مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

دشمن از نبرد هوایی با ایران غافلگیر خواهد شد

رئیس ستاد مشترک ارتش با تاکید بر اینکه شرایط منطقه را جنگی نمی دانیم گفت: با این حال معتقدیم که باید هرگونه تهدیدی را جدی گرفت.

امیر سرتیپ عبدالرحیم موسوی رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت هفته دفاع مقدس در گفتگویی مشروح با خبرنگار مهر، دیدگاه های خود را در خصوص چگونگی بروز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، قطعنامه 598، شرایط فعلی منطقه، تهدیدات دشمن و همچنین آینده خاورمیانه پاسخ گفت.

زمینه های بروز جنگ تحمیلی علیه ایران

موسوی در پاسخ به اولین سئوال خبرنگار مهر در خصوص زمینه های بروز جنگ گفت: در همان روزهای اول پس از پیروزی انقلاب دشمن شروع به انجام و طرح ریزی انواع توطئه ها برعلیه نظام جمهوری اسلامی ایران کرده بود . در آن شرایط  اوضاع بسیار سختی نیز در ایران حاکم بود و دشمنان به خاطر اینکه به اهداف شوم خود در قبال ایران برسند دست به هر اقدامی زدند تا بتوانند نظام جمهوری اسلامی ایران را از بین ببرند.

وی افزود:  دشمن برای اینکه بتواند از طرق دیگر به اهداف شوم دست یابد به ناچار باید گزینه دیگری را در قبال جمهوری اسلامی ایران انتخاب می کرد و آن گزینه صدام بود. زیرا در آن دوران‌ آمریکا با حمایت و استفاده از صدام می توانست حمله نظامی به خاک جمهوری اسلامی ایران را آغاز کند.

به گفته سرتیپ موسوی،  بهترین گزینه برای استکبار جهانی در جهت رسیدن به اهداف شوم خود در قبال جمهوری اسلامی ایران صدام بود که با خوی وحشیگری و قدرت طلبی که در وی (صدام) وجود داشت می توانست آمریکا را به مقاصدش درد قبال ایران برساند .

رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، خفگی ژئوپولتیکی صدام را یکی دیگر از شگردهای آمریکا برای استفاده از صدام در جهت حمله به ایران خواند و افزود : آمریکا و همدستانش از این موقعیت صدام استفاده کردند و با تجهیز کردن نیروهای بعث عراقی این امکان را برای وی فراهم کردند تا در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه آمادگی حمله نداشت به خاک ایران تجاوز کند.

کمبود تجهیزات نظامی و اختلافات سیاسی

رئیس ستاد مشترک ارتش در ادامه به مشکلات و کمبود امکانات و تجهیزات نظامی این نیرو برای مقابله با تجاوزات صدام و همدستانش اشاره کرد و اظهار داشت:  بزرگترین مشکل نیروهای مسلح از جمله ارتش در آن دوران برای مقابله با تهدیدات، عدم آمادگی ذهنی ایران در مورد جنگ و تغییر و تحول در برخی افراد سیاسی و همچنین نبود نیروی متخصص و آموزش دیده در یگان های مربوطه بود که از عوامل شکست های ایران در هفته های آغازین جنگ به حساب می آیند.

سرتیپ موسوی  همچنین در خصوص تجهیزات نظامی ایران در دوران دفاع مقدس اینگونه ابراز عقیده کرد که تجهیزات نظامی که جمهوری اسلامی  در آن دوران در اختیار داشت به اندازه ای نبود که بخواهد به مدت 8 سال با رژیم بعث عراق به مقابله بپردازد و  برآوردهای تمامی مسئولان در آن دوران اینگونه بود که اگر ملاک ارزیابی ها وضع تجهیزات نظامی باشد، جنگ ایران و عراق بیش از 6 ماه طول نخواهد کشید .

وی گفت : اگر در آن دوران کشورهای خارجی با ما کاری نداشتند  ما خیلی سریعتر می توانستیم پیشرفت کنیم اما باید قبول کرد که این جنگ باعث شد ما خود را باور کنیم و همین باور سبب شده است که امروز بتوانیم پیشرفت های چشمگیری در همه زمینه ها از جمله صنعت دفاعی کشور داشته باشیم .

امیر موسوی گفت : ما از نظر تجهیزات در روزهای اولیه مشکلی نداشتیم ولی به مرور زمان تجهیزات نظامی ما به حدی رسید که  برخی از توپخانه ها  فقط اجازه داشتند تنها روزی 2 گلوله توپ شلیک کنند و همین کمبود تجهیزات نظامی از جمله گلوله باعث شد تا متخصصان داخلی به فکر تولید تجهیزات نظامی در داخل کشور بیفتند که ما در ابتدا با مشکلات فراوانی مواجه بودیم ولی  تلاش متخصصین ایرانی در آن دوران باعث شد ما بتوانیم بخشی از تجهیزات نظامی خود را تولید کنیم .

 
از نظر تجهیزات در روزهای اولیه مشکلی نداشتیم ولی به مرور زمان تجهیزات نظامی ما به حدی رسید که  برخی از توپخانه ها  فقط اجازه داشتند تنها روزی 2 گلوله توپ شلیک کنند. همین کمبود باعث شد تا متخصصان داخلی به فکر تولید تجهیزات نظامی در داخل کشور بیفتند.
سرتیپ موسوی
رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه قرار نداشتن نیروهای متخصص ارتش در جای خود را یکی دیگر از مشکلات این نیرو در برابر تهاجمات دشمن و پیروزی آنان در هفته های اولیه جنگ عنوان کرد و گفت:  در آن دوران هیچکدام از نیروهای ارتش در جای خود قرار نداشتند که همین موضوع یکی دیگر از مشکلات ما را در هفته های آغازین جنگ را رقم زد ولی بعد گذشت زمان کوتاهی و با رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی  ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی که در آن زمان ریاست جمهوری را برعهده داشتند باعث شد تا ارتش جایگاه خود را به درستی پیدا کرده و جواب دندان شکنی را به متجاوزان بدهد . از افتخارات آن دوران می توان به که عملیات ثامن ائمه که اولین عملیات غرور آفرین رزمندگان اسلام به شمار می رود اشاره کرد .

وی مانع تراشی بنی صدر و مخالفت با شهید بهشتی و هر از چند گاهی مخالفت با امام خمینی(ره) و  نخست وزیر شهید رجایی و ارتباط بنی صدر با سازمان منافقین را از جمله مواردی دانست که منجر به زمینه سازی برای آغاز جنگ  و حمله صدام به ایران شد  و گفت: ارتش گذشته به دلیل حمایت هایی که از سوی قدرتهای بزرگ می شد به یک ارتش آفندی تبدیل شده بود نه یک ارتش دفاعی که همین امر باعث شده بود تا دشمن این اختلافات سیاسی را علامت مثبتی برای خود از ضعف مدیریت سیاسی ایران بداند که می تواند از این فرصت استفاده کند و بخشهایی از خاک ایران را از آن خود نماید .

تصمیم امام در قطعنامه بهترین تصمیم بود 

رئیس ستاد مشترک ارتش در بخشی دیگری از گفتگوی خود با خبرنگارمهر، در خصوص قطعنامه 598 می گوید: ما اگر بخواهیم در خصوص موضوعی صحبت کنیم باید همه جوانب فضای رخ داد آن را در نظر داشته باشیم .

وی افزود : پیروزی‌های نظامی در صحنه جنگ که عمدتا بر شانه رزمندگان بود از یک سو و سیاست خارجی ایران از سوی دیگر توانست قطعنامه آبرومندانه ای را برای ایران به ارمغان آورد .

به گفته امیر موسوی قطعنامه های پیش از 598 همگی به ضرر ایران بود و تنها قطعنامه‌ای که ایران توانست در آن دخیل باشد همان قطعنامه 598 بود که یک پیروزی سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران به حساب می آمد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: با تمامی اتفاقاتی که در دوران دفاع مقدس رخ داد باید بگویم که قطعنامه 598 تصمیمی که حضرت امام خمینی در آن خصوص این قطعنامه گرفتند بهترین تصمیم بود.

وی گفت :  به دلیل خلوص نیت امام قطعنامه 598 بهترین تصمیم درآن دوران به حساب می آید، زیرا ما در آن دوران به دنبال آن بودیم که دشمن را از خاک خود بیرون کنیم که حضرت امام خمینی (ره)  نیز وقتی قطعنامه را می پذیرند می فرمایند که با خدا معامله کردند.

امروز بر اساس تهدیدات، تجهیزات در اختیار داریم

این فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین در خصوص توانمندی های امروز ارتش در برابر تهدیدات دشمنان از جمله آمریکا گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران تجهیزات دفاعی خود را بر اساس منافع خود طراحی و تولید می کند و  به دنبال پیشرفت در صنایع دفاعی نیز هست .

وی افزود: ما برای رسیدن به توان نظامی بالا بلند پروازی نکرده ایم ، بلکه سعی کرده ایم در مسیر درست قرار بگیریم که همین مسیر باعث خواهد شد ما توسط متخصصان جوان خود در نیروهای مسلح بتوانیم پیشرفته ترین تجهیزات نظامی را طراحی و تولید کنیم و در حال حاضر جنگنده صاعقه نمونه بارز آن به شمار می رود .

امیر موسوی ادامه داد : بعد از دوران دفاع مقدس ما به این نتیجه رسیدیم که آینده جهان بدون جنگ نخواهد بود، زیرا خوی قدرت طلبی برخی از کشور ها و ثروت های موجود در منطقه ، دوباره جهان را در مسیر جنگ و قدرت های جنگ طلبان قرارخواهد داد، این موضوع از جمله دلایلی است که باعث شده ما همیشه آماده رویارویی با دشمن باشیم.

به گفته امیر موسوی اگر رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و همچنین رهبر معظم انقلاب و از سویی دیگر اتحاد و انسجام ملی بین ملت ایران نبود،  کشور ما از جمله کشورهای منطقه به شمار می رفت که مورد تعرض کشورهای بیگانه مخصوصاً استکبار جهانی ( امریکا ) قرار می  گرفت .

این فرمانده ارتش دوران دفاع مقدس یاد آور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمام الگوهای نظام  را حضرت امام(ره) برای انقلاب اسلامی تعریف کرده بودند که همین امر باعث شد تمام الگوهای استکبار جهانی برای رسیدن به اهداف شوم خود در قبال جمهوری اسلامی ایران نقش بر آب شود ، زیرا ماهیت انقلاب اسلامی در تقابل با ماهیت استکبار جهانی بوده و هست . ایران و در پی استقرار استقلال در تمامی جهان است ولی ماهیت استکبار ظلم و فشار است.

رئیس ستاد مشترک ارتش ادامه داد: برآورد علمی آن روز در خصوص نیروی هوایی این بود که جنگنده های ما نهایتاً 25 روز می توانند پرواز کنند، ولی حضرت امام نهیب زدند مبنی بر اینکه ما می توانیم در برابر رژیم بعث عراق ایستادگی کنیم و حتی پیروز میدان شویم .

دشمن از نبرد هوایی با ایران غافلگیر خواهد شد

سرتیپ موسوی همچنین در خصوص تهدیدات دشمنان مبنی بر حمله نظامی مجدد به خاک ایران گفت: امروز اگر جنگ هوایی بین ایران و دشمنانش شکل بگیرد دشمن از تغییراتی که در نیروی هوایی و دیگر سازمانهای نیروهای مسلح ایران شکل گرفته است غافلگیر خواهد شد.

وی گفت: امروز یگان های ارتش جمهوری اسلامی ایران به دلیل وجود تهدیدات دشمنان، در مرزهای کشور در حالت آماده  به سر می برند و به کسی اجازه نخواهند داد تا به خاک جمهوری اسلامی ایران تعرض کند.

امیر موسوی با بیان اینکه اصطلاح آمادگی به معنای  آماده باش  نیست گفت : وظیفه ارتش و تمامی نیروهای مسلح است که در همه حال برای دفاع از میهن خود در حالت آمادگی به سر برند و ما معتقدیم که باید هرگونه تهدیدی را جدی گرفت .

این فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس اظهار داشت: نیروهای نظامی ایران اگر درصدی تهدید دشمن را احساس کنند آن را تهدید تلقی  و در برابر آن ایستادگی می کنند.

عقل حکم می کند هموراه در حال آماده باش باشیم

موسوی  گفت: با توجه به تغییر و تحولات  صورت گرفته در منطقه عقل حکم می کند که نیروهای ما در مرزها کماکان حضور داشته باشند. که در حال حاضر تمامی یگانهای پدافندی ما آماده دفاع از مرزهای کشور هستند.

این فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تهدیداتی که امروز از سوی دشمن وجود دارد ادامه همان تهدیدات دشمن  در دوران دفاع مقدس است اظهار داشت: استکبار جهانی بفهمد که شرایط عوض شده و دوران زور گویی به پایان رسیده است ، استکبار راه دیگری جز تسلیم شدن در برابر ملت های دیگر ندارد مگر اینکه بخواهد فاجعه ای دیگری را به بار بیاورد.

سرتیپ موسوی یاد آور شد: امروز وضعیت نیرو های مسلح ما قابل مقایسه با دوران دفاه مقدس نیست، تمامی نیروها بخصوص فرماندهان ارشد ما کسانی هستند که در زمان جنگ در جبهه ها حضور داشته اند و امروز با استفاده از تجربیات  آن روزها و همچینین بالا بردن توان نظامی خود قابلیت آن را دارند تا در برابر هر گونه تهاجمی ایستادگی کنند.

تغییرات منطقه بیانگر شرایط جنگی نیست

رئیس ستاد مشترک ارتش در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آینده منطقه را چگونه ارزیابی می کنید گفت: در حال حاضر شواهد نشان می دهد که شرایط منطقه به شکلی است که نمی توانیم بگوییم جنگی قرار است رخ دهد، زیرا امروز تغییر و تحولات در منطقه به حدی است که دیگر همچون گذشته نگران کننده نیست ولی با این حال باید این احتمال را داد که دیوانه ای همچون آمریکا هر لحظه به ما حمله کند.

وی گفت: امروز دشمن این را درک کرده است که توان نظامی جمهوری اسلامی ایران به حدی است که می تواند به هر گونه تجاوزات آنان پاسخ دندان شکنی دهد، کشورهایی که ایران را تهدید می کنند، از توان نظامی ما بی خبرند .

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت : هشت سال جنگ تحمیلی درس های بزرگی را برای انقلاب ما در بر داشت که مهمترین و تاثیرگذارترین آن این بود که ما به یک خودباوری دست بیابیم تا دیگر محتاج کشورهای بیگانه برای در اختیار گرفتن  تجهیزات نظامی اولیه و حتی پیشرفته نباشیم .

رئیس ستاد مشترک ارتش  با تاکید بر اینکه ارتش از دوران پیروزی انقلاب اسلامی مخصوصاً در دوران دفاع مقدس همواره  در پی جانفشانی بوده است افزود: امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران به طور کامل آماده است تا از مرزهای خود پاسداری کند و در حال حاضر نیروهای ارتش در غرب و جنوب کشور برای حفاظت از خاک ایران اسلامی آمادگی در مقابل هرگونه تهدیدی از جانب دشمن را دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد