مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

هواپیمایی جدید برای دنیایی جدید

Boeing 787 Dreamliner

 

 

صنعت هواپیمائی یک دنیای کاملا ً پویاست و بر همین اصل ما همواره شاهد تولدهایی می باشیم. این بار کمپانی بوئینگ با معرفی یک پروژه ی جدید به نام 787 باز هم باعث تحیر همگان شد .787 اولین پروژه ی بعد از 777 می باشد و این در حالیست که یازدهمین جت مسافربری بوئینگ است. 787 در سه مدل در حال بررسی می باشد. یکی از مدل های 787 به منظور پیمودن قاره ها  در نظر گرفته شده است که مورد استقبال ژاپن و چین قرار گرفته است.787 با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی و زیست محیطی مصرف سوخت را 20% نسبت به پرنده های هم اندازه ی خود کاهش داده است، که همین موضوع این هواپیما را تبدیل به یک هواپیمای فوق بهینه  کرده است. لازم به ذکر است که این کاهش مصرف باعث شده 787 دوستدار محیط زیست  باشد.787 با خصوصیات بسیار نوین و فراوان آسایش بیشتر مسافرین  را موجب گشته است، به طوری که استاندارد آسایش مسافر را ارتقا داده است. از میان این خصوصیات می توان  به راهروهای پهن تر، رطوبت بیشتر در کابین و همچنین نگاه داشتن کابین در ارتفاع پایین تر در هنگام پرواز نسبت به هواپیماهای دیگر، اشاره کرد. گفتنی است در تمام طول پرواز می توان با بالاترین سرعت به اینترنت متصل بود.

 مدیر پروژه ی 787 آقای Mike Bair (46 ساله ) در یک مصاحبه ی مطبوعاتی گفته است که کیفیت هوا در کابین 787 به کمک تکنولوژی های نوین ارتقا یافته است.مهمترین خصوصیت 787 بلند برد  بودن آن می باشد و این هواپیما را می توان رقیبی برای A330 و A340 دانست.به وسیله ی 787می توان در هنگ کنگ زندگی کرد ولی در نیویورک شاغل بود. در همین راستا آقای Bair گفته است که با تولد 787 بیش از 400 جفت شهر برای اولین بار به صورت مستقیم به هم متصل می شوند. از میان این جفت شهرها که می توان بدون توقف  بین آنها پرواز کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• نیویورک – توکیو

• نیویورک – هنگ کنگ

• مادرید – سانتیاگو

بهینگی 787 را باید مدیون مواد سبک وزن، حسگرهای دقیق تر و طراحی بسیار دقیق آیرودینامیکی دانست، حال آنکه این طراحی دقیق فقط به وسیله ی ابر رایانه ها مقدور است. بوئینگ برای ساخت این هواپیما به طور گسترده ای از کامپوزیت استفاده نموده که باعث کاهش در تعداد تکه های به کار رفته در بدنه شده است. از دیگر خصوصیات کامپوزیت می توان به وزن کم و همچنین ضد زنگ بودن آن اشاره کرد.

ساخت 787 بر اساس صنعت جهانی بنا شده است، به این معنی که قسمت های مختلف آن در مکان های گوناگون دنیا به وسیله ی کمپانی های مختلف ساخته می شود و در نهایت در یک جا گرد هم جمع می شوند و سر هم گشته و تبدیل به یک 787 می شود.

در حال حاضر بوئینگ در حال مذاکره با شرکت های بزرگ سازنده ی موتور می باشد تا برای موتور های 787 سفارش بدهد.ژاپنی ها حدود 20% از بدنه ی 777 را تولید می کنند و برای گرفتن مقداری از تولید بدنه ی 787 نیز تقاضا داده اند که در حال حاضر در حال بررسی می باشد. از کمپانی های متقاضی در تولید قطعات 787 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 Alenia از ایتالیا

 Hawker de Havilland از استرالیا

 GKN از انگلستان

 Stork Fokker از هلند

 Vought و Fischer از آمریکا

 Fuji و Kawasaki و Mitsubishi از ژاپن

بوئینگ برآورد کرده است که برای سوار کردن یک 787 بین 800 تا 1200 پرسنل لازم است. آقای Bair گفته است که زمان لازم برای سوار کردن  یک 787 فقط سه روز است، این در حالیست که سوار کردن هواپیماهای دیگر بوئینگ بین 13 تا 25 روز به طول می انجامد. آقای Bair هیچگونه اطلاعی از محل سوار شدن 787 نداد، ولی همه ی نگاه ها به سوی شیکاگو  است.بوئینگ همچنین در حال مذاکره با حدود 50 شرکت مسافربری (اعم از آمریکایی و غیر آمریکایی) در مورد فروش 787 می باشد.

در دنیای هواپیمایی به هواپیماهای مسافربری Airliner گفته می شود، حال آنکه کمپانی بوئینگ هواپیمای 787 را با نام Dreamliner معرفی کرد.آقای Bair گفته است که 787 برای 30 سال آینده موفق خواهد ماند.

 

مشخصات Boeing 787 Dreamliner

 تعداد مسافران : 250 نفر در سه کلاس

                        بیش از 350 نفر در یک کلاس

برد : 14800 km

پیکربندی : دارای دو راهرو

سرعت  :  0.85 mach

ظرفیت بارگیری (بدون اکتساب بار مسافرین) :    6 pallets + 8 LD3s

حداکثر وزن : 222400 Kg

خدمه ی پروازی : 2 نفر

موتور  : 2 عدد

طول هواپیما : 62 meters

طول بال : 57 meters

تاریخ شروع سوار کردن : 2005

تاریخ اولین پرواز : 2007

تاریخ به خدمت درآمدن : 2008

قیمت : غیر قابل دسترس

 

منبع : http://www.tebyan.net (با تشکر از وبلاگ صنایع هوایی)

          

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد