مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

و اما داستان مدافعین حقوق بشر امروزی یا جنگ طلبان دیروز

برگزاری شصت و دومین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما / یک دقیقه سکوت به یاد 140 هزار قربانی جنایت آمریکا
نخست وزیر ژاپن در شصت و دومین سالگرد بمباران اتمی شهر هیروشیما از سوی آمریکا، تاکید کرد که کشورش متعهد به سیاست غیرهسته ای است و در جهت معدوم کردن سلاح های اتمی تلاش می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، امروز ششم آگوست(15 مرداد) مصادف با شصت و دومین سالگرد بمباران اتمی شهر هیروشیما از سوی آمریکا، حدود 40 هزار نفر از بازماندگان، ساکنان و بازدید کنندگان شهر هیروشیما از سرتاسر جهان در محل فرود آمدن بمب اتمی در سال 1945 گرد هم آمدند و به احترام قربانیان بمباران یک دقیقه سکوت کردند.

در ساعت 8 و 15 دقیقه صبح چنین روزی در سال 1945، یک فروند بمب افکن ب-52 آمریکا یک بمب اتمی را بر شهر هیروشیما انداخت. در لحظه انفجار و طی یک ماه پس از آن بالغ بر 140 هزار نفر کشته شدند. سه روز بعد یک هواپیمای آمریکایی دیگر بمب پلوتونیومی دیگری را بر شهر ناکازاکی انداخت که در اثر آن نیز 80 هزار نفر کشته شدند. توکیو در روز 15 اوت مجبور به تسلیم شد و جنگ جهانی دوم به پایان رسید.

"شینزو آبه"، نخست وزیرژاپن امروز با ایراد سخنرانی در پارک صلح هیروشیما در نزدیکی محل اصابت بمب گفت: ژاپن در62 سال گذشته پس از جنگ جهانی دوم مسیر صلح جهانی را در پیش گرفته است. تراژدی های هیروشیما و ناکازاکی نباید هیچگاه در هیچ نقطه ای از زمین تکرار شود.

وی افزود: ما با تمام قوا به سوی برچیدن سلاح های اتمی و برقراری صلح حرکت خواهیم کرد.

مراسم امسال سالگرد بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن از آن جهت اهمیت خاص دارد که برخی سیاستمداران بلندپایه این کشور به دنبال آزمایش اتمی مهر سال گذشته کره شمالی، خواستار بررسی موضوع گسترش تسلیحات اتمی شده اند. این مباحث سبب شد آبه و سایر مقامهای کابینه اش بارها تصریح کنند توکیو از سیاست قدیمی غیرهسته ای خود منحرف نخواهد شد.

آبه امروز نیز تاکید کرد که به اصول سه گانه غیرهسته ای شامل عدم مالکیت، توسعه یا وجود سلاح های اتمی در خاک ژاپن متعهد باقی می ماند.

ماه گذشته "فومیو کیوما"، وزیر دفاع وقت ژاپن به دلیل بیان سخنانی مبنی بر توجیه پذیربودن بمباران اتمی ژاپن توسط آمریکا مجبور به استعفا شد.

"بان کی مون"، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در پیامی به مناسبت مراسم امروز خاطرنشان کرد: توسعه سلاح های اتمی یکی از مهمترین مشکلات پیش روی جهان است و چالش امروز ما آن است که دنیا را برای نسل های آینده ایمن تر کنیم. این مستلزم ادامه تلاش ها به سوی جهان عاری از مخاطرات اتمی و در نهایت سلاح های اتمی است.

هم اکنون 252 هزار نفر بازمانده از بمباران های اتمی هیروشیما و ناکازاکی زنده هستند که به گزارش وزارت بهداشت ژاپن بسیاری ازآنها دچار بیماری های مختلف از جمله سرطان و بیماری های کبدی به دلیل قرار گرفتن در معرض تشعشع رادیواکتیو قرار دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد