مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تهدید جواب تهدید

اگر آمریکا قصد دارد رژیم صهیونیستی را روی "ویلچر" ببیند به ایران حمله کند

فایننشیال تایمز به نقل از علی لاریجانی گزارش داد: اگر واشنگتن یک جدول زمانی برای خروج نیروهایش از عراق ارایه کند ایران حاضر می‌شود به آمریکا در برقراری ثبات در عراق کمک کند.

علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفت‌وگو با روزنامه فایینشیال تایمز اتهامات واشنگتن را مبنی بر اینکه ایران در حال تامین سلاح برای شورشیان عراق است رد و تاکید کرد که دلیل به وجود آمدن مشکل عراق این است که دولت آمریکا همچنان یک "استراتژی بی‌آینده" را دنبال می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: لاریجانی تاکید کرد که زمان آن فرا رسیده است که قدرت‌های جهانی درک کنند که نمی‌توانند برنامه هسته‌یی ایران را به عقب برگرداند و اینکه آن‌ها باید بدون پیش شرط وارد مذاکرات با تهران شوند.

وی در عین حال که متعهد به همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد با صراحت گفت که تهران برنامه هسته‌یی خود را متوقف نخواهد کرد، اما پذیرای هر ایده‌ای که در گفت‌وگوهای آینده‌اش با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حل بن بست هسته‌یی ایران روز میز گذاشته شود، خواهد بود.

این روزنامه در ادامه نوشت: لاریجانی گفت که انگلیس و حزب دموکرات آمریکا کار درستی را در زمینه عراق در پیش گرفته‌اند.

به گفته لاریجانی درخواست‌ دموکرات‌ها برای تعیین یک جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکا منطقی به نظر می‌رسد و انگلیس نیز که "سازگاری‌های لازم" را انجام داده و نیروهای خود را از فرودگاه بصره عقب کشیده‌اند "باهوش‌تر از آمریکایی‌ها" هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: اگر آنها (آمریکایی‌ها) تعریف درستی از یک جدول زمانی داشته باشند ما به تحقق آن کمک می‌کنیم. اما اگر آمریکا بر اشتباهات خود پافشاری کند نباید از ما درخواست کمک داشته باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: به گفته تحلیل‌گران سیاسی استراتژی ایران این است که نه تنها از دولت عراق حمایت کند، بلکه علاوه بر آن اطمینان حاصل کند که آمریکا هنگام خروج از عراق آنچنان گستاخ نباشد که به یک اقدام نظامی دیگر دست بزند. تاکنون سه دوره مذاکرات بین ایران و آمریکا درباره امنیت عراق صورت گرفته است که هیچ کدام نتایج ملموسی به دنبال نداشتند.

وی تاکید کرد که ایران تنها کشور منطقه است که از دولت عراق و روند دموکراتیک حمایت کرده است، در حالی که متحدان آمریکا هیچ گونه کمکی به این کشور ارایه نکرده و علیه واشنگتن فعالیت می‌کنند.

دبیر شواری عالی امنیت ملی ایران علاوه بر آن گفت که تهران اطلاعاتی در دست دارد مبنی بر اینکه مقامات آمریکایی با عزت الدوری یکی از مقامات آرشد رژیم سابق بعثی که ظاهرا رهبری برخی از شورشیان سنی را بر عهده دارد گفت‌وگو کرده‌اند.

وی افزود: این برای مردم عراق یک فاجعه است.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم، در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اقدامی نظامی آمریکا یا رژیم صهیونیستی علیه ایران شدت گرفته است لاریجانی گفت که شکست واشنگتن در عراق باید هشداری علیه آغاز یک "ماجراجویی" جدید باشد.

وی بدون اینکه مشخص کند انتقام جویی تهران به چه شکلی خواهد بود هشدار داد که اگر آمریکا قصد دارد رژیم صهیونیستی را روی یک "ویلچر" ببیند می‌تواند به ایران حمله کند، و تاکید کرد که آمریکا با این کار "دست خود را در لانه زنبور خواهد کرد".

این روزنامه در ادامه نوشت: لاریجانی گفت که برنامه هسته‌یی ایران به مرحله پیشرفته ای رسیده است و ایران اکنون صاحب کنترل کامل فناوری لازم است و هیچ کس نمی تواند آن را از ایران بگیرد.

وی گفت: نمی‌توان چنین موقعیتی را نادیده گرفت. من تعجب می‌کنم هنوز درباره تعلیق (غنی سازی اورانیوم) صحبت می‌کنند.

 

در ادامه این گزارش آمده است: قدرت‌های 1+5 روز جمعه نتوانستد در زمینه قطعنامه تحریماتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به توافق برسند، اما به ایران دو ماه وقت دادند تا برنامه هسته‌یی‌اش را متوقف کند و اکنون منتظر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سولانا هستند. ایران و آژانس در اواخر ماه اوت در زمینه یک طرح اقدام به توافق رسیدند که به موجب آن ایران باید همه مسایل گذشته را که موجب شک و تردیدها در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش شده است برطرف کند.

این توافقنامه که مورد انتقاد آمریکا و متحدان اروپایی‌اش قرار گرفت موجب شد روسیه و چین جلوی اعمال فوری دور جدیدی از تحریم ها را بگیرند.

لاریجانی گفت که توافقنامه ایران و آژانس تاکتیکی برای تاخیر در اعمال تحریم‌ها نیست.

وی افزود که این که همه مسایل بتوانند تا ماه آینده حل شود بستگی به سرعت عمل آژانس دارد.

لاریجانی گفت: آژانس هرچه سریعتر عمل کند کارش سریع‌تر به پایان می‌رسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد