مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

خیانتی دیگر

شکایت ایران به مجامع بین‌المللی از اقدام غیرقانونی آمریکا در منع فروش هواپیما

خبرگزاری فارس: برخی نمایندگان مجلس در واکنش به تصمیم دولت آمریکا مبنی بر جلوگیری از فروش 22 هواپیمای MD به ایران، خواستار شکایت ایران به مجامع بین‌المللی از این اقدام غیرقانونی و ضد حقوق بشری آمریکا شدند.

دولت آمریکا در ادامه سیاستهای خصمانه خود در قبال ایران و بر خلاف قوانین بین المللی و تعهدات قبلی خود از نهایی شدن قرارداد فروش 22 هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور جلوگیری کرد. در پی این اقدام غیر قانونی، برخی نمایندگان مجلس با اعلام این که آمریکا ادعای مخالفت با دولت و نه مردم ایران را دارد تصریح کردند، آمریکا با این اقدام ضد حقوق بشری، جان مسافران ایرانی را به خطر انداخته است.
در ادامه واکنش تنی چند از نمایندگان مجلس در قبال این تصمیم دولت آمریکا منتشر می شود.

* گرایش به سمت هواپیماهای غیر MD

علی اکبر آقایی مغانجوقی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت: ممانعت آمریکا از خرید 22 هواپیمای جدید توسط آمریکا، باید ما را به سمت خرید هواپیماهای غیر MD، ایرباس و بوئینگ، تقویت ایران 140 و تلاش برای بستن قرارداد خرید با سایر شرکتهای هواپیمایی که آمریکا فاقد سهام در آنها است، سوق دهد.
وی افزود: حرکت اخیر آمریکا، مخالفت علنی آن با مردم و کشور ایران است ،‌ در عین حال که رفتار آن یک رفتار غیر انسانی است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد به رفتار غیربشردوستانه آمریکا در خصوص منع خرید هواپیمای جدید توسط ایران گفت: کشوری که از فروریختن موشکهای 10 تنی بر سرمردم بی دفاع هراسی ندارد و به راحتی ناو آن یک هواپیمای مسافربری را با 290 مسافر مورد حمله قرار می دهد یا به ایجاد ناامنی در کشورهایی چون عراق و لبنان می پردازد، لذا امروز به راحتی جان عده کثیری را به جرم ایرانی بودن به خطر می اندازد.
وی رفتار آمریکا را در منع خرید هواپیماهای مسافربری ناپسند دانست و افزود: در مقابل این رفتار اولا ایران باید به آگاه سازی مردم دنیا و طرح شکایت در مراجع قضایی و حقوقی بین المللی اقدام کند و از سویی از اعاده حقوق بر حق ملت ایران نباید لحظه ای دست بردارد.


* توسل به روشهای دیپلماسی و قضایی

سید بهلول حسینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت: در مقابل رفتار غیرانسانی و غیراجتماعی آمریکا که به هیچ عنوان در بحث تحریم اقتصادی قابل طبقه بندی و توجیه نیست، باید به کلیه روشهای دیپلماسی و قضایی متوسل شد.
وی افزود: آمریکا در هر شرکت هواپیمایی که دارای سهام است ، به طور مستقیم و غیرمستقیم سایر شرکای خود را وادار می کند که با ایران وارد معامله نشوند و شرکت چینی اخیر نیز از این مقوله مستثنی نیست.
رئیس کمیته راه و ترابری کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جلسه ای که با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم در خصوص غیرانسانی بودن رفتار آمریکا توضیحاتی دارم، کما اینکه بنده معتقدم این رفتار، تنها یک شیطنت غیربشردوستانه به حساب می آید.
وی با اشاره به نتایج رفتار اخیر آمریکا گفت: مردم ما با توجه به فرسودگی برخی هواپیماهای موجود با نوعی احساس ناامنی به استفاده از آنها اقدام می کنند، در حالی که طبق پیمان شیکاگو حفظ سلامت مسافران از اهمیت زیادی برخوردار است و کسی حق ندارد این سلامت را به خطر بیاندازد.
این عضو کمسیون عمران یادآور شد: آمریکا ادعا می کند که با مردم ایران مشکل ندارد و روی سخن او همواره با دولت ایران و دولتمردان آن است، در حالی رفتار اخیر آمریکا،‌ عکس این ادعاها است.
وی خواستار پیگیری موضوع منع ایران از خرید هواپیما توسط آمریکا در مراجع قضایی بین المللی و همچنین انجام برخوردهای دیپلماسی شد افزود: به هیچ عنوان نباید از تلاش برای تجهیز ناوگان هوایی ایران به هواپیماهای مجهز غافل ماند.


* تهیه ادعانامه علیه آمریکا

سید احمد حسینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت: بر مسئولان کشور ما واجب است تا در واکنش به رفتار اخیر آمریکا، به تهیه یک ادعانامه اقدام نمایند و ضمن محکوم کردن آمریکا ،‌ اقدام به پیگیری مساله در سطح بین المللی کنند.
وی با بیان اینکه رفتار آمریکا عملا به ضرر مردم بی دفاع و ضد حقوق بشر است گفت : استفاده از یاری حقوقدانان بین المللی در این بحث لازم بوده و باید از نظر مشورتی آنها را در دفاع از حقوق بشر مقدم بر حقوق حیوانات به کار گرفت.
عضو کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: بحث منع ایران از خرید هواپیما، بحثی است که زمینه طرح قانونی و محکومیت جهانی را برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه آمریکا نیز یکی از شرکتهای سهامدار شرکت چینی طرف قرارداد ایران است افزود: چنانچه هر صاحب مالی قصد کند کالایی را به فرد یا کشوری نفروشد، علی رغم مغایرت رفتار وی با قوانین بین المللی، می تواند مرتکب این رفتار غیرانسانی شود که در این مورد لازم است تا به تهیه این امکانات از سایر کشورها (غیر شریک آمریکا) تهیه کرد.


* استفاده از کلیه اهرمهای حقوقی علیه آمریکا

ولی اله آذر وش در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت: در مقابل رفتار اخیر آمریکا باید ساکت ننشست و باید از کلیه ظرفتیها و اهرمهای حقوقی ایران در این خصوص بهره گرفت.
وی افزود: پیام حرکت اخیر آمریکا حاکی است که بر خلاف ادعای دولتمردان آن، طرف مخالفت و عناد آنها ملت ایران است و نه صرفا دولت آن.
مخبر کمیسیون عمران با انتقاد به شرکتهای شریک آمریکا مانند چین گفت: این کشورها باید از باج دادن به آمریکا به ازای لغو قراراداد با ایران خوداری نمایند.
وی با اشاره به این مساله که در شرایط فعلی از آمریکا انتظار می رود که عاقالانه تر در این بحث رفتار کند افزود: آمریکا در ازای اینگونه رفتارها باید منتظر واکنش ایران باشد، لذا باید نگران وجهه خود در عرصه بین المللی باشد.
آذروش با تاکید بر این نکته که استفاده از هواپیماهای با برد کوتاه و متوسط صرفا محدود به پروازهای داخلی است گفت: جلوگیری از بستن قرارداد بین ایران و یک شرکت چینی در خصوص خرید 22 هواپیمای جدید، نشان از خشم و نفرت آمریکائیها و عناد آنها نسبت به ملت ایران دارد.
وی افزود: هواپیماهایی که صرفا استفاده غیرنظامی دارند و تنها در امور مسافربری به کارگرفته می شوند، چطور می تواند در بحث تحریم اقتصادی مورد طبقه بندی باشد.


* آمریکا مستوجب مقابله به مثل

مرتضی تمدن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت: آمریکا مستوجب مقابله به مثل و رفتاری مشابه رفتار خود است کما اینکه باید از کلیه ظرفیتهای قانونی و حقوقی خود در سطح بین المللی باید نهایت بهره را ببرد.
وی بر ضرورت افشاگری در این خصوص تاکید و افزود: طرح شکایت در دادگاههای بین المللی ، شورای امنیت و ... از همین جمله است.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه نباید موضع ما در مقابل آمریکا و در سطح بین المللی سیاست تسلیم باشد ، تاکید کرد : ما نیز اهرمهایی داریم که به واسطه آنها می توانیم آمریکا را تحت فشار قرار دهیم از این جمله جریان عبور انرژی در خلیج فارس، به خطر انداخت منافع آن در منطقه و... است.
وی اضافه کرد: بر خلاف تصور همگان، آمریکا بر خلاف چهره آنچنانی خود، بسیار آسیب پذیر است.
تمدن با تاکید بر اینکه آمریکاییها از چارچوبهای بین المللی پای خود را فراتر نهاده اند افزود: آمریکا به صراحت به زورگویی مشغول است و اخیرا تهدید به عدم عرضه بنزین کافی به ایران نیز از این مقوله مستثنی نیست.
وی با بیان اینکه کم کم حوصله ملت ایران از برخوردهای غیرانسانی به سرمی رود افزود: کسانی که خود ادعای حقوق بشر دارند چطور می توانند جان عده ای انسان را بر راحتی به خطر بیاندازند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: وقت آن رسیده تا سیاستمداران ما واکنش به جایی به اینگونه رفتارهای آمریکا نشان دهند و از اهرمهای موجود علیه آن،‌استفاده بهینه تری نمایند.

نظر وبلاگ:خیلی جالب است کشوری که دائم دم از ایجاد و بسط دموکراسی در جهان می زند و بدنبال حفظ و رعایت حقوق بشر در سرتاسر گیتی است ایران را از حق مسلم خود که همانا داشتن هواپیماهایی ایمن و نه لوکس و ایرانی را از حق مسلم خود که همانا پروازی با ایمنی بالاست محروم می کند.

قابل توجه کاسه های داغ تر از آش

نظرات 1 + ارسال نظر
نیما دوشنبه 18 تیر 1386 ساعت 11:17 ق.ظ http://aerospaceusr.ir

با سلام وبسایت کاربران هوافضا در نظر دارد بانک اطلاعاتی جامعی از نام و مشخصات وبسایتها و وبلاگهای مرتبط با موضوع سایت (هوافضا و نجوم) ایجاد نماید از شما دوست عزیز خواهشمندیم ضمن ارسال اطلاعات خود به آدرس بالا و یا حضور در فاروم سایت ،اطلاعیه ای در وبسایت خود قرار دهید و و از تمام افرادی که به صورت مرتبط مشغول فعالیت هستند دعوت به همکاری در ایجاد این بانک اطلاعاتیی جامعتر نمایید برنامه های ویژه ای برای ساماندهی و دستیابی به این بانک اطلاعاتی در دست اجراست که به زودی شما را از طریق سایت در جریان قرار خواهیم داد با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد