مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

انگلیس با زیردریایی جدید حامل موشک اتمی، ان.پی.تی را نقض کرد

 

دولت انگلیس روز جمعه با اتمام احداث زیردریایی پیشرفته "استیوت" که امکان شلیک موشکهای دارای کلاهک اتمی "توما هاوک" را دارد، بار دیگر تعهد خود در خلع سلاح هسته‌ای در چارچوب "پیمان عدم اشاعه هسته‌ای" را نقض کرد. این پیمان که به اختصار به "ان.پی.تی" معروف است، به ازای ممنوع کردن کشورها از دست یابی به سلاح اتمی، از پنج کشور آمریکا، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه خواسته است تا سلاحهای اتمی خود را نابود کنند.


انگلیس نیز از امضاکنندگان ان.پی.تی و متعهد به اجرای مفاد آن است.


با این وجود، امروز از زیردریایی استیوت که اکنون قویترین زیردریایی تهاجمی نیروی دریایی انگلیس است با حضور "دوشس کورنوال" دومین همسر "پرنس چارلز" ولیعهد انگلیس در یک کارخانه وزارت دفاع در "کامبریا" رسما پرده برداری شد.


هزینه احداث این زیردریایی حدود یک میلیارد پوند اعلام شده و امکان حمل ۳۸فروند موشک کروز توما هاوک یکی از قابلیتهای تهاجمی آن معرفی شده است.


دولت انگلیس طرح ساخت سه فروند زیر دریایی مشابه را بنامهای "امبوش، آرتفول و اودیشوس" که آنها نیز قابلیت حمل موشکهای اتمی را دارند، با هزینه حدود ۳میلیارد پوند در دست اجرا دارد.


رسانه‌های انگلیس در گزارشهای خود به معرفی توانایی زیردریایی جدید این کشور پرداخته و مجهز بودن آن به موشکهای کروز از نوع توما هاوک با برد ۱۱۰۰کیلومتر را اعلام کرده‌اند، اما به قابلیت این موشکها برای حمل کلاهک اتمی اشاره‌ای نکرده‌اند.


این رسانه‌ها همچنین به این مساله که احداث این زیردریایی‌ها به مسابقه تسلیحاتی در جهان از نوع سلاحهای متعارف و همچنین هسته‌ای دامن می‌زند، نپرداخته‌اند.


در حال حاضر چهار فروند زیردریایی "ونگارد" که مجهز به موشکهای اتمی "ترایدنت" هستند، در نیروی دریایی ارتش انگلیس خدمت می‌کنند.


دولت انگلیس با نادیده گرفتن پیمان ان.پی.تی، همچنین قصد نوسازی این موشکها و زیردریایی‌های حامل آنها را دارد.


www.irna.ir


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد