستمهای ELINT معمولا مقادیر زیادی داده را در مدت زمانهای طولانی جمع آوری میکنند تا بتوانند تحلیلهای مفصلی ارائه دهند.

ESM/ES - از طرف دیگر این قسمت سیگنالهای دشمن (اعم از مخابراتی و غیرمخابراتی) را، با هدف انجام اقدامی عاجل بر روی این سیگنالها و یا سلاحهای مرتبط با این سیگنالها، جمع آوری میکند. سیگنال دریافتی را میتوان مختل کرد و ای اطلاعات دست نخورده را به بخشی با قابلیت پاسخی مرگبار ارجاع داد. سیگنالهای دریافتی را میتوان جهت اطلاع از موقعیت محل استفاده کرد که شامل شناسایی نوع و محل نیروهای دشمن، سلاحها، یا امکانات الکترونیکی او میشود. سیستمهای ESM/ES بطور عمده داده های سیگنالی بسیاری را جمع آوری میکند تا بتواند میزان کارایی بالایی را با پردازشهای کمتری تامین کند. سیستمهای ESM/ES بطور عمده مشخص میکنند کدام یک از گسیلگرهای شناسایی شده در حال کار هستند و موقعیت آنها کجاست.

چگونه مطالب EW را درک کنیم؟
به نظر آقای دیوید آدامی راه درک مفاهیم EW (بخصوص بخش RF) تسلط کامل به نظریه انتشار سیگنالهای رادیویی است. اگر شما بدانید سیگنالهای رادیویی چگونه انتشار مییابند، پیشرفتی منطقی در جهت درک اینکه آنها چگونه شنود، مختل، و مخابرات میشوند داشته اید.
بدون درک مفاهیم انتشار، به نظر میرسد تسلط کامل به مطالب EW تقریبا غیرممکن است.


ادامه دارد ...
تهیه کننده : وب سایت میلیتاری
http://www.Military.ir
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد