مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تولید انبوه موشک بولاوا آغاز می شود

 

مرحله جدیدی در ساخت سلاح هسته ای استراتژیک روسی ویژه پرتاب از دریا فرا می رسد. دریاسالار ولادیمیر ماسورین فرمانده کل نیروی دریایی روسیه چندی پیش اعلام کرد که تولید انبوه موشک استراتژیک دریایی بولاوا-ام (طبق طبقه بندی غربی SS-NX-30) آغاز می شود. این موشک روی رزم ناوهای استراتژیک زیر دریایی از نوع پروژه 955 بوری کار گذاشته می شود. سه فروند از این نوع زیردریایی با نام های یوری دلگاروکی، ولادیمیر مونوماخ و الکساندر نفسکی هم اکنون در کارخانه ماشین سازی سویرودوینسکی سیو ماش در استان آرخانگلسک در حال ساخت هستند.  


 

یوری دلگاروکی اولین فروند از این نوع رزم ناوها که باید در عرشه خود دوازده موشک SS-NX-30  را جای دهد، در ماه آپریل سال جاری طی مراسمی با شکوه در حضور میهمانان بلند پایه، به آب انداخته شد.


 

حقیقتاً هنوز همه چیز برای ساخت موشک ویژه رزم ناوهای نوع 955 جور نشده است. در ابتدا برای دلگاروکی و رزم ناوهای مشابه آن، موشک دی-19 ام تحت عنوان بارک در دفتر طراحی میاسکی ساخته شده بود. اما معلوم شد که سازندگان از حد ابعاد مجاز فراتر رفته اند (که به همین دلیل مجبور شدند زیر دریایی را با آن تطبیق دهند)، پس از آن نیز در زمان پرتاب سایر نقایص آشکار شدند. در نتیجه در سال 1998، زمانی که موشک در حد 80% آماده بود، پروژه تعطیل شده و این سفارش به انستیتو فناوری های گرمایی مسکو منتقل شد که سکوی پرتاب و مجموعه موشکی پی. اس.-12ام.2 تحت عنوان توپول-ام (SS-27) را ساخته بود. موشک دریایی این انستیتو بولاوا-ام نام گرفت.


 

اما آن نیز با دشواری هایی مواجه شد. از 6 پرتاب آزمایشی 4 پرتاب با شکست کامل مواجه شدند. آخرین آزمایش که اواخر ماه جولای انجام شد، طبق گفته فرمانده کل نیروی دریایی روسیه موفقیت آمیز بود، اما طبق نظرات کارشناسان مستقل، بدون درخشش خاصی انجام شد. اینطور که کارشناسان می گویند، یکی از سه کلاهک روی موشک، به میدان تیر نرسید. اما این مسئله سازندگان بولاوا و مدیران آنها را نا امید نکرد. آناتولی پرمینوف رئیس آژانس فدرال فضایی روسیه روس کاسموس ( این آژانس پاسخگوی طراحی و عرضه مجموعه های موشکی استراتژیک به نیروهای مسلح و از جمله نیروی دریایی روسیه می باشد) تاکید نمود که قبل از عرضه موشک به نیروهای مسلح، حداقل به 12-14 پرتاب نیاز است. در عین حال وی به تجربه آمریکا اشاره داشت که ضمن ساخت موشک مشابه Trident II نیاز به 19 پرتاب از زمین و 9 پرتاب از زیردریایی داشتند.  


 

به گفته دریاسالار ماسورین در سال جاری دو آزمایش دیگر برای بولاوا انجام خواهند شد و بطور کامل این آزمایش ها در سال 2008 میلادی پایان خواهند یافت. یکی از این آزمایش ها نیز برای تعیین حداکثر برد پرواز آن خواهد بود. فعلاً مشخص نیست که به کجا پرواز می کند.


 

طبق اطلاعات منتشره در مطبوعات غربی، موشک سه پله ای بولاوا که با سوخت جامد کار می کند، یکی از سبک ترین موشک ها در نوع خود است. وزن آن 30 تن و برد عمل آن 8 هزار کیلومتر است. این موشک می تواند به 4 تا 10 کلاهک هسته ای مجهز شود.


 

احتمالاً بولاوا با 10 کلاهک در نیروهای مسلح پذیرفته خواهد شد، چرا که در غیر این صورت ارزش نظامی آن چندان زیاد نخواهد بود. مسئله در این است که زیردریایی های اتمی نوع بوری با 12 سکوی پرتاب موشک طراحی شده بودند. ساختمان رزم ناو یوری دلگاروکی دقیقاً چنین خواهد بود. اما زیردریایی بعدی از همین پروژه، یعنی ولادیمیر مونوماخ و الکساندر نفسکی، اکنون با قابلیت پرتاب 16 موشک ساخته می شوند. اگر طرح های موجود اجرا شوند، روی سه زیردریایی اتمی 44 بولاوا و 440 کلاهک هسته ای جای می گیرند. این سهمی چشمگیر در بالا بردن توان بازدارندگی استراتژیک هسته ای خواهد داشت که از دکترین نظامی روسیه سر چشمه می گیرد.


 

آزمایش های بولاوا و ویژگی های آن از اسرار دولتی هستند. اما فقط نه برای آمریکا، زیرا این کشور نمایش پرواز موشک ها و ویژگی های اصلی فنی-نظامی آن را مطابق پیمان کاهش سلاح تهاجمی استراتژیک (START-1) از دست اول دریافت می کند. بدین ترتیب این تنها رازی برای نظامیان و طراحان روسیه است و یا شاید برای شهروندان که از مالیات آنها این مجموعه های موشکی ساخته می شوند، چرا؟


 

یکی از علل سری بودن اوضاع پیرامون بولاوا و یوری دلگاروکی و سایر رزو ناوهای مشابه آن در این است که آنها اسیر جاه طلبی های سیاسی برخی از مقامات بلندپایه روسیه شده اند. مسئولین وعده داده اند که زیردریایی مجهز به جدیدترین موشک هایی که می توانند از هر سیستم ضد موشکی عبور کنند، چه از سیستم های کنونی و چه از سیستم های آینده را تا پایان سال 2008 تحویل نیروهای مسلح دهند.


 

این سبب می شود که تولید انبوه بولاوا که هنوز تکمیل نشده آغاز شده و باری دیگر وعده داده شود که رزم ناو جدید مجهز به موشک جدید استراتژیک به نیروی دریایی روسیه عرضه خواهد شد.


 

البته در سخنان فرمانده کل نیروهای دریایی روسیه جزئیاتی وجود دارند که می توان امیدوار بود که موشک خام وارد تولید انبوه نمی شود، و بلکه تنها واحدها و پله هایی که نشان داده اند قابل اطمینان هستند، تولید می شوند. پس از آن، زمانی که آزمایش های دولتی بولاوا-ام پایان یافته و در نیروهای مسلح پذیرفته شود، این واحدها و پله را می توان در کارخانه ماشین سازی واتکینسکی مونتاژ کرد. و در سکوی پرتاب دلگاروکی و پس از آن مونوماخ، نفسکی و دمیتری دنسکوی کار گذاشت.


 

آخرین زیردریایی اتمی، رزم ناو موشکی-استراتژیک نوع سنگین پروژه 941 به نام آکولا (طبق طبقه بندی غربی Typhoon) نیز پس از پایان یافتن آزمایش ها قرار است به بولاوا-ام مجهز شود. در آکولا بر خلاف پروژه 955، نه 12 و 16 و بلکه 20 سکوی پرتاب موشک وجود دارد. این می تواند بلافاصله پتانسیل بازدارنگی هسته ای دریایی روسیه را به میزان 200 کلاهک افزایش دهد.  


 

اما این در صورتی رخ می دهد که بولاوا قربانی رقابت های سیاسی نشود.


 

Pe.rain.ru


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد