مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

واشنگتن‌پست: قاچاق قطعات اف‌14 نگرانی آمریکا را تشدید کرد

 

خبرگزاری فارس: یک روزنامه آمریکایی به نقل از بازرسان وزارت دفاع آمریکا با اشاره به کشف محموله‌ قطعات جنگنده‌ اف‌14 که از طریق شرکت "فداکس" از کالیفرنیای جنوبی به مقصد ایران بارگیری شده بود اینگونه داد وستد غیرقانونی را مایه نگرانی واشنگتن عنوان کرد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه واشنگتن پست، بنا بر تحریم‌های آمریکا که از انقلاب به بعد اعمال شده تهران تلاش داشته قطعات یدکی مورد نیاز این جنگنده‌ها را که تنها در ایران کاربرد دارند، تهیه کنند.
بنا بر این گزارش، زمانی که عوامل پنتاگون به منطقه "اورنج کانتی" ایالت کالیفرنیا محل اقامت "رضا طبیب" 51 ساله که از راهنماهای پرواز در فرودگاه "جان وین" بوده بازرسی کردند 13 هزار قطعه این جنگنده‌ها را کشف کردند که ارزش آنها به 540 هزار دلار بالغ می‌شد.
این روزنامه فرستنده این محموله را رضا طبیب معرفی کرده و نوشت که لیست قطعات درخواستی بیشتری از سوی ارتش ایران و دو بلیط هواپیما به مقصد تهران نیز کشف و ضبط شده است.
در این گزارش با اشاره به این که این فرد که یک ایرانی‌الاصل مقیم آمریکا به جرم خود اعتراف کرده و در ماه می امسال به دو سال حبس محکوم شده نوشت: «ماجرای طبیب بنا بر اعلام وزارت دادگستری آمریکا، بخشی از پرونده‌هایی است که بازجویی و بازرسی درباره آنها بخاطر صادرات غیرقانونی تجهیزات حساس از قطعات موشکی گرفته تا لباس‌های ضدگلوله سربازان و فناوری در جریان است.»
این وزارتخانه اعلام کرد:‌ «بسیاری از قطعات مانند دوربین‌های دید در شب و اجزای بمب‌های قوی ضدزره که در عراق علیه سربازان استفاده می‌شوند به کشورهایی حمل می‌شوند که آمریکایی‌ها را هدف قرار می‌دهند.»
پنتاگون سال گذشته میلادی اعلام کرده بود میزان تماس‌های مشکوک خارجی با شرکت‌های مرتبط با وزارت دفاع 43 درصد افزایش داشته است.
واشنگتن‌پست به نقل از مقامات انتظامی آمریکا نیز حاکی است که چین و ایران بزرگترین درخواست کننندگان این قطعات بو‌ده‌اند.
از زمان اجرای قانون "گمرکات و مهاجرت" آمریکا در سال 2000 تاکنون 600 پرونده تحقیق درباره تلاش ایران برای کسب غیرقانونی تجهیزات و 540 پرونده مربوط به اقدامات چین در پیش گرفته شده است.
این روزنامه به نقل از مقامات انتظامی آمریکا مدعی شد مهندسان ایرانی تنها توانسته‌اند 15 درصد قطعات مورد نیاز اف‌4، اف 5 و اف14 را تولید کنند و ایران تلاش داشته قطعات بوئینگ 707، هواپیماهای باری سی‌130، بالگردهای کبری، شینوک و سیکورسکی را تهیه کند.

نظر وبلاگ:به جهنم که نگرانی آمریکا را تشدید کرد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد