مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تحلیلی از روزامد سازی نیروی هوایی ایران

اسوشیتدپرس در گزارشی از بروکسل به قلم اسلوبودان لکیچ نوشت ...

تحلیلگران می گویند همزمان با افزایش تنش ها در خصوص برنامه هسته ای ایران ، این کشور در تلاش برای تقویت دفاع هوایی خود ، احتمالا برای تامین هواپیماهای مورد نیازش به منظور جایگزین کردن جت های جنگنده امریکایی از رده خارج شده خود به روسیه و چین متوسل می شود.
مسکو و پکن از اظهار نظر در خصوص گزارش های رسانه های اسرائیلی و روسی در کنار نشریه های هوانوردی کشورهای غربی مبنی بر این که ایران قصد دارد هواپیماهای جنگی سوخوی سی روسیه و چنگدو جی - ده چین سفارش دهد ، خودداری کردند.
با این وجود تحلیلگران خاطر نشان می کنند تهران از قبل یک برنامه جامع برای نوسازی نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران اغاز کرده است و تهران نمی تواند جت های جنگنده دست اول و پیشرفته را به علت تحریم تسلیحاتی کشورهای غربی از منبع دیگری بدست اورد.
این تحلیلگران همچنین می گویند این سه کشور در ارتباط با فروش تولیدات دفاعی بسیار پنهان کار هستند.
کلود مونیکه رئیس مرکز امنیت و اطلاعات راهبردی اروپا مستقر در بروکسل گفت " روشن است که ایران از مدتها پیش تلاش کرده است اخرین نسل جت های جنگنده خریداری کند ".
وی افزود " بیشتر تجهیزات انها متعلق به سال هزار و نهصد و هفتاد میلادی است ، بنابراین انها نمی توانند با یک نیروی هوایی مدرن مقابله کنند ".
سوخوی سی روسیه ، هواپیمایی چند منظوره جنگنده بمب افکن با قابلیتی بالا است که به طور گسترده به کشورهای دیگر صادر شده است. صدها فروند از این هواپیمای جنگی را کشورهای هند ، مالزی ، الجزایر ، چین ، ونزوئلا ، اندونزی و ویتنام به روسیه سفارش داده اند.
استیون تریمبل خبرنگار مجله تجاری فلایت اینترنشنال گفت " ایران باید توانایی و قابلیت دفاع هوایی را از جایی بدست می اورد و چین و روسیه بهترین منابع برای دستیابی به این قابلیت هستند ".
به نوشته این مجله ایران در حال مذاکره برای خرید دویست و پنجاه فروند جت جنگنده سوخوی سی و حدود چهل فروند جت جنگنده جی - ده است.
اگر ایران موفق شود نیروی هوایی خود را بهبود و ارتقاء بخشد ممکن است به فن اوری دشمن دیرینه خود یعنی اسرائیل دست یابد.
هواپیمای جنگی جی - ده به طور قابل توجهی به طرح منسوخ شده جنگنده لاوی اسرائیل شبیه است.
مدتها گفته می شد که فن اوری لاوی به گونه ای به چین راه یافته است.
پروفسور جرالد استینبرگ مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه بار ایلان در تل اویو گفت " اگر گزارش ها ( که اسرائیل این فن اوری را در اختیار چین قرار داده است ) درست باشد ، شگفت اور و غیر منتظره نخواهد بود ".
وی افزود " بازار تسلیحات بین المللی برای اسرائیل کاملا محدود است و مشتریان واقعی اسرائیل چین ، هند و ترکیه هستند ".
سی و شش فروند از جت های جنگنده جی - ده قبلا به پاکستان فروخته شده است. پاکستان نیز تلاش می کند نیروی هوایی خود را روزامد کند.
مارک ایتون سردبیر ماهنامه ایر فورس گفت گزارش های زیادی در ماه های اخیر منتشر شده است درباره اینکه نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در استانه امضای سفارشی بزرگ با روسوبورون اکسپورت روسیه است.
ایتون گفت " این سفارش بزرگترین سفارشی است که برای خرید جت جنگنده سوخوی سی ارائه شده است ".
روسیه پیشتر تسلیحات پیشرفته دیگری از جمله بیست و چهار فروند میگ بیست و نه رهگیر ، دوازده فروند جت هجومی سوخوی بیست و چهار و سامانه دفاع ضد هوایی تور ام یک به ایران فروخته است.
وزارت امور خارجه ایران از تایید یا رد گزارش ها در خصوص تلاش این کشور برای خرید جت های جنگنده از چین و روسیه خودداری کرده است. محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت " همکاری میان ایران ، روسیه و چین در چارچوب مقررات بین المللی است ".
سخنگوی روسوبورون اکسپورت در مسکو اعلام کرد هنوز نمی تواند درباره این گزارش ها که مسکو و تهران در حال مذاکره در خصوص فروش جت های جنگنده سوخوی هستند ، اظهار نظر کند.
واشنگتن در سال دو هزار و شش میلادی تحریم هایی علیه سوخوی به علت ارتباطش با ایران اعمال کرد ولی این تحریم ها خیلی زود لغو شد.
ایران مدعی است برنامه هسته ای این کشور صرفا برای مقاصد غیر نظامی و تنها با هدف تولید برق است ولی کشورهای غربی گمان می کنند تهران قصد دارد یک زرادخانه هسته ای ایجاد کند.
اظهارات ستیزه جویانه مقامات کاخ سفید به شایعات در خصوص حملات هوایی و موشکی احتمالی امریکا به تاسیسات هسته ای ایران و دیگر اهداف نظامی این کشور دامن زده است.
در زمان محمد رضا پهلوی ، نیروی هوایی این کشور مجهزترین نیروی هوایی در منطقه محسوب می شد و بهترین و با قابلیت ترین جت های جنگنده امریکا را در اختیار داشت.
ایران در دهه هزار و نهصد و هفتاد میلادی تنها مشتری خارجی جت جنگنده اف - چهارده تام کت امریکا بود.
ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برقراری نظام اسلامی در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه میلادی ، روبط دو کشور به سرعت وخیم و به تحریم تسلیحاتی امریکا علیه ایران منجر شد که همچنان تا امروز باقی است.
نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران که در جریان جنگ سال هزار و نهصد و هشتاد تا هزار و نهصد و هشتاد هشت میلادی با عراق ، قطعات یدکی جنگنده های خود را در اختیار نداشت ، می بایست جنگنده های خود را با استفاده از پیاده کردن قطعات جنگنده های دیگر اماده درگیری و نبرد نگه می داشت.
نیروی هوایی ایران در پی جنگ خلیج فارس در سال هزار و نهصد نود و یک میلادی و فرار خلبانان عراقی با هواپیماهایشان به ایران تقویت شد.
در دهه نود نیز روسیه تعداد محدودی میگ بیست و نه و سوخوی بیست و چهار در اختیار ایران گذاشت.
اخیرا ایران تلاش کرده است فن اوری ساخت جنگنده را بومی سازد و گسترش دهد. جت جنگنده صاعقه که به نظر می رسد بر اساس هواپیمای قدیمی اف - پنج امریکا ساخته شده باشد ، به تازگی از خط تولید بیرون امده است.
با وجود این که حجم واقعی و ترکیب نیروی هوایی ایران هنوز ناشناخته است ، کارشناسان بر این نکته توافق دارند که حجم عمده نیروی هوایی ایران را همچنان جت های جنگنده اف - چهارده و فانتوم اف - چهار و جت جنگنده اف - پنج تشکیل می دهد.
هر چند این جت های جنگنده قابلیت دفاع هوایی ایران را قابل اطمینان تر می کنند و به طور نظری قابلیت دستیابی به پایگاه های مهم نظامی امریکا در عراق و دیگر نقاط منطقه را دارند ولی فاقد برد حمله به اسرائیل هستند.
ایفتاه شاپیر یک تحلیلگر نظامی در موسسه مطالعات ملی امنیتی در تل اویو گفت " ایران از اسرائیل بسیار بسیار دور است ".
وی افزود " ما نمی توانیم به این مسئله بی اعتنا باشیم ولی احتمال هر گونه بمباران هوایی اسرائیل از سوی ایران در حال حاضر و در اینده در حقیقت بسیار کم است ".




منبع:انجمن هوافضا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد