مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

روایت آمریکایی‌ها از تمرینات جنگی تفنگداران دریایی ایران

همه روزه و از زمان غروب آفتاب، قایق‌های کوچک قاچاقچیان بین بنادر امارات، ایران و عمان در رفت و آمدند و عده‌ای از آبراهه باریکی که یکی از شاهرگ‌های نفتی حیاتی جهان است، می‌گذرند؛ شاهرگی که در نزدیکی عمان است و 40 درصد صادرات نفت خام جهان از این راه به بازارهای بین‌المللی می‌رسد.

به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب» به نقل از سایت «NPR»، «ژان فرانسوا شرنک»، استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه «جورج تاون» در خلیج فارس، برآورد می‌کند که روزانه، حدود شانزده میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز صادر می‌شود. وی می‌گوید: «اگر این تنگه بسته شود، شما شاهد افزایش سریع قیمت نفت به حدود 100 دلار در هر بشکه خواهید بود».

افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا، باعث افزایش نگرانی‌ها درباره ایجاد درگیری و تهدید تعرفه‌های تانکرهای نفتی تنگه هرمز شده است.

از زمستان گذشته آمریکا نیروهای خود را در منطقه افزایش و ایران نیز در ماه آوریل سرانجام واکنش نشان داد. در این‌باره، حسین سلامی، از فرماندهان سپاه پاسداران ایران، به خبرگزاری فارس ایران گفت که نیروهای او می‌توانند جریان نفت در خلیج فارس را مختل کنند.
وی گفت: «ایران قادر است جریان نیمی از انرژی دنیا را هر وقت که بخواهد، مورد تأثیر قرار دهد».

«رابرت بائر»، از مقامات بازنشسته «سیا» نیز می‌گوید: «ایرانیان می‌دانند که نقطه ضعف ما در خلیج [فارس] نفت است؛ نفت، پاشنه آشیل ماست و علت نترسیدن آنها از درگیری نیز همین است».

مقامات اماراتی می‌گویند: ایران در سواحل شمالی خلیج فارس و جزایر مرکزی تنگه، دارای تجهیزات جنگی و نیروهای نظامی است. کشتی‌های ایرانی نیز معمولا کشتی‌های عابر از جمله ناوهای هواپیمابر آمریکا را به چالش می‌کشند.

کاپیتان «جانسون»، از مقامات ناو «استنیس» می‌گوید: «شب گذشته، هنگامی که در حال عبور از تنگه هرمز بودیم، آنها هر ساعت ارتباط رادیویی برقرار کرده و از مسیر و سرعت ما می‌پرسیدند. ما نیز که در مسیر کنترل ترافیک کشتی‌ها بودیم، به پرسش‌های آنان پاسخ دادیم».
در جریان جنگ ایران و عراق در دهه 1980تانکرهای نفتی مرتبا در معرض حمله بودند.

کارشناسان نظامی می‌گویند: نیروهای نظامی ایران به تازگی به تاکتیک‌ها و استراتژی‌های خود با مانورها و تمرین‌های نظامی بهبود داده‌اند.

«آنتونی کوردزمن»، عضو مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل واشنگتن، می‌گوید: ایرانیان به شدت در حال تمرین تاکتیک‌های نبرد با تانکرها هستند که شامل استفاده از مین و هواپیماهای کوچک برای حمله به آنهاست.

ایران همچنین دارای موشک‌های سطح به سطح زیردریایی و مین‌های دریایی است، اما ملوانان تجاری می‌گویند: بیشترین ترس ما، حملات قایق‌های تندرو کوچک است.

یکی از موشک‌های ضدکشتی ایران، موشک‌های خطرناک «C-802» چینی است که دقتی 98 درصدی دارند؛ همه این تجهیزات، می‌توانند تلفاتی برای نیروهای آمریکایی مانند فاجعه «Pearl Harbor» را رقم بزنند؛ تلفات سختی که ژاپنی‌ها در جنگ جهانی دوم به آمریکایی‌ها وارد کردند.

آمریکا در صورت جنگ ممکن است پیروزی مقطعی را از آن خود کند، اما در بلندمدت، یک بازنده تمام‌عیار است.
هزینه جنگ با ایران، فشار عظیمی را بر بودجه آمریکا وارد می‌کند و کسر بودجه‌های این کشور به یک «آبشار نیاگارا» تبدیل خواهد شد.

برای به دست آوردن دیدگاهی از بحران نفتی ناشی از بسته شدن تنگه هرمز بهتر است به دهه 70 و زمانی بازگردیم که اعضای اوپک اعلام کردند دیگر به حامیان اسرائیل (از جمله آمریکا و اروپاییان) نفت نمی‌دهند. قیمت نفت خام 6/134 درصد ظرف سی روز افزایش یافت. وضعیت کنونی بسیار متفاوت است، چراکه ارزش دلار به علت چند دهه هزینه‌های سرسام‌آور دولت آمرکیا که جنگ عراق نیز به اندازه همه آنها هزینه داشته، به شدت در خطر است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد