مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

دومین معامله بزرگ تسلیحاتى در کاخ ریاض

گروه بین الملل ـ عربستان سعودى حدود یک ماه پس از انجام معامله نظامى ۲۰ میلیارددلارى با آمریکا دومین قرارداد نظامى خویش با انگلیس را به منظور خرید ۷۲ فروند هواپیماى جنگنده یوروفایتر امضا کرد. این معامله جنجالى که ۴میلیارد و ۴۳۰ میلیون پوند ارزش آن برآورد شده با شرکت انگلیسى BAE موافقت کرد.
BAE سیستم یک شرکت انگلیسى و بزرگ ترین شرکت صنایع دفاعى اروپاست و قرارداد مذکور بزرگ ترین قرارداد با یک طرف خارجى در تاریخ این شرکت است.
معامله تسلیحاتى سعودى ها با این شرکت انگلیسى سیرى جنجالى و بحث برانگیز داشته است، پس از آن که مطبوعات لندن اسناد حاوى اعطاى رشوه از سوى شرکت BAE به شاهزادگان سعودى در ازاى امضاى این قرارداد را فاش کردند، دولت انگلیس مدتى تحت فشار نمایندگان پارلمان و افکار عمومى این قرارداد را متوقف کرد.
برپایه این اسناد، شرکت مذکور در ازاى تصویب قرارداد مبلغ ۱۰ میلیون دلار به شاهزادگان سعودى از جمله شاهزاده بندربن سلطان رشوه داده بودند.
پس از انتشار این گزارش ها، مطبوعات لندن نوشتند که ریاض توانسته دولت بلر (نخست وزیر پیشین انگلیس) را با تهدید کردن به لغو قرارداد از تحقیق درباره دادوستد پشت پرده BAE منصرف کند.
خرید این جنگنده ها بخشى از یک معامله ۴۰ میلیارددلارى با شرکت BAE است و احتمال مى رود که با توجه به هزینه تعمیر و نگهدارى و خرید سلاح هایى کاربردى در این جنگنده ها این خرید نظامى به حدود ۲۰ میلیاردپوند برسد.
نیروى هوایى عربستان سعودى، جنگنده هاى جدید تایفون را جانشین جنگنده هاى تورنادو مى کند که مانند تایفون، به وسیله شرکت بریتانیایى BAE ساخته شده بود.
طراحى جنگنده هاى تایفون در اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز شد اما تا سال ،۱۹۹۴ نمونه اولیه آن آماده پرواز آزمایشى نشد.
روزنامه ژاپنى نیهون کیزاى نوشت: به نظر مى رسد عربستان سعودى به دلیل نگرانى هایى که از سوى ایران دارد، تجهیزات ارتشى خود را تقویت کند و همین مسأله نیز ممکن است، به گسترش رقابت هاى تسلیحاتى در منطقه خلیج فارس منجر شود.
آمریکا نیز پیش از این اعلام کرده بود، ۲۰ میلیارددلار تسلیحات جنگى در اختیار ۶ کشور عربى حاشیه خلیج فارس قرار مى دهد که عربستان سهم مهمى از آن را به دست خواهد آورد.
نظرات 1 + ارسال نظر
عسل رز چهارشنبه 28 شهریور 1386 ساعت 10:28 ق.ظ http://asaleroz.blogsky.com

سلام
استفاده کردم جالب بود.
بنده بدون دعوت خدمت رسیدم اما شما با دعوت رسمی تشریف بیاورید .عسل میل کنید .دها نتان را شیرین کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد