مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

رونمایی از دو فروند موشک ساخت داخل در تایوان



تایوان روز چهارشنبه در جریان رژه‌ی نظامی به مناسبت فرا رسیدن روز ملی تایوان، قدرت نظامی خود را با رونمایی از دو فروند موشکس ساخت داخل به رخ کشید و عملا به چین یادآور شد که از توانمندی تسلیحاتی جهت دفاع از خود برخوردار است.


به نقل از خبرگزاری فرانسه، چن شویی بیان رییس‌ جمهور تایوان، امروز (چهارشنبه) طی نطق تلویزیونی به مناسبت روز ملی تایوان گفت که گسترش توانمندیهای نظامی چین تهدیدی علیه صلح جهانی به شمار می‌رود.


وی از چین خواست که حدود هزار فروند موشک بالستیک و کروز خود را علیه تایوان به کار نبرد.


رییس‌جمهور تایوان همچنین بر ادامه‌ی تلاش‌های کشورش جهت برپایی رفراندومی به منظور پیوستن تایوان به سازمان ملل با نام مستقل خود تاکید کرد.


رژه‌ی ارتش تایوان که نخستین رژه طی 16 سال گذشته در این کشور تلقی می‌شود، در حالی بر پا شده که تنش‌ها میان چین و تایوان به اوج خود رسیده است. این دو کشور در سال 1949 پس از بروز یک جنگ داخلی از یکدیگر جدا شدند.


وزارت دفاع تایوان همچنین برای نخستین بار اجازه داد که یک فروند هواپیمای بی سرنشین جهت امور شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات در معرض دیدگان عموم قرار گیرد.


اما موشک مافوق صوت کشتی به کشتی Hsiung - feng3 و سیستم دفاع ضد موشکی Tien kung3 از جمله توانمندیهای نظامی بودند که بیش از هر چیز دیگری در رژه‌ی ارتش تایوان جلب توجه می‌کردند. موشک Hsiung - feng2E به عنوان نخستین موشک کروز ارتش تایوان که به واسطه‌ی برد مسافتی طولانی از قابلیت هدف قرار دادن چین برخوردار می‌باشد در پی فشارهای واشنگن - اصلی‌ترین متحد تایپه - به نمایش گذاشته نشد.


مشخصات و ویژگی‌های موشک مزبور در دسترس نیست اما کارشناسان و تحلیل‌گران نظامی می‌گویند که این موشک دست کم 600 کیلومتر (معادل 375 مایل) برد دارد و می‌تواند از زمین و یا دریا پرتاب شود. بر اساس اظهارات این کارشناسان، فرودگاه‌ها و پایگاه‌های موشکی ارتش چین در مناطق جنوب شرقی این کشور و نیز برخی شهرها مانند شانگهای و هنگ کنگ در تیررس موشک Hsiung - feng2E خواهد بود.


لی وزیر دفاع تایوان، هفته پیش اظهار داشت که هدف از برپایی رژه‌ی ارتش نوعی بازدارندگی موثر است تا کمونیست‌های چین از سرسختی و توانمندی تایوان آگاه باشند. در میان تدابیر شدید امنیتی که برای این رژه اندیشیده شده بود، چندین فروند جنگنده‌ی اف - 16 ساخت آمریکا و تعدادی جنگنده میراژ 2000- 5 S و چند جنگنده‌ی ساخت داخل بر فراز محل برپایی مراسم روز ملی تایوان به پرواز درآمدند.


همزمان صدها تن از سربازان ارتش در اطراف میدانی در نزدیکی دفتر ریاست جمهوری تایوان مستقر شدند.


مراسم امسال به مناسبت روز ملی تایوان، آخرین مراسمی است که در دوره‌ی تصدی چن شویی بیان برگزار می‌شود.


رییس‌جمهور تایوان دولت چین را بارها به تحریک کردن کشورش متهم کرده است. چین، جزیره‌ی تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند.


چن شویی بیان اعلام کرد: پیشرفت سریع چین در زمینه‌ی نظامی و تهدید این کشور صرفا به رویارویی و کشمکش در تنگه‌ی تایوان محدود نمی‌شود. در حقیقت این امر صلح و ثبات جهانی را تحت تاثیر خود قرار داده است.


وی در ادامه پکن را به ارعاب نظامی تایوان و به کارگیری لفاظی‌های ستیزه جویانه‌ متهم کرد.


رییس‌جمهور تایوان در مورد سرنوشت کشورش بیان داشت: تنها مردم تایوان از حق تصمیم‌گیری در خصوص آینده‌ی کشورشان برخوردار می‌باشند.


وی تصریح کرد: تایوان و جمهوری خلق چین دو کشور مستقل و دارای حاکمیت ارضی مجزا می‌باشند و هیچ یک بر دیگری حق تصمیم‌گیری ندارد.


وی به رغم مخالفتهای شدید پکن و واشنگتن، بار دیگر وعده داد که به منظور پیوستن تایوان به سازمان ملل آن هم با نام اصلی خود، همه پرسی را در تاریخ 22 مارس همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر پا کند.


تایوان در سال 1971 با نام جمهوری چین، کرسی خود در سازمان ملل را به چین واگذار کرد.


چن شویی بیان اظهار داشت: برگزاری همه پرسی جزء لاینفک دموکراسی تایوان است.


www.isna.ir


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد