مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

راست یا دروغش با خودشان

تهران و شرکت روسی روزوبرون اکسپورت، معاملهء عظیم چندین میلیارد دلاری را جهت فروش 250 فروند جنگندهء Su-30MKM و 20 فروند تانکر سنگین IL-78 به امضاء رساندند. منابع نزدیک به پایگاه خبررسانی DEBKA گزارش می‏کنند که تحویل اولین سری از این معامله، در اواخر سال 2007 به انجام خواهد رسید.





این بزرگترین معامله تجاری و نظامی روسیه در طول 30 سال گذشته محسوب می‏شود، ضمن اینکه توانایی حملات هوایی دوربرد را به نیروی هوایی ایران می‏بخشد. جنگنده های جدید سوخو، قادرند چهار تا چهار و نیم ساعت پرواز کرده و خود را به اهدافی بسیار دوردست در 3000 کیلومتری مناطقی در خاورمیانه نظیر لبنان و اسرائیل، و اهداف دریایی در خلیج فارس برسانند.


دو فروند Su-30MK در حال سوختگیری از تانکر Il-78


تانکرهای سوخت رسان، باعث می‏شوند ساعات پروازی سوخوها تا 10 ساعت و بردشان برای پروازهایی در ارتفاع 11 تا 13 کیلومتری سطح زمین تا 8000 کیلومتر افزایش یابد. نزدیکترین جنگندهء غربی قابل رقابت با این سوخوها، جنگنده بمب‏افکن‏های آمریکایی F-15E می‏باشند. با اکتساب این تعداد جنگنده بمب‏افکن روسی به ناوگان هوایی ایران، نیروی هوایی ایران به قدرت اول یا دوم منطقه تبدیل می‏شود. ضمن اینکه در آن صورت، نیروی هوایی ایران، در کنار اسرائیل، دارای پیشرفته‏ترین و بزرگترین ناوگان هوایی خواهد شد.

خدمهء هوایی ایرانی، در حال آموزش بر روی هواپیماهای جدید سوخو می‏باشند تا بتوانند در اوایل سال آینده، همزمان با ورود اولین سری این هواپیماها، بتوانند با آنها پرواز نمایند. منابع خبری DEBKA گزارش می‏دهند که مسکو دقیقن همان هواپیماهای سوخویی را که به هند فروخته و قرار است هند به زودی آنها را در همین امسال دریافت نماید، به ایران نیز واگذار کرده است. ایرانی‏ها به دهلی‏نو فشار زیادی وارد می‏آورند تا به آویونیک اسرائیلی نصب شده در سوخوهای روسیه نیروی هوایی هند دست یابند و آنها را در سوخوهای تحویلی به ایران تعبیه نمایند، امری که تاکنون هندی‏ها از آن خودداری کرده‏اند.

روسیه، مشابه همین هواپیماهای سوخو را به در ماه ژوئن به مالزی نیز تحویل داده بود که البته مالزیایی‏ها نیز به دنبال نصب آویونیک اسرائیلی بودند ولی موفق نشدند. جنگندهء Su-30MKM به نام «گونهء اسلامی سوخو» نیز شناخته می‏شود!

دو خدمهء جنگندهء سوخوی، وظائف کاری را تقسیم می‏کنند. خدمهء اول که خلبان می‏باشد، وظیفهء هدایت هواپیما، کنترل تسلیحات نصب شده و انجام مانور در نبردهای نزدیک هوایی را بر عهده دارد. کمک‏خلبان، وظیفهء به‏کارگیری تسلیحات هوا به هوا و هوا به زمین دوربرد را در حین انجام ماموریتهای فواصل دور برعهده دارد، ضمن اینکه وظیفه دارد محیط اطراف را جهت وجود دشمن کنترل نماید و در ماموریتهای گروهی با سایر هواپیماها، وظیفهء هماهنگ سازی و کنترل را به انجام برساند.



برخی از این هواپیماهای سوخوی30، قرار است به نمایشگرهای چندمنظورهء رنگی ساخت شرکت فرانسوی Thales مجهز شوند. بنابراین قرارداد سنگین مسکو با تهران، باید با توافق پاریس به امضاء رسیده باشد.


هنوز در اورشلیم، تصمیمی گرفته نشده است تا از مقامات پاریس درخواست توقف همکاری در این معامله را نمایند، زیرا با تحویل این هواپیماها به رژیم اسلامی تهران، قابلیتهای ضربتی دوربرد در این نیرو به شدت افزایش می یابد و این در حالی است که رهبران و مقامات عالی ایران، خواستار محو کامل اسرائیل از نقشهء جهان شده اند.

با تمام این تفاصیل، پرزیدنت نیکولای ساراکوزی (رئیس جمهور فرانسه) در حالی ایجاد تحرکی در بین اعراب و مسلمانان منطقه برای نزدیک شدن به اسرائیل می‏باشد. تلاش وی برای قطع همکاری با روسیه، وی را در مسیر نزدیک شدن به سیاستهای واشینگتن قرار خواهد داد.

کد:
منبع: http://www.debka.com/headline.php?hid=4449

برگرفته از سایت انجمن هوافضا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد