مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

آخرین آمار از وضعیت ناوگان هوایی کشور

در حال حاضر 28 ملیون نفر در سراسر جهان به طور مستقیم یا غیر مستقیم در خدمت صنعت حمل و نقل هوایی هستند. در سال 30 ملیون تن بار جابه جا شده و 1.6 ملیارد نفر جابه جا می شوند. سالانه 1400 میلیارد دلار از سهم تولید ناخالص جهانی متعلق به صنعت هوانوردی است.

در ایالات متحده بیش از6 درصد جمعیت کل کشور در سال با هواپیما مسافرت می کنند . این رقم در اروپای شرقی 0.4 درصد و در چین 0.05 درصد است.

در این میان سهم جمهوری اسلامی ایران از این صنعت، جابه جایی سالانه بالغ بر 15 میلیون مسافر و نیز حدود 130.000 تن بار در بیش از 130.000 پرواز برنامه ریزی شده و چارتر می باشد.

هم اکنون 13 شرکت هواپیمایی فعال در کشور مشغول ارائه خدمات می باشند که در کنار آنها 22 شرکت هواپیمایی خارجی نیز به نوعی خدمات هوایی ارائه می نمایند. 

سالهاست که صنعت هواپیمایی کشور از سوی شرکتهای سازنده هواپیما مورد تحریم قرار گرفته و تحت فشار آمریکا شرکت های ارائه دهنده خدمات تعمیر و نگهداری نیز به راحتی خدمات خود را در اختیار شرکتهای هواپیمایی ایرانی قرار نمی دهند.  این امر راه را برای خرید هواپیماهای نو از سوی شرکت های ایرانی عملا مسدود ساخته بود . بدین ترتیب خرید هواپیماهای دست دوم در دستور کار خطوط هوایی داخلی قرار گرفت. موفقیت خط هوایی ماهان در خرید و به کارگیری هواپیماهای دست دوم غربی خط هوایی ملی ، ایران ایر را نیز ترغیب کرد تا ابن موضوع را به طور جدی تری دنبال نماید. البته این مسیر برای ایران ایر چندان خوش اقبالی به همراه نیاورد. خرید چند فروند هواپیمای ایرباس دست دوم از ترکیه از همان ابتدای امر انتقادات جدی را متوجه ایران ایر ساخت. هم اکنون این هواپیماها به دلیل عدم توانایی ایران ایر در اورهال (تعمیرات اساسی) موتورهای آنها زمین گیرند. البته در سال گذشته از سوی ایالات متحده علائمی حاکی از موافقت این کشوربرای تعمیر این هواپیماها در یک کشور ثالث دیده شد که ظاهرا پیگیری های مسوولین ایران ایر روشن ساخت که وعده های داده شده قرار نیست رنگ عمل به خود بگیرند و بدین ترتیب موتورهای این هواپیماها به این زودی ها هوای ارتفاعات را استنشاق نخواهند کرد.

جدول زیر آخرین آمار ناوگان خطوط هوایی داخلی را نشان می دهد. آمار مربوط به زمستان گذشته می باشند و ظاهرا در این فاصله،  خط هوایی ماهان دو فروند بوئینگ 747 مستعمل را به ناوگان خود افزوده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد