مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

برنامه‌ی فضایی شاتل و ناسا در آینده

فضاپیمای امریکایی ناسا پس از دو هفته ماموریت و با موفقیت بر زمین نشست. این فضاپیما پس از دو هفته ماموریت به دور ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازمی‌گردد. اندور در حالی به زمین بازمی‌گشت که یک روز از ماموریت خود کاسته و در آسمان آبی کیپ‌کاناورال فرود می‌آمد تا پایگاه کنترل آن در هوستن بتواند از طوفان دین در امان باشد. تمامی خدمه‌ی پروازی فضاپیمای اندور از جمله 5 مرد و 2 زن در سلامت کامل از فضاپیما پیاده شده و ابراز رضایت کامل نمودند. این در حالی است که اندور با وجود آسیب‌دیدگی بدون انجام تعمیرات به زمین بازگشته است.

اما مساله‌ای که در ادامه‌ی کار وجود دارد آنست که آیا باقی ماموریت‌های شاتل انجام خواهد شد یا نه؟

با توجه به فرسوده بودن ناوگان فضاپیماهای ناسا و از طرفی آسیب‌دیدگی اندور، مقامات ناسا در فکر آنند که آیا می‌شود ماموریت‌های بعدی شاتل‌ها را در زمان موعد در ماه‌های اکتبر و دسامبر سال جاری به انجام رسانید و یا خیر. مقامات ناسا نیز هنوز نتوانسته‌اند تصمیمات دقیقی در این مورد بگیرند و حرف‌های ضد و نقیضی در این مورد از آنها شنیده شده‌ است.

پس از فرود آمدن اندور با وجود آسیب‌ها به صورت سالم بر روی زمین، بسیاری از کارشناسان ناسا اعلام کردند که تا تعمیر کامل اندور تمامی ماموریت‌های فضایی شاتل به تعویق می‌افتد. اما روز بعد از آن و طی برگزاری جلسه‌ای برنامه‌ریزی‌ها برای انجام ماموریت بعدی ناسا برای شاتل‌ها در ماه اکتبر و بر اساس برنامه‌ی قبلی صورت گرفت. کارشناسان ناسا با اشاره به زمان زیاد تا اکتبر اعلام کردند که به این ماموریت خواهند رسید و تعمیرات اندور را تا آن زمان تکمیل خواهند کرد. آنها معتقدند آسیب کمی که در بخش دیواره‌های عایق اندور ایجاد شده است در کمتر از یک هفته با انجام آزمایشات قابل اتمام است. کارشناسان ناسا معتقدند که دیواره‌ی اندور عملکرد بسیار خوبی در برابر بازگشت به زمین داشته است و این آنها را امیدوار می‌کند که بتواند در زمان کمی که دارند آن را به سطحی برسانند تا بتواند در یک ماموریت دیگر نیز با موفقیت عمل نماید. این دیواره توانسته بود تانک سوخت را به خوبی در دمایی در حدود 1500 درجه‌ی سانتی‌گراد محافظت کند.

پس از سانحه‌ی کلمبیا در سال 2003 مراقبت‌ها بر روی شاتل و خصوصا عایق بدنه‌ی آن شدت گرفته و نگرانی‌ها افزایش یافته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد