مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

ایران و روسیه برای تولید مشترک هواپیما مذاکره می‌کنند

به گزارش ایسنا، رسانه‌های خبری جهان در گزارش‌هایی به بررسی ابعاد این قرارداد پرداخته‌اند. در این میان شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی نوشته است: شرکت ایران ایر تور و شرکت ایلوشین فاینانس قرارداد خرید این هواپیماهای مسافربری را در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی هوا ـ فضای مسکو امضا کردند. در مراسم امضای این قرارداد، وزیر راه و ترابری ایران و وزیر حمل و نقل روسیه نیز شرکت داشتند.

به نظر می‌رسد خرید هواپیماهای جدید در راستای نوسازی ناوگان هواپیمایی ایران باشد. ایران برای بیش از 20 سال به علت تحریم‌های آمریکا قادر به خرید هواپیماهای بوئینگ و قطعات یدکی آنها و همچنین هواپیمای اروپایی ایرباس که قطعات مهم آنها آمریکایی هستند، نبوده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی ارزش این قرارداد را فراتر از 100 میلیون دلار دانسته و گفته است که ارزش هر هواپیما بین 30 تا 35 میلیون دلار است.

ایگور شوچوک ـ رئیس شرکت توپولوف ـ به خبرنگاران گفت که دو طرف برای مدت طولانی با همدیگر همکاری داشته‌اند. وی همچنین از مذاکرات ایران و روسیه برای تولید مشترک هواپیما خبر داده است.

بی‌بی‌سی می‌افزاید: ناوگان هواپیماهای مسافربری ایران به علت تحریم طولانی آمریکا به شدت فرسوده است و هواپیماهای ساخت روسیه نیز که ایران برای جبران کمبود ناشی از تحریم آمریکا مبادرت به خریداری یا کرایه تعدادی از آنها کرده، کارنامه ایمنی خوبی ندارند.

ایران برای غلبه بر تحریم‌های آمریکا و بازسازی ناوگان هوایی خود مجبور به تامین نیازهای هواپیمایی خود از روسیه است. این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان هوایی، پیش از این خواهان توقف خرید هواپیماهای توپولوف از روسیه شده بودند.

جلال یحیی زاده ـ‌ نماینده تفت و میبد ـ سال گذشته در تذکری به وزیر راه و ترابری، خواهان خودداری از خرید هواپیماهای روسی به علت تجربه تلخ گذشته و عدم اعتماد مردم در استفاده از این نوع هواپیماها شده بود.

هم اکنون چند شرکت هواپیمایی در ایران از هواپیماهای توپولوف استفاده می‌کنند ولی به دلیل سوانح هوایی مکرر طی سال‌های اخیر، استفاده از این هواپیماها همواره با نگرانی‌هایی همراه بوده است.

اصغر گرانمایه پور ـ نماینده شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در مجلس ـ نیز به دنبال سقوط هواپیمای مسافربری توپولوف در فرودگاه مشهد، خواهان خارج کردن هواپیماهای فرسوده توپولوف از ناوگان هوایی ایران شده بود.

در یک دهه گذشته بخشی از نیازهای هوایی از طریق هواپیماهای اجاره‌ای تامین شده اما سقوط چند فروند از این هواپیماها و زمین گیر شدن هواپیماهای دست دوم خریداری شده از ترکیه و امارات، ظاهرا ادامه این روند را غیرممکن ساخته است.


از دیگر رسانه‌هایی که به این موضوع پرداخته بود شبکه دویچه وله آلمان بود. این شبکه نوشت که نخستین هواپیمای مسافربری توپولوف 204 در 18 ماه آینده به ایران تحویل داده می‌شود. این مدل جدید توپولوف که 180 صندلی دارد، برای مسافت‌های نه‌چندان دور ساخته شده و می‌تواند با یک بار سوخت‌گیری چهار هزار کیلومتر را بپیماید. در ضمن نسبت به مدل‌های پیشین بنزین کمتری مصرف می‌کند.

هم‌زمان با عقد این قرارداد، محمد رحمتی ـ وزیر راه و ترابری ایران ـ و ایگور لویتین ـ وزیر حمل ونقل روسیه ـ پیرامون گسترش همکاری‌های دو کشور به گفت‌وگو نشستند.

ایگور شوچاک ـ رئیس شرکت توپولوف ـ اظهار کرد که گفت‌وگوهای مقامات ایرانی و روسی مثبت بوده‌اند و در مراحل تخصصی قرار دارند.

بر اساس این گزارش، احتمال می‌رود که ایران و روسیه مشترکاً به کار تولید این مدل توپولوف و مدل‌های دیگر بپردازند.

اوایل آبان ماه، مقامات هواپیمایی جمهوری ا‌سلامی به همراه پرویز داودی ـ معاون اول رئیس جمهور ت برای شرکت در اجلاس نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به مسکو رفتند.

نمایندگان ایران در حاشیه‌ این اجلاس با مقامات روسی در رابطه با گسترش همکاری دو کشوردر صنعت هوایی مذاکراتی داشتند. در این مذاکرات تقاضای خرید توپولوف نیزاز جانب مقامات ایرانی مطرح شده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد