مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

سهم فضایی ایران از عربستان پس‌گرفته شد


رئیس سازمان جغرافیایی وزارت دفاع گفت: در لایه ژئو که در شش هزار کیلومتری زمین است لایحه حاکمیتی وجود دارد که توسط سازمان ملل برای هر کشور منطقه ای در آن تعیین شده است. منطقه ایران توسط کشور عربستان اشغال شده بود که با تلاشهای صورت گرفته این منطقه مجددا به ایران بازگردانده شد.



دکتر محمد حسن نامی در سومین روز از هفته جهانی فضا به نام فضا و علوم ژئوماتیک به لایه های مختلف فضا اشاره کرد و گفت: در ارتش های دنیا با استفاده از ماهواره، کلیه اطلاعات هوا و هر آنچه که در زیر دریاست را جمع آوری می کنند و به این وسیله می توانند کلیه حرکتها را هدایت، کنترل و فرماندهی کنند.



نامی در زمینه کاربرد ماهواره در زمینه های توسعه ای اظهار داشت: ماهواره ها قابلیت مدیریت آب، کشت، خاک، توسعه شهرنشینی، جنگلداری و سایر موارد را دارند.



وی همچنین بر اهمیت آمایش زمین توسط ماهواره تاکید کرد و گفت : آمایش مناسب سرزمین منجر به آمایش دفاعی مناسب و تقسیم ثروت و امکانات در کشور می شود.



رئیس سازمان جغرافیایی به قابلیت های دیگر ماهواره اشاره کرد و گفت: نزدیک به 24 میلیون نفر در تهران و اطراف آن زندگی می کنند و تنها 6/2 درصد آب کشور در این منطقه وجود دارد که در زمان خشکسالی بحران عظیمی را به وجود می آورد.



وی همچنین از گسترش کویر در کشور اشاره کرد و گفت: با استفاده از این ماهواره ها می توانیم میزان پیشرفت کویر را که بعضا مناطقی را خالی از سکنه کرده است شناسایی کنیم. این امر می تواند در برنامه ریزی مسئولان کمک شایانی کند.



رئیس سازمان جغرافیایی از راه اندازی ایستگاه فضایی سپهر سازمان جغرافیایی ایران خبر داد و گفت: این ایستگاه جز 33 ایستگاه مهم جهان است که به طور روزانه تصاویر را دریافت می کند.



نامی در ادامه به پوشش آنتن های ماهواره های ایران اشاره کرد و گفت: این آنتن ها با 2800 کیلومتر بالغ بر 40 کشور را تحت پوشش خود قرار داده است. تصاویر بدست آمده از این ایستگاه به صورت سه بعدی است.



رئیس سازمان جغرافیایی کشور ارزش نقشه های بدست آمده را 5 سال دانست و گفت: با استفاده از تصاویر 7/2 متری بدست آمده از این ایستگاه، این مدت به سه سال تقلیل یافته است. با استفاده از این ماهواره سرعت انتقال تصاویر بیشتر شده است.



طبق گفته نامی در سال های 83 و 84 مراکز تحقیقاتی هر سال بیش از 38 میلیون دلار صرف هزینه خرید تصاویر ماهواره ای می کردند که بنا به دستور رئیس جمهور ازاین پس سازمان ها و مراکز مربوط این تصاویر را باید از سازمان جغرافیایی کشور تامین کنند چرا که این سازمان قادر است با هزینه کمتر تصاویر را دریافت کند.



وی همچنین به فعالیت های این سازمان پرداخت و خاطر نشان کرد: این سازمان قادر است از کل ایران حدود 60 هزار گیگابایت اطلاعات تصویری را دریافت و ذخیره سازی و انتقال دهد. واگذاری تصاویر ماهواره ای به روز، واگذاری تصاویر ماهواره برای استفاده بیش از 300 کاربر در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، بهره گیری تصاویر در جهت تولید و به روز رسانی مناطق مختلف، بهره گیری تصاویر استریو در تهیه و تولید نقشه های 100/1 و 200/1 ، نصب ماهواره ای کشورهای مختلف از دیگر کاربردهای این ماهواره است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد