مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

جینس دیفنس: ده ها مهندس ایرانی در سوریه کشته شدند




https://hamdami.com/MFAFA


گزارش یک هفته نامه انگلیسی امور نظامی: دهها نفر از مهندسین ایرانی به دنبال انفجار در کارخانه بمب شیمیائی سوریه جان باختند


هفته نامه "جینس دیفنس" که یکی از معتبرترین نشریات امور نظامی محسوب می شود، در شماره امروز خود (چهارشنبه 19 سپتامبر 2007) از وقوع انفجاری در یک کارخانه اسلحه سازی سوریه خبر داد که در جریان آن 15 نفر از کارگران نظامی سوریه همراه با دهها نفر از مهندسین ایرانی کشته شدند. در گزارش این نشریه چاپ لندن گفته شده که این انفجار هنگام تلاش برای سوار کردن بمب شیمیائی روی کلاهک موشکهای اسکاد (ساخت روسیه) روی داده است.

گرچه سوریه خود فردای روز انفجار خبر وقوع آن را انتشار داده بود، ولی این نخستین بار است که یک نشریه اروپائی گزارش می دهد که مهندسین ایرانی نیز کشته شده اند و در آن کارخانه نظامی بمب شیمیائی به روی موشکهای اسکاد نصب می کرده اند. مقامات ایران و سوریه تا لحظه انتشار این خبر واکنشی نسبت به گزارش جینس دیفنس ویکلی و میزان درستی آن نشان نداده اند.

در دو هفته اخیر گزارشهای بسیاری درباره فعالیتهای تسلیحاتی سوریه و از جمله همکاریهای آن کشور با کره شمالی درباره امور اتمی انتشار یافته که از جانب مقامات رسمی دمشق قاطعانه رد شده است.

در صورتی که گزارش هفته نامه جینس دیفنس صحت داشته باشد، ایران و سوریه یکی از تعهدات مهم بین المللی خود را که خودداری از تولید و یا کاربرد سلاح شیمیائی باشد نقض کرده اند و در شرائط کنونی که هر دو رژیم با مشکلات گسترده بین المللی روبرو هستند و در انزوای فزاینده جهانی قرار دارند، این امر وضع آنها را بیش از پیش بغرنج می سازد.

سوریه پیشتر اعلام داشته بود که در 26 ژوئیه 2007 در یک کارخانه تسلیحاتی آن کشور در شهر حلب انفجاری رخ داد که در آن چند تن از کارگران کشته شده اند و علت آن موج گرمای شدیدی بوده که در آن روزها سوریه را در بر گرفته بود – و این درحالی که انفجار در ساعت 30ر4 سپیده دم رخ داده بود که قاعدتا هوا خنک است.

جینس دیفنس در گزارش امروز خود خبر می دهد که این انفجار هنگامی بوده که کارگران نظامی سوریه به کمک مهندسین ایرانی مشغول سوار کردن یک بمب گاز خردل به عنوان کلاهک موشک اسکاد از نوع C بودند. در گزارش گفته شده که جرقه پرتاب شده از موتور موشک موجب انفجار در نقطه ای شد که در آن مواد شیمیائی قرار داشت. به دنبال انفجار مواد مرگ آور شیمیائی و از جمله گازهای خردل، سارین وVX در فضا پخش شد و موجب بروز فاجعه گردید. این گازها بسیار کشنده هستند و معاهدات بین المللی کاربرد آن ها را ممنوع ساخته اند.

در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق، ارتش صدام حسین سربازان ایرانی را چند بار هدف این گونه بمبهای شیمیائی قرار داد و در آن هنگام گزارش رسید که ایران نیز برای تولید بمبهای شیمیائی تلاش می کند. ولی بعدها اعلام شد که رهبران روحانی جمهوری اسلامی کاربرد این گونه سلاحها را حرام می دانند.

سوریه در گزارش کوتاهی که فردای روز انفجار انتشار داد از کشته شدن چند تن از کارگران نظامی سخن گفت. ولی هفته نامه جینس از کشته شدن مهندسین ایرانی نیز خبر می دهد. بنا به گزارش این نشریه، کارخانه تسلیحاتی حلب در چارچوب پیمان همکاریهای نظامی که حدود دو سال پیش بین ایران و سوریه امضا شد برپا گردیده است و یکی از کمکهای ایران به سوریه به موجب این پیمان، یاد دادن شیوه تولید بمبهای شیمیائی بوده است.

به موجب گزارش، حکومت ایران به طراحی و برپائی کارخانه های تولید جنگ افزار شیمیائی در سوریه و اجرای آزمایشهای لازم برای امتحان کردن انواع بمبهای ممنوع شیمیائی یاری می رساند. جینس دیفنس از قول یک دیپلمات اروپائی که نامش را نبرد افزود: ایران میلیونها دلار برای برپائی و راه اندازی این کارخانه ها در سوریه هزینه کرده است.

هفته پیش اعلام شد که ایران برای احداث چند کارخانه جدید در سوریه و انجام پروژه های مختلف، ده میلیارد دلار در ظرف پنج سال آینده سرمایه گذاری می کند. پیشتر هم رسما گفته شده بود که ایران چند کارخانه در سوریه برپا ساخته و در یکی از آنها اتومبیل ایرانی نیز مونتاژ می شود. ولی این نخستین بار است که یک نشریه اروپائی گزارش می دهد که ایران به دولت سوریه در تولید بمبهای ممنوع شیمیائی و نصب آنها به روی موشک یاری می رساند.
منبع:

انجمن هوافضا(به نقل از https://hamdami.com/MFAFA)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد