مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

جزییات تازه از تجاوز هوایی اسرائیل به سه کشور

در حالی که شش روز از تجاوز هوایی اسرائیل می‌گذرد، خبرنگار «بازتاب» در بیروت، جزییات این تجاوز را فاش کرد.

بنا بر این گزارش، شش فروند هواپیمای نظامی اسرائیل در یک مانور پنهان با کور کردن رادارهای سوریه و ترکیه، بر فراز آسمان‌های سوریه، عراق و ترکیه ظاهر شدند و باک‌های سوخت تمام‌شده خود را در عراق و ترکیه انداختند.

این شش هواپیما پنجشنبه گذشته با پرواز در سطح بسیار پایین 100 متری، رادارهای سوریه و ترکیه را کور کرده و وارد آسمان این سه کشور شدند و پس از رها کردن باک‌های خالی خود، به پایگاه‌هایشان در اسرائیل بازگشتند. البته پدافند هوایی سوریه در دقایق پایانی به سوی آنها شلیک کرد.

هرچند اسرائیل پیش از این بارها به چنین اقدامی بر فراز آسمان‌های سوریه لبنان و اردن دست زده بود، در وضعیت کنونی منطقه، تجاوز به دو کشور غیرهمسایه دیگر سؤال‌برانگیز است. این در حالی است که به رغم گذشت یک هفته، مقامات اسرائیل از هرگونه اظهارنظر در این‌باره خودداری کرده‌اند.

تحلیلگران یکی از اهداف احتمالی اسرائیل از این اقدام را تلاش برای تأثیرگذاری بر انتخابات پیش روی لبنان می‌دانند و دیگر هدف آن را نوعی تهدید ایران در آستانه تشکیل شورای حکام با هدف اعمال فشار برای سرعت بخشیدن در صدور قطعنامه تشدید تحریم علیه ایران ارزیابی می‌کنند.

برخی منابع هم این تجاوز را بی‌ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه و تنزل جایگاه ارتش این کشور و لاییک‌ها در جامعه ترکیه نمی‌دانند.

در این حال «نیویورک تایمز» روز چهارشنبه مدعی شد: هواپیماهای اسراییلی پنجشنبه گذشته از تاسیسات احتمالی هسته‌ای سوریه فیلمبرداری کردند.


این روزنامه به نقل از یک مقام دولت بوش بدون اشاره به نام وی ادعا کرد: مقامات اسراییلی بر این باورند که سوریه احتمالا قعطات و تجهیزات این نیروگاه هسته‌ای را از کره شمالی وارد کرده است.

طبق این ادعا، مقام مجهول الهویه دولت بوش به نیویورک تایمز گفته است، کره شمالی تجهیزات هسته‌ای به ایران و سوریه می‌فروشد.

رژیم صهیونیستی هنوز رسما درباره اقدام تجاوزکارانه هواپیماهای جنگنده این رژیم در شکستن حریم هوائی سوریه که پنجشنبه گذشته انجام گرفت، سکوت اختیار کرده و به رسانه‌های دولتی هم دستور اکید بر سکوت داده است.

اما برغم این امر، رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی از روز سه‌شنبه نه تنها بر خبر پرواز این هواپیماها تاکید کردند بلکه از آن به عنوان یک حمله هوایی نیز نام بردند.

نیویورک تایمز به نقل از یکی از مقامات وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نوشت، جنگنده‌های ارتش اسراییل دست‌کم یک نقطه را در سوریه هدف قرار داده‌اند اما هدف مورد نظر و میزان خسارات بر جای مانده مشخص نیست.

از سوی دیگر، سوریه اعلام کرده است که پرواز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی خسارتی بر جای نگذاشته است.

شبکه "سی‌ان‌ان" سه‌شنبه شب در گزارشی اعلام کرد که اسراییل از انجام موفق این عملیای هوایی ابراز مسرت کرده است.

خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان گفت که علاوه بر نیروی هوایی ، افراد نیروی زمینی ارتش اسراییل هم عملیات را هدایت کردند و این حمله گودالی در صحرا ایجاد کرد.

سی‌ان‌ان به نقل از منابع رژیم اشغالگر قدس مدعی شد: اسراییل احتمالا انبار مهماتی را در سوریه هدف قرار داده که برای تحویل دادن به حزب‌الله مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

سوریه روز سه‌شنبه شکایت رسمی خود را علیه تجاوز هوایی رژیم‌صهیونیستی به این کشور تسیلم شورای امنیت کرد.

در ‪ ۲‬نامه رسمی سوریه، این تجاوز نقض تمامیت ارضی این کشور و نقض آشکار پیمان منع تجاوز مصوب سال ‪ ۱۹۷۴‬میان ‪ ۲‬طرف عنوان شده است.

نیویورک تایمز در پایان اضافه کرد: تنها کشورهائی که این حمله هوائی را محکوم کردند ایران، کره‌شمالی و روسیه هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد