مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

پروازهای ماهان ایر به کل اتحادیه اروپا ممنوع می‌شود




یک منبع در اتحادیه اروپا گفت که کمیسیون اروپا پرواز‌های شرکت‌های هواپیمایی ماهان ایر ایران و اوکراین ـ مدیترانه ایرلاینز اوکراین را به دلیل نگرانی‌های امنیتی به 27 کشور عضو اتحادیه اروپا ممنوع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این منبع در گفت‌وگو با رویترز اظهار کرد: این‌ها شرکت‌هایی هستند که پرواز مستمری به اروپا ندارند، اما پرواز‌های چارتر به این بلوک انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: ما مشکلات زیادی داریم و آن‌ها را در لیست سیاه خود لحاظ خواهیم کرد.

بنابر اعلام ماهان ایر، این خط هوایی از 21 جولای سال جاری از پرواز به انگلیس ممنوع شده است.

این خط هوایی در وب سایت خود نوشته است: ماهان ایر مفتخر است که طی 15 سال فعالیت هیچ گونه تصادفی نداشته است و در همین حال در حال مذاکره با مقامات اروپایی برای از سرگیری پرواز‌هایش در آینده نزدیک است.

این در حالی است که به هنگام تحریم پروازهای ماهان ایر به انگلیس بی‌بی‌سی در تحلیلی این امر را به بازتاب تحریم آمریکا نسبت داده و نوشته بود که با ممنوعیت پرواز هواپیماهای شرکت ماهان به انگلیس دوباره مسئله فرسودگی هواپیماهای ایرانی مطرح شده است.

بی‌بی‌سی ادامه داد: مشکل اصلی شرکت‌های هواپیمایی ایران، فرسودگی ناوگان هوایی است و این کشور به دلیل تحریم‌های آمریکا نتوانسته در سه دهه اخیر ناوگان هوایی خود را بازسازی و نوسازی کند. این تحریم‌ها بعد از انقلاب‌ 1979 میلادی آغاز شده و بر اساس آن ایران نمی‌تواند هواپیماهایی که بیش از 10 درصد قطعات تشکیل دهنده آنها آمریکایی باشد را خریداری کند حتی اگر این هواپیماهای در کشورهای دیگر ساخته شود. ناتوانی ایران در خرید هواپیماهای نو باعث شده تا این کشور برای تامین نیازهای خود دست به خرید هواپیماهای دست دوم و هواپیماهای روسی بزند.

این شبکه خبری افزود: این راه حل در کوتاه مدت جوابگوی نیازهای داخلی و بین‌المللی ناوگان هوایی بوده اما سقوط پی در پی هواپیماهای با عمر بالا باعث شده تا ناوگان هوایی این کشور در ردیف خطرناک‌ترین ناوگان هوایی جهان جای بگیرد.

آمارهای منتشره نشان می‌دهد که در طول 25 سال گذشته 17 هواپیمای ایرانی دچار سانحه شده و نزدیک به 1500 نفر از سرنشینان آنها کشته شده‌اند.

متوسط عمر ناوگان هوایی ایران حدود 25 سال بوده اما دولت اعلام کرده با خرید و اجاره هواپیماهای دست دوم و از رده خارج کردن هواپیمای فرسوده، عمر ناوگان هوایی کشور به کمتر از 20 سال رسیده است.

بر اساس آخرین گزارش رسمی که به تازگی منتشر شده در ایران 15 شرکت هواپیمایی دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنند که 122 هواپیما در اختیار دارند.

از مجموع هواپیماهای که شرکت‌های هواپیمایی در اختیار دارند 74 فروند آنها ملکی و 38 فروند دیگر اجاره‌ای است که در مسیرهای داخلی و خارجی مسافر جابه جا می‌کنند.

بر اساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی، متوسط عمر هواپیماهایی شرکت ماهان 20 سال است که نزدیک به سه سال کمتر از متوسط عمر هواپیماهای شرکت هواپیمایی ملی ایران است.

میانگین سن هواپیماهای شرکت هواپیمایی ملی ایران که به بسیاری از شهرهای بزرگ جهان پرواز دارد نزدیک به 23 سال گزارش شده است.

ایران در طول سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای نوسازی ناوگان هوایی خود انجام داده اما عمده این تلاش‌ها بی ثمر بوده و این کشور نتوانسته در خرید هواپیما از بند تحریم‌های امریکا بگریزد.

منبع: ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد