مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

خرید موشک روسی از سوریه توسط ایران

هفته نامه جینز رپرت، در آخرین شماره خود از موافقت سوریه با فروش دست کم ده سامانه روسی دفاع هوایی خود به جمهوری اسلامی خبر داده است.

مجله جینز از قول منبعی که در جریان این معامله قرار دارد نوشت مسکو موافقت کرده است که تسلیحاتی از جمله موشک های دفاعی برد کوتاه پانتسیر- اس یک ای و موشک ضد هوایی به ارزش ۷۳۰ میلیون دلار را به سوریه بفروشد.

این منبع همچنین گفته است که ایران نه تنها بهای این ۱۰ پانتسیر- اس یک ای را خواهد پرداخت، بلکه به سوریه نیز برای تامین هزینه خرید آن از مسکو، کمک خواهد کرد.

گفته می شود سوریه موشک های پانتسیر- اس یک ای را که مجهز به رادار پیشرفته رومان است، در پایان سال جاری میلادی دریافت می کند.

این منبع همچنین گفته است که ایران به دنبال راه هایی برای هدف دستیابی به ۵۰ پانتسیر- اس یک ای است.

آلکس وطنخواه تحلیلگر دفاعی به رادیو فردا می گوید «هنوز برای سبک و سنگین کردن این باصطلاح معامله زود است زیرا تا کنون هیچ واکنشی از تهران، دمشق یا مسکو نشان داده نشده است.»

به گفته او، «اگر این مساله واقعیت داشته باشد، باید پرسید چرا ایرانی ها باید با چنین شیوه بغرنجی به تهیه کردن این موشک دفاع هوایی اقدام کرده باشند.»

آقای وطنخواه می گوید بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، هنوز فروش این موشک متعارف به ایران، نقض تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب نمی شود و می افزاید از نظر سیاسی نیز به نظر نمی رسد در این لحظه روسیه نگران واکنش سرد غرب باشد. «بنابراین برای ایران منطقی نیست که بخواهد جنس روسی را از سوریه تحویل بگیرد.»

بر اساس گزارش جینز، این معامله طبق قرارداد راهبردی که میان دو کشور ایران و سوریه در نوامبر سال ۲۰۰۵، برای همکاری های نظامی و فنی امضا شد، صورت خواهد گرفت

روسیه به دنبال موافت با فروش سامانه موشکی زمین به هوای تور ام یک به ایران در سال ۲۰۰۵، مورد انتقاد شدید اسراییل و آمریکا قرار گرفت. این معامله در ژانویه سال جاری میلادی، در حدود ۶ ماه پیش تکمیل شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد