مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

نمایشگاه هوایی دبی و اعراب رکوردشکن

از عمر نمایشگاه صنایع هوانوردی دبی، یک دهه نمی گذرد، اما در همین مدت کوتاه و در غیاب رقبای جدی در خاورمیانه، این نمایشگاه در نوع خود به بی بدیل ترین اتفاق صنایع هوایی خاورمیانه بدل شده است.

برگزاری این نمایشگاه عموما موجب می شود تا هر روز خبرهای داغی از خریدهای چند میلیاردلاری خطوط هواپیمایی کشورهای عربی از شرکت های عظیم هواپیماسازی چون بوئینگ و ایرباس منتشر شوند.

ایران اما به واسطه تحریم هایی که با آن رو به رو است، هر روز بیش از روز قبل از قافله پیشرفت های صنایع هوایی عقب می ماند و داستان سقوط های سالانه، به روایت تکراری صفحات حوادث روزنامه های ایران بدل شده است.

به هر روی دهمین نمایشگاه صنایع هوانوردی دبی، از روز یکشنبه یازدهم نوامبر - بیستم آبان ماه - گشایش یافت و از همان روز نخست رکورد های معاملات کلان صنعت هوانوردی را در خاومیانه پشت سر گذاشت.

این رویداد که در مرکز دائمی نمایشگاه های فرودگاه دبی برگزار می شود، در روز اول شاهد قراردادی شگفت انگیز به مبلغ ۳۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بود.

این قرارداد بین شرکت هواپیمائی امارات و کمپانی ایرباس رسید که به گفته کارشناسان، در تاریخ هوانوردی دنیا، قراردادی بی سابقه است.

بر اساس این قرارداد، شرکت چند میلتی و البته اروپایی ایرباس – که شاید بتوان آن را اتوبوس های هوایی هم نامید – پذیرفت که در ازای این مبلغ افسانه ای، ۵۰ فروند هواپیمای مساقربری مدل A۳۵۰-۹۰۰s و ۲۰ فروند هواپیمای مدل A۳۵۰-۱۰۰sرا از سال ۲۰۱۴ میلادی در اختیار هواپیمائی امارات بگذارد.

شرکت هواپیمایی امارات متحده عربی که راه تبدیل شدن به یکی از اصلی ترین خطوط هوایی جهان را می پیماید، پیش از و در نمایشگاه صنایع هوایی پاریس نیز قرارداد خرید ۱۱ فروند هواپیمای A۳۸۰ - عظیمترین هواپیمای مسافربری جهان – را با ایرباس امضا کرده بود.

شیخ احمد بن سعید مالک شرکت هواپیمائی امارات پس از امضای قرارداد با تام ایندرز مدیر کل ایرباس گفت: «چهار سال پیش با ۱۹ میلیارد دلار رکورد را شکستیم و امروز با مبلغی تقریبا دو برابر از دیگر مشتری های عمده این نمایشگاه جلو افتادیم.»

به نظر می رسد که اشاره این شیخ اماراتی به مشتری های دیگر، شرکت هواپیمائی قطریه و شرکت ملی هواپیمائی عربستان سعودی بوده است.

این دو شرکت به ترتیب خریدهایی معادل ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و ۲۰۸ میلیون دلار از بوئینگ و ایرباس انجام داده اند.

در این نمایشگاه که از سوی اتحادیه صنایع هوانوردی دبی و شرکت ایرواسپیس برگزار شده است، در مجموع ۸۵۰ عرضه کننده هوایپما از ۵۰ کشور جهان، نوآوریهای خود را به نمایش گذاشته اند.

در این رویداد که تا تاریخ ۱۵ نوامبر ادامه دارد، ۱۴۰ هواپیما و هلی کوپتر نظامی و غیرنظامی و همچنین تجهیزات مربوط به صنایع هوایی به نمایش گذاشته شده اند که البته عظیم ترین هواپیمای مسافربری جهان یعنی «ایرباس ۳۸۰»، با پروازهای نمایشی روزانه خود بیش از همه نظر حاضرین را جلب کرده است.

انتظار می رود بیش از ۴۰ هزار بازدید کننده تا روز آخر برای بازدید از محصولات و تماشای مانورهای نظامی و نمایشی، بلیط ۱۱۰ درهمی این نماشگاه را خریداری کنند.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد