مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

اختتامیه مسابقات طراحی و ساخت پرنده‌های بدون سرنشین

 

چهارشنبه‌ی گذشته اولین دوره‌ی مسابقات طراحی و ساخت پرنده‌های بدون سرنشین در دانشگاه صنعتی شریف به پایان رسید. این مسابقات که از سال گذشته و در سه مرحله برگزار شده است، حرکتی بی‌سابقه و نو بود که به همت پژوهشکده‌ی شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف، دکتر سید محمد باقر ملائک و حمایت گروهی از سازمان‌های وابسته به امر هوافضای کشور راه‌اندازی و اداره شد. دو مرحله‌ی اول این مسابقه مربوط به طراحی مفهومی و ساخت نمونه‌ی ماکتی پرنده بوده است که در آن به ترتیب 20 و 8 تیم برگزیده شدند. تیم‌های برگزیده در مرحله‌ی دوم برای آزمایشات تست پروازی آماده شده و نمونه‌ی اولیه‌ی طراحی خود را ارائه کردند و در 4 مرحله تست‌های پروازی، آزمایشات مختلف مورد نظر کارشناسان بر روی آنها انجام شد. نتایج مرحله‌ی سوم در اختتامیه‌ی این مراسم اعلام شد.

در این مراسم که عصر چهارشنبه‌ی گذشته و در سالن جابر ابن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، افرادی همچون سردار نجار وزیر دفاع و پشتیبانی و دکتر زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور، مهندس اسلامی ریاست موسسه تحقیقاتی صنایع دفاعی، مهندس هدایت از صنایع قدس، سردار حجازی رئیس کل بسیج کشور و سردار نقدی به عنوان میهمان و اساتید دانشگاه به عنوان کارشناسان امر داوری حاضر بودند. با تلاوت قرآن و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران مراسم آغاز شده و سپس با معرفی مسابقه و نتایج مراحل مختلف ادامه یافت.

در بخش معرفی رتبات تیم‌های شرکت‌کننده بر اساس نظر داوران هیچ یک از تیم‌های شرکت‌کننده امتیاز لازم برای احراز مقامات اول و دوم را کسب نکرده بود، اما مقام سوم به تیم شهبال 1 از دانشگاه صنعتی مالک اشتر و مقام چهارم مشترکا به تیم‌های شهبال از دانشگاه صنعتی شریف، پرستو از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و آریا از دانشگاه صنعتی اصفهان اختصاص داده شد. ضمنا از تیم‌های زنیت و رف‌رف از دانشگاه صنعتی شریف، طوفان از دانشگاه صنایع هوایی شهید ستاری و لوتوس از دانشگاه صنعتی شیراز به علت نوآوری و خلاقیت در ایجاد طرح‌های جدید تقدیر و تشکر صورت پذیرفت.

در حاشیه‌ی این مراسم برخی از گرو‌‌ه‌ها به نشانه‌ی اعتراض به داوری‌ها و اینکه یک تیم صنعتی به عنوان تیم برتر انتخاب شده است، از پذیرفتن جوایز خود سر باز زندند که این باعث ایجاد همهمه و آشوبی در جلسه شد که با همکاری و هوشیاری مقامات برگزارکننده کنترل گردید.

ضمنا اساتید دانشکده‌ی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان این مسابقات ابراز امیدواری کردند که دوره‌ی دوم این مسابقات نیز به زودی برگزار گردد. گرچه هنوز زمان و چگونگی برگزاری این دوره معین نشده است. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت مسابقات به نشانی www.nudc.ir مراجعه نمایید)

ضمنا قابل ذکر است که همزمان با اختتامیه‌ی این مسابقات اولین کارگاه مقدماتی آموزش طراحی و ساخت پرنده‌های بدون سرنشین در دانشگاه ضنعتی شریف و با همکاری کمیته‌ی برگزاری مسابقات با حضور دانشجویان و دانش‌آموزان مختلف برگزار شد. در این دوره که به مدت دو روز در دانشگاه برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگان علاوه بر آشنایی با پرنده‌های بدون سرنشین، تاریخچه‌ی آنها و وضعیت صنعت آنها در کشور، با چگونگی طراحی اولیه آنها آشنا خواهند شد. در اولین و تنها بخش عملی دوره‌ی اول کارگاه شرکت‌کنندگان با مواد مرکب و سیکل ساخت آنها آشنا می‌شوند. قرار است دوره‌ی دوم این کارگاه‌ها که ادامه‌ی دوره‌ی اول محسوب می‌شود اواسط مرداد ماه برگزار گردد. (برای اطلاعات بیشتر به سایت www.aesut.ir مراجعه کنید.)

در انتها از آقای احمدی‌پژوه، مدیر بخش ارتباطات رسانه‌ای مسابقات، به علت همکاری صمیمانه تشکر را داریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد