مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تاریخچهء هوانیروز ایران (بخش اول)


 


هواپیمایی نیروی زمینی ارتش ایران (هوانیروز)یکی از یگانهای نیروی زمینی ارتش است که هستهء آن در سال 1340 پایه گذاری گردید.در این سال 10 نفر از افسران فنی و خلبانی از بین داوطلبان برگزیده و به منظور فراگیری و آموزش به ایالات متحده اعزام شدند.پس از آن تا سال 1342 به ترتیب هر 4 ماه 6 نفر برای آموزش اعزام میشدند.
در آغاز سال 1341 هواپیمایی نیروی زمینی ارتش با شش فروند هواپیمای یک موتوره سسنا 180(U-17)و شش خلبان در شهر اصفهان تشکیل شد.شمار وسایل پرندهء این نیرو تا سال 1345 به 30 فروند رسید.پس از آن هوانیروز که یک گردان هوایی بود به یک گردان هواپیمایی و یک گروهان نگهداری تقسیم شد.تا اینکه در سال 1345 17 فروند هلیکوپتر H-43 نیز به گردان افزوده و در سال 1348 گردان هواپیمایی به هنگ هواپیمایی که محل آن در اصفهان بود تبدیل شد.برای تکمیل و تجهیز آن شماری هلیکوپتر آگوستا- بل 205 و 206 به ایتالیا سفارش داده شد و همزمان با آن نیروهای مورد نیاز برای گذراندن دوره خلبانی و فنی به آن کشور اعزام شدند.
در سال 1350 گروهی از مستشاران آمریکایی به ایران آمدند و پس از بازدید و ارزیابی مناطق گوناگون ایران از دیدگاه موقعیت جغرافیایی وسعت سرزمینی و شرایط اقلیمی تصمیم گرفته شد که هواپیمایی نیروی زمینی به سه گروه رزمی یک گروه پشتیبانی عمومی و یک مرگز آموزش خلبانی و فنی گسترش یابد.
در چاچوب اجرای این طرح شماری هلیکوپتر کبرا و بل 214 از کشور آمریکا خریداری شد.اندک اندک گروههای کرمانشاه مسجد سلیمان کرمان گروه پشتیبانی عمومی اصفهان و مرکز آموزش(پایگاه وطن پور) به ترتیب در شهرهای یاد شده پایه گذاری گردید.
پس از سال 1350 شمار بسیاری از متخصصان آمریکایی برای آموزشهای نخستین در مرکز آموزش اصفهان و در پایگاههای تکمیل شده همانند کرمانشاه مشغول به کار شدند و تصمیم گرفته شد که گروههای هوانیروز یاد شده به سرعت تشکیل و تا سال 1357 عملیاتی گردد ولی به علل گوناگون تاریخ پایان این طرح برای سال 1360 برنامه ریزی شده بود که با وقوع انقلاب...

اندیشهء گسترش سازمان هوانیروز

به دنبال اندیشه گسترش هوانیروز و مجهز نمودن هواپیمایی نیروی زمینی به سه گروه رزمی و یک گروه آن با نمونه های گوناگون وسایل پرنده در آغاز در سال 1350 بررسیهای لازم انجام شد.نتیجه این بررسیها آن بود که هوانیروز نیروی زمینی بتواند:
1-در منطقهء هر سپاه دو گردان پیاده را جا به جا کند.
2-عملیات یگانهای زمینی را پشتیبانی کند.
3-فراهم آوری تدارکات و تخلیه مجروحان را از راه هوا انجام دهد.
برپایهء این اندیشه نیروی کنونی هوانیروز به شرح زیر تکمیل گردید:
1-قرارگاه فرماندهی در تهران
2-گروه پشتیبانی عمومی در اصفهان
3-گروه رزمی پشتیبانی شمارهء 1 در کرمانشاه
4-گروه رزمی پشتیبانی مستقیم شمارهء 2 در مسجد سلیمان
5-گروه رزمی پشتیبانی مستقیم شماره 3 در کرمان
6-گردان هواپیمایی پشتیبانی فرماندهی در تهران
7-یگان پشتیبانی در تهران
8-مرکز آموزش خلبانی و فنی در اصفهان
9-گروهان عملیات و مخابرات در تهران
10-شرکت پنها(شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران)وابسته به صنایع دفاع


ماموریتهای تعریف شدهء هوانیروز

در چارچوب گسترش هوانیروز و افزایش توانمندی نیروی زمینی در هدایت عملیات تاکتیکی با فراهم نمودن پشتیبانی های آتش و توان تحرک بیشتر برای مانور نیروی زمینی ماموریتهایی برای هوانیروز تعریف شد:

ماموریتهای کلی هوانیروز:

1-هدایت آنتش توپخانه و خمپاره
2-فرماندهی و کنترل
3-دیده بانی
4-شناسایی با آتش
5-به تاخیر انداختن تحرک دشمن
6-همراهی هلیکوپتر نفربر
7-همراهی ستونهای نظامی
8-تامین حفاظت جناحها در درون میدان نبرد
9-جابه جایی نیروها و تجهیزات
10-تخلیهء مجروحان
11-پشتیبانی آتش از آسمان
12-تصویربرداری هوایی
13-روشن کردن میدان نبرد
14-عملیات انداد رسانی
15-عملیات ویژه
16-آموزش خلبانی و فنی در مرکز آموزش شهیذ منصور وطنپور اصفهان


ماموریتهای تاکتیکی و پشتیبانی هوانیروز:

1-تک هوایی ضد یگانهای دشمن
2-عملیات هجوم هوایی
3-عملیات پوششی
4-شناسایی
5-پهلوداری
6-عملیات تاخیری
7-پشتیبانی آتش
8-تقویت
9-عملیات نفوذی
10-عملیات ویژه
11-نیروبری
12-تخلیه و بازیافت
13-فراهم آوری تدارکات و تجهیزات


محدودیتهای پروازی هوانیروز

گذشته از توانمندیهای ممتاز و بی مانند هوانیروز در ارتشهای جهان این نیروها در سراسر دنیا با محدودیتهای مهمی نیز روبه رو هستند که شامل هوانیروز ایران هم میشود مانند:
1-آسیب پذیری در برابر جنگ افزارهای گوناگون
2-نیاز مبرم به سوخت
3-برد کوتاه
4-سرعت پرواز محدود
5-محدودیت در حمل بار جنگ افزار و نفر
6-تعمیر و نگهداری دشوار و پر هزینه
7-محدودیت پرواز در شرایط جوی نا مناسب
8-محدودیت پرواز در شب
9-آسیب پذیری در برابر جنگ افزارهای اتمی

منبع:انجمن هوافضا(با تشکر از جی اس اف)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد