مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

A340-500/600(هواپیمایی رویایی)

تاریخچه هواپیما :

A340-500 با برد 15,740km و A340-600 طویل شده با 372 صندلی مدلهای جدیدی از خانواده A340 ارباس هستند که طولانی ترین برد را در بین هوایپماهای مسافربری دارا می باشند. در مقایسه با A340-300 ساختار A340-600 دارای 07/9 متر کشیدگی کلی در بدنه٬ شامل 87/5 متر در جلوی بال و 20/3 متر در عقب که این امکان را می دهد تا 372 مسافر در سه کلاس مختلف قرار گیرند. این قابلیت خیلی زود به ارباس این امکان را داد تا جایگزینی برای مدل B747 معرفی کند و رقیبی برای B747-400 نام بگیرد. علی رغم برد مشابه اما ارباس مدعی عملکرد اقتصادی بهتر هواپیمایش نسبت به رقیب آمریکایی خود است.
در حالیکه A340-500 فقط به میزان 19/3 متر نسبت به A340-300 کشیده تر است و با ظرفیت 313 صندلی در سه ردیف فرق چندانی با A340-300 ندارد اما برد پروازی فوق العاده زیاد هواپیما به میزان 15,740km باعث شده تا این هواپیما بتواند پروازی بدون توقف از لس آنجلس تا سنگاپور داشته باشد.
دو مدل جدید A340 بالهای عادی دارند. بال بر اساس مدل A330/340 اما 6/1 متر بلندتر با جعبه بال در داخل، افزایش ناحیه بال و ظرفیت سوخت بیشتر ساخته شد. برای غلبه کردن بر افزایش وزن مرکز هواپیما٬ ارابه فرود اصلی به پایه هایی با چهارچرخ مجهز است. هر دو مدل جدید A340 هماهنگی و شباهت خیلی زیادی با A330 و مدلهای دیگر A340 دارند.
ارباس برای عرشه پرواز دو خدمه در نظر گرفته است. کابین دارای امکانات بیشتری همچون LCD به جای صفحه نمایشگر CRT و سیستم های مدرنیزه می باشد. مدل A340-500 به وسیله چهار موتور رولزرویس٬ که هر یک رانشی به اندازه 236kN و مدل A340-600 به وسیله چهارموتور که هر یک رانشی به اندازه 249kN تولید می کند مجهز شده است. آغاز برنامه در سالی بود که شرکت Virgin Atlantic هشت فروند A340-600 را سفارش داده بود. اولین پرواز مدل A340-600 در 23 آوریل 2001 بود. بعد از 1600 تست پروازی گواهینامه صلاحیت پروازی در در 29 می 2002 صادر شد و اولین A340-600 در نمایش هوایی فارنبرو به ویرجین آتلانتیک تحویل شد و پروازهای مسافری خود را از آگوست آغاز کرد. مدل A340-500 نیز اولین پروازش را در 11 فوریه 2002 آغاز کرد و مجوز پروازش را در سوم دسامبر بعد از 400 ساعت پرواز آزمایشی دریافت کرد.

مشخصات فنی :

موتور:
چهار موتور توربوفن رولزرویس Trent 553 در A340-500
چهار موتور توربوفن رولزرویس Trent 556 در A340-600

بیشترین رانش موتور:
236kN   :Trent 553 معادل 53,000lb
249kN   :Trent 556 معادل 56,000lb

عملکرد:
بیشترین سرعت کروز: 0.83 ماخ
برد:
15,742km معادل 8,500nm  در A340-500
13,890kM معادل 7,500nm  در A340-600

اوزان:
وزن خالی عملیاتی:
170,400kg معادل 375,665lb  در A340-500
177,000kg معادل 390,220lb  در A340-600

بیشترین وزن برخاستن:
365,000kg معادل 804,675lb در هر دو مدل


ابعاد:
طول: 67.80m معادل 222ft در A340-500 ٬ 75.30m  معادل 247ft در A340-600
ارتفاع: 17.80m معادل 58ft
دهانه بال: 63.70m معادل 208ft
مساحت بال: 437m² معادل 4,704sq ft

گنجایش:
خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز
مسافران:
در آرایش سه کلاسه قادر به حمل 316 نفر در A340-500
در آرایش سه کلاسه قادر به حمل 372 نفر در A340-600

سفارش و تولید:
تا سپتامبر 2006، 26 فروند A340-500 و 114 فروند A340-600 سفارش داده شده که به ترتیب 24 و 65 فروند تحویل مشتریان شده است.

منبع:تیک آف

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد