مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

ترکیب ناوگان هوایی مشخص شد


83 فروند بخش خصوصی - 39 فروند بخش دولتی

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ، ایران ایرتور، آسمان، ماهان، کیش، کاسپین، آریا، ساها، نفت، چابهار، سفیران، تابان، ارم، قشم و فارس 15 شرکت هواپیمایی ایران هستند که در مجموع 122 فروند هواپیما دارند.


از 122 فروند هواپیمای فعال در ناوگان حمل و نقل مسافری هوایی کشور، 83 فروند متعلق به بخش خصوصی و 39 فروند در اختیار بخش دولتی است. همچنین 60.7 درصد از ناوگان هوایی ایران ملکی ( 74 فروند هواپیما ملکی ) و معادل 3/39 درصد آن استیجاری ( 38 فروند هواپیما استیجاری ) است


درحال حاضر32 درصد ناوگان هوایی مسافری موجود کشور در اختیار بخش دولتی و 68 درصد آن در اختیار بخش خصوصی و عمومی است که این نسبت در تعداد صندلی‌های ناوگان با توجه به اینکه ناوگان هوایی پهن پیکر به طور عمده در اختیار بخش دولتی است ، برای بخش دولتی 42 درصد و برای بخش خصوصی 58 درصد است.


شرکت ایران ایر ( هما ) دارای  24 فروند هواپیمایی مسافری است که23 فروند آن ملکی و یک فروند آن استیجاری است,همچنین شرکت ایران ایرتور با دارابودن 12فروند هواپیمایی مسافری با 10 فروند هواپیمای استیجاری ثبت شده در داخل فعالیت می کند.


شرکت هواپیمایی مسافربری آسمان هم دارای 19 فروند هواپیما است که از این تعداد 17 فروند ملکی و 2 فروند آن نیز به عنوان استیجاری ثبت خارج گزارش شده است.


همچنین شرکت هوایی ماهان و کیش ایر به ترتیب دارای 19 و 11 فروند هواپیمای مسافری هستند که 6 فروند هواپیمای ماهان و 7 فروند هواپیمای کیش ایر ملکی هستند.


تعداد کل صندلی های ناوگان هوایی کشوراز حدود 15 هزارو 100 صندلی دراسفند ماه سال83 به 21 هزارو 60 صندلی در مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. تعداد صندلی های ناوگان هوایی کشور در سال قبل نسبت به اسفند ماه سال 83 افزایش 4/39 درصدی و نسبت به مدت مشابه سال 84 با رشد 4/7 درصدی داشته است.


در اسفند ماه سال گذشته میانگین سنی ناوگان ملکی کشور حدود 18 سال، ناوگان استیجاری ثبت داخل 3/15 سال و ناوگان استیجاری ثبت خارج 3/13 سال و در مجموع عمر متوسط ناوگان حدود8/16 سال بوده است.


بالاترین عمر متوسط ناوگان در میان شرکت‌های هواپیمایی از آن شرکت هواپیمایی ساها است . عمر متوسط ناوگان این شرکت 31 سال می باشد. در همین حال، متوسط عمر ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران6/22 سال و ماهان20 سال است.


گفتنی است، در این گزارش وضعیت ناوگان حمل و نقل هوایی تا پایان اسفند 85 مورد بررسی قرار گرفته است.


www.mehrnews.com


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد