یک فروند هواپیمای ارباس 319 متعلق به شرکت هواپیمایی British Midland انگلستان ، هنگام فرود در باند فرودگاه بین المللی Leeds Bradford ، دچار سانحه شد و هر 4 چرخ عقب آن ترکید. کاپیتان حواس پرت این هواپیما ، درگیر مکالمات رادیویی با واحد مراقبت پرواز و دریافت وضع باد بوده و بجای آنکه اهرم فلاپها را تنظیم کند ، اشتباها" ترمز دستی چرخها ( parking brake) را فعال کرده لذا چرخها قفل شدن و هنگام فرود ، هواپیما مسافتی سر خورده و در اثرفشار و گرمای وارده ، لاستیکها ترکیده اند. کمک خلبان ، لحظاتی قبل از فرود ، به کاپیتان تذکر داده اما ، این خلبان حواس پرت بعلت اینکه 6دونگ حواسش به مکالمات رادیویی بوده متوجه نشده است. این هواپیما با 50 مسافر از مبداء فرودگاه هیترو لندن پرواز کرده و به کسی هم آسیب نرسیده. بازرسان این سانحه ، زنجیره ای از اشتباهات احمقانه خلبان را شناسایی کرده اند :
1- شکل ظاهری اهرم ترمز دستی چرخها با اهرم تنظیم فلپها کاملا" متمایز است. 2- خلبان این هواپیما ، وضعیت فلپها را از حیث باز بودن و تنظیم درجه آن چک نکرده است. 3- به چراغ هشدار دهنده کهربایی رنگ که در صفحه مانیتور چشمک میزند توجه نشده است. 4- چک لیستهای معمول که موجب آشکار شدن این خبط میشد انجام نشده است. 5- و جالبتر از همه اینکه ، زمانیکه هواپیما در روی باند متوقف شده ، کاپیتان گیج به کمک خلبان دستور داده که ، ترمز دستی را بکش !
مسوولان شرکت هواپیمایی British Midland اعلام کرده اند بدنبال بروز این سانحه ، دستورالعملهای مربوط به چک لیستهای فرود را اصلاح کرده ااند.
|