مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

شرکت های هواپیمایی ضررده هستند



ایسنا- «شخصا بین حمل و نقل ریلی و هوایی الویت برای سرمایه گذاری را به بخش ریلی و راه آهن می دهم.»

این خبر را محمد رحمتی وزیر راه و ترابری،اظهار داشت: «در طرح جامع حمل و نقل که تا پایان امسال نتایج نهایی آن اعلام خواهد شد مشخص می شود که روی هریک از انواع حمل و نقل چه میزان سرمایه گذاری باید انجام شود.»

وی درباره علت عدم توسعه حمل و نقل ریلی در کشور پس از انقلاب، توضیح داد: «در این بخش به دلیل هزینه های بالای موردنیاز، سرمایه گذاری روی زیرساخت ها باید توسط دولت انجام شود و در حال حاضر بخش خصوصی روی آلات ناقله مانند واگن های باری و مسافری سرمایه گذاری کرده است.»

رحمتی با اشاره به این که برنامه ها در بخش راه آهن درازمدت بوده و بعضا زمان بهره برداری برخی از پروژه ها حتی به 10 سال نیز می رسد، عنوان کرد: «اخیرا یک لایحه دوفوریتی را به مجلس دادیم که بنا به دلایلی تصویب نشد و طبق آن قرار است سالانه بیش از دو هزار میلیارد تومان برای احداث راه آهن در کشور در نظر گرفته شود که در یک برنامه پنج ساله حدود 10 هزار کیلومتر به خطوط فعلی افزوده شود.»

وزیر راه و ترابری درباره علت رای نیاوردن دو فوریت لایحه مذکور گفت: «منبع مالی لایحه مذکور از محل صرفه جویی بنزین در نظر گرفته شده بود که در این زمینه نمایندگان اعلام کردند که هنوز صرفه جویی لازم برای تامین 5/2 میلیارد تومان انجام نشده است و توصیه کردند این مورد در بودجه سنواتی لحاظ شود.»

رحمتی با بیان این که سرمایه گذاری در بخش های لکوموتیو و واگن زودتر به نتیجه می رسد، خاطرنشان کرد: «این دو بخش نیز مشمول تحریم شده و می شود که داخلی سازی آن ها مشکل را برطرف کرده است و در حال حاضر برای ورود 150 لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور قرار داریم تا مشکل تامین نیروی کشش راه آهن برطرف شود.»

وی درباره علت تاخیرهای مکرر در پروازهای هوایی، خاطرنشان کرد: «در فصل تابستان چند عامل میزان تاخیرات را تشدید کرد، یکی بحث هواپیماهای MD بود که به واسطه مسایل تحریم از ناوگان کشور خارج شدند، دیگری اوج گرما بود که معمولاراندمان هواپیما را برای پرواز کاهش می دهد و عامل دیگر نیز ازدحام مسافر و درخواست بیش از حد معمول بود که به خصوص با بحث سهمیه بندی بنزین برخورد کرد و درخواست ها برای پروازهای هوایی افزایش یافت.»

وزیر راه و ترابری اضافه کرد: «در این موقعیت ایرلاین ها با تمام ظرفیت بلیت فروختند و این امر باعث وقوع یک سری بی نظمی در پروازها نیز شد.»

رحمتی عنوان کرد: «به عنوان مثال؛ هواپیمایی در خاک کشور چین موتورش را از دست داد و به واسطه تحریم نمی توانستیم موتور را از چین تهیه کنیم به همین دلیل هواپیما را به ایران بازگرداندیم و روی آن موتور نصب کردیم، چراکه هیچ کشوری در دنیا حق ندارد وسایل و ابزارهای آمریکایی را روی هواپیماهای ما نصب کند.»

وزیر راه عنوان کرد: «اگر کسی درباره تاخیرهای پروازی حقی داشته باشد و به ایرلاین ها مراجعه کند، ایرلاین مربوطه موظف است طبق قانون تعهدات خود را انجام دهد.»

وی اضافه کرد: «میانگین تاخیر در پروازهای هوایی در مرداد ماه سال جاری حدود 18 دقیقه بود و البته آمار تاخیرها محرمانه نبوده و سازمان هواپیمایی کشوری ماهانه آن را اعلام می کند.»

وی درباره خصوصی سازی دو شرکت هواپیمایی کشور نیز گفت: «از دو سال قبل زمینه سازی برای خصوصی سازی با پیشنهادی که به هیات دولت ارایه شد انجام شده بود.»

رحمتی با تاکید بر این که شرکت های هواپیمایی در کشور ضررده هستند، عنوان کرد: «به همین دلیل تا پایان سال 87 به این دو شرکت مهلت داده ایم تا با اصلاح ساختار بتوانند زمینه را برای واگذاری هرچه بهتر فراهم کنند که در این بین باید تکلیف مسایلی مانند نرخ بلیت و آزادسازی آن را نیز روشن کنند.»

وزیر راه و ترابری همچنین در پاسخ به این سوال که منظور شما از این که هرکس در کشور بتواند در جاده ها و راه های کشور چاله ای پیدا کند به او جایزه می دهید چیست؟ توضیح داد: «وظیفه اولیه وزارت راه و انتظار مردم از ما هموار کردن جاده ها و راه هاست که پایان پذیر هم نیست، زیرا ممکن است هر روز چاله ای در راه های کشور ایجاد شود.»

وی عنوان کرد: «منظورم این بود که نباید در کشور چاله ای داشته باشیم که البته طبق گزارشات و اطلاعاتی نیز که به من رسیده در حال حاضر چاله ای در جاده ها و راه های کشور نداریم.»

رحمتی در واکنش به این گفته که یکی از علل تصادفات جاده ای عامل راه است پس حتما باید در جاده ها و راه های کشور چاله وجود داشته باشد تا تصادف رخ دهد، گفت: «این استدلال صحیح نیست زیرا اگر چنین چیزی بود پلیس گزارش آن را به ما می داد که تاکنون چنین گزارشی دریافت نشده است.»


منبع: روزنامه سرمایه شماره 576 22/7/86 صفحه 6
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد