مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تنها 12 فرودگاه توجیه اقتصادی دارد

 

از 54 فرودگاه کشور تنها حدود 12 فرودگاه توجیه اقتصادی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اصغر کتابچی ـ مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها کشور ـ امروز در نشست خبری با خبرنگاران گفت: استفاده از لفظ زیان ده برای فرودگاههای غیراقتصادی درست نیست و فرودگاه باید توجیه اقتصادی یا فرهنگی ـ اجتماعی داشته باشد.

به گفته وی، عملیاتی نگه داشتن فرودگاه‌های غیراقتصادی برای ارتباطات فرهنگی ـ اجتماعی ضرورت دارد و ناوگان مناسب با این فرودگاه‌های کوچک باید تامین شود تا استفاده از آن‌ها توجیه اقتصادی پیدا کند.

کتابچی گفت: احداث هر فرودگاه حدود 15 تا 20 میلیارد تومان هزینه دارد و با توجه به این هزینه‌ها نگهداری از فرودگاههای غیراقتصادی به صرفه‌تر از رها کردن و تعطیلی آن‌ها است.

وی در پاسخ به این‌که به چه علت فرودگاهی علی رغم نبود توجیه اقتصادی ساخته می‌شود به مواردی چون تبادلات اجتماعی ـ فرهنگی و استفاده از آن‌ها در مواقع اضطراری بسنده کرد.

وی همچنین در برابر پرسش‌های خبرنگاران مبنی بر آن که برخی فرودگاه‌ها علی رغم نبود توجیه اقتصادی و تنها به دلیل چانه زنی برخی نمایندگان ساخته می‌شوند سکوت کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور، طبق استانداردهای بین‌الملل، فرودگاهایی که سالانه کمتر از 500 هزار مسافر در آن جابه‌جا شود غیراقتصادی است.

 

در دو مقطع بهره‌برداری از فرودگاه امام شکست خورد

او گفت: در دو مقطع فرودگاه امام بهره‌برداری شد که شکست خورد با این وجود ضرورت داشت که این فرودگاه زودتر به بهره‌برداری برسد هرچند که فاز یک آن عملیاتی نشده بود.

کتابچی اضافه کرد: با توجه به آمادگی تجهیزات هوانوردی و ترمینال مسافری، این فرودگاه بهره‌بردایی شد و 30 درصد پروازها به آن انتقال یافت.

 

افزایش ظرفیت فرودگاه امام به 90 میلیون نفر

به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور، در طرح جامع فرودگاه امام، میزان جابه‌جایی مسافر حداکثر 40 میلیون نفر پیش‌بینی شده بود که با بازنگری آن به 90 میلیون نفر افزایش یافت.

کتابچی گفت: اعتبار 80 میلیارد تومانی برای تکمیل فرودگاه امام تامین شده و ترمینال زیارتی آن هم با هزینه‌ای نزدیک به 120 میلیون یورو در دست ساخت است تا تمام پروازهای زیارتی در آن انجام شود.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای جذب یک میلیارد دلار سرمایه بخش خصوصی برای این فرودگاه در دست انجام است.

 

فرودگاه امام آماده انتقال پروازهای خارجی

کتابچی گفت: از نظر زیرساختی امکان انتقال پروازهای خارجی به فرودگاه امام فراهم است.

وی اضافه کرد: شرکت‌های هواپیمایی به دلیل مشکلات خاص خود خواسته‌اند که انتقال پروازها در ایام اوج تقاضا نباشد و به زمان دیگری موکول شود.

 

محدودیت فضا در فرودگاه مهرآباد

به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور، محدودبودن فضا و نبود امکان توسعه از مشکلات اصلی فرودگاه مهرآباد است.

کتابچی گفت: سالانه از طریق این فرودگاه حدود 50 هزار نفر به حج تمتع و 150 هزار نفر به عمره می‌روند که در تلاشیم با وجود محدودیت فضا، امکاناتی در شان زائران و همراهان آن‌ها را فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: سالانه حدود 12 میلیون مسافر در مهرآباد جابه‌جا می‌شوند که بیش از 10 میلیون آن داخلی است.

وی تاکید کرد: هرچند فرودگاه امام عملیاتی شده اما با توجه به حجم بالای پروازهای داخل در مهرآباد، نباید توجه از آن برداشته شود.

به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور، برنامه‌ریزی برای ساماندهی ترمینال‌های داخلی چهار و شش مهرآباد در دست انجام است.

 

تحریم غیررسمی در ایجاد تاخیر موثر بود

کتابچی اضافه کرد: تاخیرهای پروازی درسال جاری به خصوص تابستان افزایش یافت که علت آن تقاضای بیش از اندازه برای مسافرت‌های هوایی بود، علاوه بر آن با تحریم غیررسمی و خروج تعداد زیادی از هواپیماها از چرخه عملیاتی مواجه شدیم به گونه‌ای که در برخی روزها حدود پنج تا شش هزار صندلی از 21 هزار صندلی پروازی از سرویس دهی خارج شد.

به گفته وی، شرایط نامساعد جوی نیز در افزایش تاخیرها موثر بود و برخی از هواپیماها نیز به دلیل گرما از دور خارج می‌شوند و هواپیمای رزرو نیز برای جایگزینی آن‌ها وجود نداشت.

کتابچی گفت: بعد از سهمیه بندی تقاضای سفرهای هوایی 40 درصد افزایش یافت و در برخی خطوط نیز مسافران 20 تا 25 روز در لیست انتظار دریافت بلیت بودند.

 

افتتاح 28 پروژه فرودگاهی در هفته دولت

به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور، دوشنبه با حضور وزیر راه پروژه روشنایی باند فرودگاه لار افتتاح و امکان انجام پروازهای شبانه فراهم می‌شود.

کتابچی اضافه کرد:28 پروژه فرودگاهی به ارزش حدود 40 میلیارد تومان در هفته دولت بهره‌برداری می‌شود.

 

خرید 5 دستگاه رادار تقرب

کتابچی گفت: پنچ دستگاه رادار تقرب فرودگاه به ارزش 40 میلیون یورو خریداری شده که چهار دستگاه آن به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته وی این رادارها سرویس تقرب در فرودگاه‌ های پرتردد و سرویس کمکی به پروازهای عبوری را انجام می‌دهند.

 

ایمنی پروازها؟ سازمان هواپیمایی کشوری پاسخ دهد

به گفته کتابچی، در فضای هوایی کشور، سرویس یکنواخت بین‌المللی برابر با استانداردهای جهانی ارائه می‌شود.

وی گفت: فعالیت‌های بازاریابی انجام شده تا امنیت، حفاظت و ایمنی فرودگاهها در حد مطلوبی قرار گیرد.

وی با خودداری از پاسخ در خصوص شاخص‌های ایمنی پروازها گفت: در این زمینه سازمان هواپیمایی کشوری که هم بر ایرلاین‌ها و هم شرکت ارائه دهنده خدمات هوانوردی نظارت می‌کند بهتر می‌تواند پاسخ دهد.

 

54 فرودگاه داریم

کتابچی اضافه کرد: فرودگاه وجود دارد که 21 مورد مرزهوایی، هشت مورد بین‌الملل و25 مورد نیز داخلی است که از شهریور 84 تا شهریور 86، 5/75 میلیون مسافر در فرودگاهها جابه‌جا شده‌اند که 61 میلیون آن داخلی و 5/14 میلیون خارجی بوده است.

وی افزود: در برنامه چهارم رشد شش درصدی در زمینه جابه‌جایی مسافر پیش‌بینی شده بود که عملکرد دو سال گذشته حدود 10 درصد بیش از آن بوده است.

کتابچی گفت: در دو سال گذشته، 628 هزار تن بار جابه‌جا شده که 9/6 درصد بیشتر از برنامه بوده است.

به گفته وی، در همین مدت 929 هزار و 632 پرواز انجام شده که علی رغم پیش‌بینی رشد پنج درصدی در برنامه چهارم، سالانه 7/7 درصد رشد داشته است.

وی گفت: در دو سال گذشته به 372 هزار و 730 پرواز عبوری هم خدمات داده شده که رشد 11 درصدی داشته است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد