مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

بازی بزرگان

روسیه در پی یافتن پاسخ متناسب به سپر ضد موشکی آمریکا می باشد

روز 29 مه سال جاری در روسیه همزمان دو پرتاب آزمایشی موشک های جدید با موفقیت انجام شد: موشک "آر اس-24" با کلاهک های تقسیم شونده برای نیرو موشکی استراتژیکی و موشک عملیاتی-تاکتیکی "آر-500" برای نیروی زمینی روسیه.

از آنجایی که طراح "آر اس-24" انستیتو تجهیزات حرارتی مسکو می باشد کارشناسان احتمال می دهند که موشک جدید بر اساس "توپول-ام" با نصب موتور شتاب دهنده تکمیلی و بلوک جدا کننده کلاهک از موشک قاره پیمای "بولاوا" ساخته شده باشد.

شرح مشخصات فنی-تاکتیکی موشک جدید هنوز هم محرمانه است. اگر چه با توجه به توان موشکی در چنین کلاسی که با سوخت جامد حرکت می کند می توان حدس زد که برد موشک جدید 12 هزار کیلومتر بوده و می تواند از 6 تا 10 کلاهک به قدرت 150 تا 300 کیلوتن را به هدف برساند.

به همین خاطر می توان نتیجه گرفت که "آر اس-24" از نظر مشخصات فنی-تاکتیکی شبیه موشک "آر اس-18" و از نظر وزن کلاهک ها به "آر اس-20" نمی رسد. اما موشک جدید از نظر افزایش مدت بهره برداری و خدماتی و همچنین سرعت (به خاطر موتوری که با سوخت جامد کار می کند) بر دو مدل قدیمی تر برتری دارد.

ابعاد کوچک شده موشک جدید اجازه می دهد که نه تنها آن را در سکوهای زیر زمینی بلکه بر روی مجموعه های سیار، زمینی و راه آهن نیز نصب کرد.

می توان انتظار داشت که در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش ها، آغاز استقرار موشک قاره پیمای جدید در سال های 2011-1013 باشد. طی 10-12 آینده با در نظر گرفتن تولید سالانه 10-12 فروند از آنها "آر اس-24" می تواند جایگزین "آر اس 20" ("Sаtаn") و "آر اس -18" ("Stilette")  شود.

موشک دوم آزمایش شده  به اندازه محسوسی با واکنش های کمتری در جهان روبرو شد. اگر چه در حقیقت اهمیت کمتری ندارد. در جریان پرتاب آزمایشی در میدان تیر واقع در استان آستراخان موشک بالدار عملیاتی-تاکتیتی"آر -500" از مجموعه "اسکندر" پرتاب شد.

مجموعه "اسکندر" با مسلح شدن  به موشک های بالدار به یک مجموعه اونیورسال تبدیل خواهد شد که قابلیت حل طیف گسترده ای از وظایف در سناریوهای نظامی خشکی و آب را پیدا خواهد کرد. در حال حاضر اسکندر به موشک های بالستیکی مجهز است که برد آن به  280 کیلومتر می رسد اما به گفته "سرگی ایوانوف" معاون اول نخست وزیر، روسیه قصد دارد مجموعه را با موشک های برد بیشتری مسلح کند.

کارشناسان معتقدند که برد موثر موشک های این مجموعه را می توان تا اندازه زیادی به بیش از 2000 کیلومتر افزایش داد و آن را در یک ردیف با سیستم های عملیاتی-استراتژیکی GLSM و "پ کا-55" قرار داد که بر اساس پیمان "کاهش موشک های برد متوسط و کوتاه" مورخ 1987 باید تعداد آنها را کاهش داد.

پرتاب آزمایشی موشک قاره پیمای جدید با واکنش زیادی از سوی غرب روبرو شد. برخی از روزنامه های مهم با تفسیر این حادثه  به سخنان اخیر "ولادیمیر پوتین" رییس جمهور روسیه در مورد تبدیل اروپا به بشکه باروت و نقد وزارت دفاع روسیه در مورد توان "آر اس -24" اشاره شده بود توجه خاصی نمودند. غربی ها در بخش اعظم تفسیرهای خود آنچه که رخ داده را بعنوان احیای دوران جنگ سرد ارزیابی می کنند.

می توان نتیجه گرفت که مقامات نظامی روسیه نه تنها برای حفظ توان تهاجمی استراتژیکی که قبل از هر چیز به موشک های قاره پیما مربوط می باشد تلاش می کنند بلکه خواستار ایجاد سیستم عملکردی هستند که پرتاب موفقیت آمیز موشک ها و عبور آنها را از مسیر پروازی بدون واکنش از سوی دشمن را تضمین کند. موفقیت آمیز بودن اختتام این برنامه اجازه بازگشت به موقعیت موازنه استراتژیکی میان روسیه و آمریکا را داده و صلح بر اساس نظریه "تضمین انهدام دوجانبه" که طی سال های جنگ سرد وجود داشت را تامین می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد