مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

استاد ایرانی مقیم آمریکا: طراح بمب‌افکن B2 نیستم

در پی تحریف مصاحبه دکتر نجم‌الدین مشکاتی، استاد ایرانی دانشگاه‌های آمریکا با «واشنگتن‌پست» و انتشار برگردان فارسی آن در رادیو فردا، وی با فرستادن پیامی به «بازتاب»، از این اقدام غیرحرفه‌ای گلایه کرد.

دکتر مشکاتی اظهار کرد: من به خاطر اظهارنظرهای فراوانی که درباره مصاحبه‌ام با «واشنگتن پست» به دستم رسیده، بسیار تحت فشارم و البته به خاطر سوءبرداشت و ارایه نادرست و در نتیجه ترجمه اشتباه صحبت‌هایم و ماهیت واقعی کارم کاملا سردرگم شده‌ام، به ویژه که در برخی سایت‌ها، سخنان من را به فارسی هم ترجمه کرده‌اند.

وی افزود: نوشته‌اند: «پس از چند دهه تلاش نجم‌الدین مشکاتی، سیستم پیشرفته‌ای برای پشتیبانی بمب‌افکن‌های آمریکایی B2 طراحی کرده است»، اما نمی‌گویند که من طراح هواپیما نیستم؛ مهندس هوافضا نیستم و هیچ تخصصی در طراحی هواپیما ندارم. من طراح سلاح یا بمب هم نیستم. رشته تحصیلی و فعالیت‌های آموزشی من در زمینه رابطه انسان با سیستم‌های ماشینی بوده و دانشجویانم درباره طراحی B2 تحقیق کرده‌اند. حوزه تخصصی فعالیت من در زمینه «عوامل انسانی» است که رشته‌ای جدید با حدود پنجاه سال قدمت است و فعالیت دانشگاهی من در 25 سال اخیر درباره رابطه انسان‌ها با سیستم‌های ماشینی پیچیده و پیشرفته بوده است.

به عبارت دیگر، تحقیقات 25 سال اخیر من، نخست درباره کاهش خطر و افزایش ضریب اطمینان در سیستم‌های پیچیده در مقیاس بزرگ بوده که شامل سیستم‌هایی همچون هواپیما و سیستم‌های هوایی دارای قدرت اتمی و شیمیایی است.

همچنین فرد دیگری که خود را دکتر شیخ‌الاسلامی و از آشنایان دکتر مشکاتی معرفی کرده، در پیامی اظهار داشت: من دکتر مشکاتی را از نزدیک می‌شناسم و با زمینه کار ایشان آشنایی کامل دارم. زمینه تحقیقاتی دکتر مشکاتی اساسا، ربطی به مسائل نظامی نداشته و نیز ایشان هیچ تخصصی در طراحی بمب‌افکن‌ها ندارند.

وی توضیح داد: دکتر مشکاتی در زمینه رابطه انسان با سیستم‌های پیچیده صنعتی کار می‌کند و در این زمینه از نظر جهانی معتبر است. ایشان درباره طراحی سیستم‌های گوناگون و برای کاهش ریسک این سیستم‌ها فعالیت می‌کند. این سیستم‌ها در نیروگاه‌ها و واحدهای شیمیایی آنجا که اشتباه کاربران ممکن است فاجعه به بار بیاورد، به سازمان‌های مختلف خصوصی و دولتی مشاوره می‌دهد. متأسفانه‌، این مقاله آن‌‌گونه وانمود می‌کند که ایشان طراح بمب‌افکن‌های جنگی است و برای همین، ناشیانه تصویر نادرستی از این محقق برجسته ایرانی به دست می‌دهد که ممکن است باعث سوء‌برداشت‌های نادرست‌تر هم بشود و طبیعی است که ایشان مانند هر ایرانی آزاده، مخالف شدید هر نوع برخورد نظامی با ایران است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد