مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

آسمان ایران شهاب باران می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی نجوم، برخلاف پیش‌بینی‌های رسمی قبلی، محاسبات جدید حاکی از آن است که احتمالا اوج بارش امسال در ساعت بسیار مناسبی برای ایران و سراسر خاورمیانه و بخش‌هایی از اروپا و آفریقا اتفاق می‌افتد.


بارش برساوشی در شب‌های تابستانی نیمه دوم مرداد یکی از دیدنی‌ترین شهاب‌باران‌های سال است. امسال این بارش در شبی به اوج می‌رسد که مزاحمت نور ماه نیز وجود ندارد. در بهترین شرایط رصدی کمتر از 100 شهاب در ساعت، به هنگام اوج بارش، دیده می‌شود که یعنی دست‌کم یک شهاب در هر دقیقه دیده خواهد شد.
بارش برساوشی یکی از بهترین شهاب‌باران‌های شناخته شده است. زیرا منجمان آماتور بسیاری در سراسر جهان داده‌های دقیق رصدی خود را از شمار و پراکندگی این بارش و زمان ثبت شده اوج آن در اختیار پژوهشگران مراکزی مانند انجمن بین‌المللی شهاب می‌گذارند. این داده‌ها به پژوهشگران فرصت می‌دهد تا وضعیت توده ذرات پدید‌آوردند بارش را به خوبی دریابند.


پیش‌بینی‌های رسمی قبلی درباره بارش برساوشی امسال که از سوی انجمن بین‌المللی شهاب (IMO) اعلام شده بود ، اوج بارش را بین ساعت 8/5 تا 11 صبح (5 تا 7/5 به زمان جهانی) روز 22 مرداد پیش‌بینی می‌کرد که برای ایران در روز اتفاق می‌افتاد (گرچه حتی در این حالت نیز بارش زیبایی دیده می‌شد زیرا اوج بارش برساوشی چندان تیز، ناگهانی و کوتاه مدت نیست و طی چندین ساعت فعالیت نسبتا قابل توجهی دیده می‌شود و شهاب‌های آن حتی در دیگر شب‌های نزدیک به بارش نیز جسته گریخته دیده می‌شوند).

اما جدیدترین پیش‌بینی‌های گروه مخصوص شهاب‌شناسان در انجمن بین‌المللی نجوم (IAU) بر اساس محاسبات مستقل چند پژوهشگر زمان‌های تازه‌ای را اعلام کرده است. اوج اصلی برای ساعت 2:25 (22:55 امشب به زمان جهانی) بامداد 22 مرداد پیش‌بینی شده است اما گروهی نیز ساعت2:18 (22:42زمان جهانی) را پیش‌بینی کرده‌اند. گروهی دیگر از محققان نیز اوجی را برای ساعت 3:57 بامداد 22 مرداد (00:27 زمان جهانی) پیش‌بینی کرده‌آند.

اوج بارش هر کدام از این‌ها که باشد زمانی در ایران رخ می‌دهد که کانون بارش در صورت فلکی برساوش به ارتفاع مناسبی از افق رسیده است (یعنی طول جغرافیایی ایران در کره زمین رو به توده ذرات بارش است). از سوی هر سه اوج پیش‌بینی شده برای ایران، خاورمیانه و اروپا (بجز بخش‌های بسیار شمالی) و آفریقا در تاریکی رخ می‌دهد. از آنجا که کانون بارش در برساوش هر چه بیشتر به سپیده‌دم نزدیک شویم بیشتر ارتفاع می‌گیرد اگر اوج سوم رخ دهد ایران در بهترین طول‌های جغرافیایی برای دیدن بارش برساوشی امسال است و حتی در دو اوج قبلی پیش‌بینی شده نیز موقعیت ممتازی دارد.

اما همان‌طور که ازمدت‌ها قبل پیش‌بینی شده‌بود بارش برساوشی امسال اوج دیگری نیز به جز یکی از این سه اوج اصلی پیش‌بینی‌ شده دارد که بر اثر برخورد زمین با رشته نسبتا جدیدی از توده شهابواره‌های برساوشی به وجود می‌آید. این اوج ثانویه برای حدود ساعت 7/5 صبح 23 مرداد ( حدود 4 صبح به زمان جهانی) یا 13:30 همان روز (10 صبح به زمان جهانی) پیش‌بینی شده است که ایران و خاورمیانه هر دو را در روشنایی روز از دست می‌دهند (مگر رصدگرانی که با آنتن‌های رادیویی مخصوص امواج رادیویی برخورد شهاب‌ها با جو را ردیابی می‌کنند). اوج ثانویه بارش برساوشی امسال چندان دقیق و و مشخص نیست زیرا شناخت کافی از این رشته جدید ذرات در توده بارش برساوشی وجود ندارد.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8605210061
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد