مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

متخصصان روسیه در شرکت موشکی- فضانوردی «انرگیا»


متخصصان روسیه در شرکت موشکی- فضانوردی «انرگیا» در حال طرح ریزی ساخت تازه‌ترین سفینه فضایی هستند.

به گزارش سرویس «فن‌آوری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ممکن است این سفینه جایگزین پروژه فعلی برای ساختن سفینه فضایی شش نفره و قابل استفاده مکرر روسیه به نام « کلیپر» شود که مدل آن چندی پیش در نمایشگاه بین‌المللی وسایل هواپیمایی و فضانوردی در روسیه تحت عنوان « ماکس-2500» عرضه شد.

طراحان این پروژه آن را به طور شرطی « گیبریدنی» می‌نامند. برای ساخت این سفینه فضایی تازه از بهترین دستاوردهای موجود استفاده می شود. این سفینه مانند سفینه « کلیپر» یک سفینه قابل استفاده مکرر خواهد بود.

ولادیمیر سیرومیاتنیکوف، دکتر علوم فنی و مدیر کل کنسرسیوم « کاسمیچسکایا رگاتا» - دفتر طراحی سفینه فضایی تازه - در این زمینه گفت: ایده اساسی عبارت از آن است که از مزایای سفینه های به اصطلاح کپسولی و بالدار استفاده شود.
هر کدام از این سفینه‌ها دارای مزایای بسیار بزرگ و مهمی است. کپسول‌ها کوچکتر بوده و هنگام بازگشت از مدار زمین مصون تر هستند. باید گفت بازگشت به زمین یکی از دشوارترین بخش‌ها در پرواز فضایی است.

سفینه تازه به شکل کپسول ساخته شده است. این سفینه پس از کاهش سرعت و رساندن آن به سطح سرعت پرواز هواپیما، در ارتفاع 10 تا 15 کیلومتری شکل خود را تغییر داده و با باز کردن بال ها می تواند روی باند فرودگاه فرود آید.

در این پروژه چتری مانند چتر سفینه « سایوز» در نظر گرفته شده که در صورت وقوع نقص فنی یا بروز وضعیت غیر قابل پیش‌بینی عمل خواهد کرد؛ اما اعضای اکیپ فضانوردان از چتر انفرادی برخوردار نخواهند بود.

به گزارش ایسنا از وابستگی علمی صنعتی سفارت ایران در مسکو، سفینه تازه دوبار کوچکتر از سفینه « کلیپر» و تقریبا به اندازه سفینه « سایوز» است اما می‌تواند پنج فضانورد را در خود جا دهد.

وقتی موشک حامل جدید با مارک « سایوز-2» ظاهر شود که اکنون با شدت تمام در حال کار روی آن هستند، وزن سفینه بیش از یک تن افزایش خواهد یافت.

وسیله اتصال و پهلوگیری برای سفینه «گیبریدنی» تغییر شکل معینی را طلب می کند، اما براساس همان سیستمی عمل خواهد کرد که قبلا ساخته شده و برای سفینه « سایوز» به کار می رود.
منبع:ایسنا


غرفه "انرگیا" در نمایشگاه MAKS 2007


ماکت "کلیپر" و ّبوران" در نمایشگاه MAKS 2007


یکی از پوسترهای نمایشگاه با مضمون فضا


ماکت "کلیپر" در ابعاد واقعی در جریان بازدید آقای "پوتین" و همراهان


فضاپیمای "سایوز تی ام-6" که "کلیپر" برای جایگزینی آن طراحی شده


ایستگاه بین المللی فضائی که "سایوز" و "کلیپر" به آن وصل می شوند


سه نمای برش خورده جانبی، بالا و پشت "کلیپر"

منبع:سایت دانشجو
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد