مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

هواپیماهای تشریفات برخی کشورها

Shaikh Maktoum bin Rashid Al Maktoum


دانلود
Cheik Mohammed Al Maktoum

دانلود
(Qatar Amiri Flight)

دانلود
Russian President Mr.Vladimir Putin
 


دانلود
Arab Republic of Egypt

دانلود
Switzerland, October 10, 2007Iran - Air Force


دانلود
Untitled (United Arab Emirates - Abu Dhabi Amiri Flight)
USA - New York, September 25, 2007

دانلود
Brunei Sultan's Flight)
Singapore, September 30, 2007

دانلود
Republica Bolivariana de Venezuela

دانلود
Saudi Arabian Royal Flight

دانلود
Bahrain Amiri Flight

دانلود
Republic of Kenya

دانلود
Republic of the Gambia
Ilyushin Il-62M

دانلود
State of Kuwait

دانلود

منبع:انجمن هوافضا

بهت نیروهای یونیفل و اسرائیل از زورآزمایی جدید حزب الله


به گزارش خبرگزاری فارس : به نقل از روزنامه لبنانی "الأخبار"، همزمان با مشغولیت گروه‌های سیاسی لبنان به مسائل انتخابات ریاست جمهوری و حواشی آن، هزاران تن از رزمندگان مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان، در سه روز گذشته، در اقدامی بی‌سابقه از لحاظ نوع و اهداف، شکوهمندترین رزمایش نظامی، امنیتی، لجستیک ـ عملیاتی در طول تاریخ این حزب را که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، شخصاً فرماندهی و نظارت بر آن را بر عهده داشت بطور کاملاً سری به اجرا گذاشتند.
منابع آگاه در گفت‌وگو با این روزنامه با بیان اینکه تهدیدات رژیم صهیونیستی طی مدت اخیر افزایش یافته است، گفتند: ارتش این رژیم در این مدت، رزمایش‌های گسترده‌ای را در بلندی‌های اشغالی جولان و سپس در منطقه الجلیل در مقابل مرزهای لبنان به اجرا درآورد به نحوی که بیشتر نیروهای حاضر در این رزمایش‌ها حتی پس از پایان برگزاری آن، همچنان در این مناطق باقی مانده‌اند.
این منابع با اشاره به اظهارات اخیر سید حسن نصرالله درباره توانایی‌های موشکی حزب‌الله و تهدید رژیم صهیونیستی به "غافل‌گیری بزرگ"، تصریح کردند: از آنجا که این تهدیدات هم برای خفقان‌گرفتن فرماندهان دشمن کفایت نکرد، سران حزب‌الله، اتخاذ اقدامات لازم را برای جلوگیری از هرگونه ماجراجویی دشمن علیه لبنان مورد بررسی قرار دادند تا بدین‌وسیله آمادگی بخش‌های مختلف زیرمجموعه مقاومت را تقویت کنند و در این راستا تصمیم بر آن شد تا این رزمایش شکوهمند، در برابر دیدگان دشمن و نیروهای یونیفیل، در جنوب رود لیطانی برگزار شود.
الاخبار می‌افزاید: بنا بر اطلاعات دریافتی، این رزمایش، الگویی کامل برای مقابله با جنگ تمام‌عیار رژیم صهیونیستی علیه لبنان بود و علاوه بر این، میزان خطراتی را که ممکن است بر اثر حمله احتمالی این رژیم به سوریه، متوجه لبنان شود را نشان داد.
بر اساس این گزارش، مواردی که منجر به تصمیم سران حزب‌الله برای برگزاری این رزمایش شکوهمند بود به قرار زیر است:
1- صف‌آرایی نظامی جدید نیروهای اشغالگر که پس از توقف عملیات نظامی در اواسط تابستان گذشته شکل تازه‌ای به خود گرفته و نیز صف‌آرایی گسترده نیروهای بین‌المللی و هزاران تن از افراد ارتش لبنان در جنوب رود لیطانی.
2- حضور اطلاعاتی و امنیتی تعداد فراوانی از دستگاه‌های امنیتی داخلی و خارجی مزدور رژیم صهیونیستی برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تر در مورد جنبش مقاومت، استقرار نیروها و شیوه عمل آنها پس از جنگ 33 روزه.
3- ارائه ساز و کاری جدید بویژه پس از بازبینی فراگیر تجربه مقابله با جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان و شناسایی اشتباهات فراوانی که اسرائیل در این جنگ مرتکب شد و نیز بستن منافذی که در جریان این جنگ در رزمندگان مقاومت مشاهده شد. علاوه بر این شیوه‌های جدید عملیات در این منطقه بویژه پس از توقف عملیات‌های متعارف مقاومت در منطقه اشغالی مزارع شبعا مورد بازبینی قرار گرفت که نداشتن نمود مسلحانه عناصر مقاومت، از جمله آن بود.
روزنامه الأخبار در ادامه به نقل از اطلاعات دریافتی می‌افزاید: دستور آغاز مرحله عملیاتی این رزمایش، اواخر هفته اتخاذ شد که شامل بسیج سریع و فشرده نیروها در مناطق استقرار ویژه‌ای بود که از سوی حزب‌الله به عنوان مناطق احتمالی جنگی تعیین شده و رزمندگان از تمامی یگان‌ها می‌بایست با حرکت بکلی سری و نداشتن نمود مسلحانه، در آن نقاط حضور می‌یافتند.
در ادامه، رزمایش گسترده دفاعی که از "رأس‌الناقوره" در مرزهای غربی تا "جبل الشیخ" در شرق و همچنین از دیوار مرزی حد فاصل لبنان با سرزمین‌های اشغالی فلسطین تا عمق ده‌ها کیلومتری جنوب امتداد داشت برگزار شد که در این مرحله، نیروهای پیاده‌نظام در جنگ با نیروهای تیپ‌های زرهی و پیاده‌نظام دشمن صهیونیست فرضی شرکت کردند.
در این مرحله، میزان آمادگی تسلیحاتی مورد نیاز برای مقابله با خودروهای زرهی دشمن و نیز توانایی‌های جنگی ویژه رزمندگان مقاومت مورد آزمایش قرار گرفت.
همچنین یگان‌های مهندسی حزب‌الله و یگان پدافند هوایی مقاومت اسلامی، اقدام به پوشش تمامی مناطقی کردند که احتمال عبور دشمن از آنها داده می‌شود.
یگان توپخانه حزب‌الله نیز آزمایش گلوله‌باران تمامی پایگاه‌های رژیم صهیونیستی تا عمق نهایی سرزمین‌های اشغالی را با موفقیت انجام داد.
بخش‌های مرتبط با توان موشکی حزب‌الله لبنان که حضور پررنگ آنها در این رزمایش بر سایر بخش‌ها غلبه داشت نیز بیشترین تعداد موشک را مورد آزمایش قرار دادند تا از میران عمل آنها و نیز اصابت هر نقطه از خاک مساحت تاریخی فلسطین اشغالی اطمینان یابند.
در ادامه میزان توانایی نیروهای ناظر بر نیروی موشکی حزب‌الله برای اطمینان از تحقق بیشترین میزان اصابت دقیق اهداف حملات موشکی مورد بررسی قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، امدادرسانان، جنگ روانی، تیم‌های مختلف اورژانس، یگان مخابرات ویژه و یگان‌های پشتیبانی لجستیک در سراسر خاک لبنان نیز از دیگر نیروهای حاضر در این رزمایش بودند.
این روزنامه می‌افزاید:‌ این رزمایش که بطور کاملاً سری برگزار شد فرماندهی نیروهای چندملیتی (یونیفیل) حاضر در جنوب لبنان را به وحشت انداخت به گونه‌ای که از شیوه عملیات غافلگیرانه مقاومت در سرتاسر منطقه جنوبی رود لیطانی که بدون اطلاع قبلی برگزار شد شگفت‌زده شدند.
رزمایش رزمندگان حزب‌الله برغم سری‌بودن به گونه‌ای برگزار شد که ناظران از سویی شدت عمل آن را احساس کنند و از سوی دیگر از رؤیت هر گونه نمود و بروز عناصر مسلح خودداری شود.
یکی از افسران فعال در نیروهای بین‌المللی مستقر در جنوب لبنان (یونیفیل) در این باره گفت: ما تحرکات مشکوکی را احساس می‌کردیم و دریافتیم که حزب‌الله در حال انجام کار خاصی است اما مسأله تا لحظات آخر برای ما روشن نشد.
الاخبار می‌افزاید: اگر چه رژیم صهیونیستی و رسانه‌ها و خبرنگاران نظامی این رژیم تا دیشب در قبال انجام این رزمایش سکوت پیشه کرده بودند اما نیروی هوایی این رژیم، فعالیت بی‌سابقه‌ای در تمامی بخش‌های جنوبی لبنان داشتند و هواپیماهای این رژیم، شبانه‌روز و بطور 24 ساعته مراقب ماجرا بودند و می‌خواستند تصویر واضحی از این تحرکات به دست آورند. این در حالی است که نیروهای حزب‌الله اطلاع داشتند که دستگاه‌های شنود رژیم صهیونیستی، تماس‌ها و دستورات صادره از فرماندهان مقاومت بویژه نقاط متنوعی را که باید هدف اصابت موشک قرار بگیرد ضبط می‌کنند.
سید حسن نصرالله که از ابتدای این رزمایش شخصاً به همراه فرماندهان نظامی مقاومت و دستگاه‌های زیر مجموعه، بر تمامی بخش‌های آن نظارت داشت در پایان، ضمن ایراد سخنانی برای هزاران رزمنده حاضر دراین رزمایش، انجام موفقیت‌آمیز این اقدام شکوهمند را به آنان تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که دوست و دشمن دریابند که آمادگی مقاومت برای مقابله با هر گونه تهدیدی از سوی رژیم صهیونیستی در بالاترین حد خود قرار دارد.
انتظار می‌رود سید حسن نصرالله، یکشنبه (بیستم آبان‌ماه جاری) در سخنرانی ویژه‌ای که به مناسبت "روز شهید" از طریق نمایشگرهای بزرگ ایراد می‌شود درباره مقاومت و شهدای آن و نیز اوضاع لبنان، منطقه و دستاوردهای این رزمایش شکوهمند مطالبی را مطرح کند.




آمریکا: ایران موشک های با برد 2500 کیلومتر خرید

 
گیتس این اظهارات را در زمان تشریح لزوم استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی برای مقابله با آنچه تهدید موشکی ایران خوانده می شود بیان کرد.


یک پایگاه خبری چینی ادعا کرد: "وزیر دفاع آمریکا گزارش مربوط به صادرات موشک های دوربرد از کره شمالی به ایران را تایید کرد."

به گزارش عصر ایران  پایگاه "دانگا" به نقل از رابرت گیتس مدعی شد: "ایران موشک هایی با برد 2500 کیلومتر را از کره شمالی خریداری کرده است."

این برای اولین بار است که یک مقام ارشد دولت آمریکا اقدام به تایید چنین گزارش هایی می کند.

با این حال وزیر دفاع آمریکا حاضر به توضیح درباره نام، تعداد و زمان فروش موشک ها به ایران نشد.

پیش از این در انتهای سال 2005 یک پایگاه آلمانی به نقل از مقامات اطلاعاتی گزارش داده بود: کره شمالی 18 دستگاه موشک BM-25  با برد 2500 کیلومتر را در اختیار ایران قرار داده است.

گیتس این اظهارات را در زمان تشریح لزوم استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی برای مقابله با آنچه تهدید موشکی ایران خوانده می شود بیان کرد.

برپایه این گزارش پیشتر ادعا شده کره شمالی موشک های کوتاه برد "اسکاد" با برد 300 تا 500 کیلومتر و موشک های "رودونگ" با برد متوسط 1300 کیلومتر را نیز به ایران فروخته است.

این در حالی است که مقامات کشورمان همواره این ادعاها را تکذیب کرده اند.  

 

عکس روز

عکس های امروز عکس های بسیار زیبا و کمیابی است که امیدوارم مورد توجه شما دوستان قرار گیرد

عکس زیر متعلق است به هواپیمای ایران ۱۴۰ که در روز ۳۱ شهریور به همراه یک فروند هواپیمای دیگر از همین نوع به نیروی انتظامی کشورمان پیوست(از ما نشنیده بگیرید اما این دو فروند مدتی قبل برای ایرلاین سفیران پرواز می کردند و با قطع شدن فعالیت این شرکت به نیروی انتظامی پیوستند)

Click for larger version

عکس دوم متعلق است به هرکولس پیر و با وفای نیروی هوایی ارتش کشورمان

Click for larger version

اما عکس آخر و جنجالی امروز متعلق است به ایلیوشین ۷۶ نیروی هوایی با آن پینت زیبایش که کم آفتابی می شود و فکر میکنم اولین عکس از این هواپیما باشد که شما مشاهده میکنید

Click for larger version

بالگردهای جدید هندی به بازار می‌آیند

 

باوجا، مدیر کمپانی هوافضایی هندوستان (HAL) که سه‌شنبه‌ی گذشته را با خبرنگاران گذراند، در صحبت‌های خود به برنامه‌ی ساخت یک بالگرد 10 تنی اشاره کرد. او ضمن اشاره به این مطب که در حال حاضر برنامه‌ی ساخت بالگردهایی 3 و 6 تنی در این کمپانی تحت اجرا است، افزود که تمامی این بالگردهای مذکور برای مقاصد نظامی و جهت تحویل به نیروی هوایی ارتش این کشور طراحی و ساخته خواهند شد. باوجا از بازار بین‌المللی این بالگردها نیز سخنانی گفت و اعلام کرد که در صورت درخواست مشتریان ویژگی‌های اضافی آنها بر روی این بالگردها افزوده می‌شود. مدیر کمپانی HAL در ادامه‌ی عرایض خود اعلام کرد که پارامترهای اصلی بالگرد 10 تنی معین شده اما هنوز ویژگی‌های اساسی آن معین نگردیده و طی جلسات آینده با مدیران ارتشی تعیین خواهد شد.


در کنار این، باوجا در این جلسه به معرفی بالگرد جدید این کمپانی که آماده‌ی تحویل به ارتش و مشتریان بین‌المللی است، پرداخت. این بالگرد فوق سبک که به LCH معروف است، با قابلیت مانور بالا برای مبارزات تنگاتنگ در میدان جنگ طراحی شده و از دسامبر سال آینده به مشتریان تحویل داده خواهد شد. در طراحی این بالگرد تنها از نیروهای متخصص هندی استفاده شده است.


اما باوجا در پاسخ به یکی از سوالات خبرنگاران در مورد جت آموزشی هاوک اعلام کرد که 4 فروند از این جت که قرار است جایگزین هواپیمای کایران شود تا پانزدهم نوامبر به این کشور تحویل داده خواهد شد و باقی 62 فروند سفارش داده شده به کمپانی انگلیسی BAE تا پایان سال 2009 تحویل داده می‌شود. وی افزود در صورتی که اجازه‌ی این امر از سوی نیروی هوایی کشورش صادر شود، از چند فروند از این هواپیما به عنوان نمونه‌هایی جهت ساخت مشابه استفاده خواهد شد تا متخصصان این کمپانی به این امر بپردازند.



منبع: www.hindu.net


طنز هوایی

بنده خدا خلبان این هواپیما.انگار جای امنی پارک نکرده.

این هم اراده یک انسان.مقاومت تا آخرین لحظه

و در پایان

یک تماس خانوادگی

پایانه جدید فرودگاه تبریز با حضور وزیر راه و ترابری افتتاح شد

 

بهره‌برداری از پایانه جدید و اصلی فرودگاه تبریز با هشت هزار و ‪ ۵۰۰‬متر مربع و تجهیزات و امکانات مدرن روزپنجشنبه باحضور وزیر راه و ترابری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در آیین افتتاح این پایانه اعلام شد: فرودگاه تبریز، نخستین فرودگاه در کشور است که با تجهیز به آخرین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و امکانات موفق به کسب سامانه مدیریتی سری ایزو از کشورهای سوییس و فرانسه شده است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور گفت: در بین ‪ ۳۶‬پروژه بهره- برداری شده در فرودگاه تبریز، بهره‌برداری از پایانه اختصاصی حج با چهار هزار مترمربع و پایانه مستقبلین حجاج در میدان حج با سه هزار متر مربع به همراه مسجدی با ‪ ۴۵۰‬مترمربع برای مسافران از مهمترین پروژه‌ها بوده‌است.

محمد کتابچی افزود: چهار پروژه دیگر نیز در زمان حاضر در دست اجرا قرار دارد که با تکمیل آن‌ها تا پایان سال جاری تعداد پروژه‌های به بهره برداری رسیده در فرودگاه تبریز به ‪ ۴۰‬مورد افزایش خواهد یافت.

وی از استانداری آذربایجان شرقی و مدیران فرودگاه تبریز به دلیل تلاش برای کوتاه کردن مدت اجرایی پروژه‌های بهره‌برداری شده قدردانی کرد.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آیین با قدردانی از پیشرفت مطلوب پروژه‌های وزارت راه و ترابری در استان خواستار موافقت این وزارتخانه با ایجاد پایانه پروازهای بین‌المللی عبوری غرب کشور در تبریز شد.

محمد معمارزاده گفت: براساس برآوردهای اولیه برای ایجاد این پروژه ‪۱۵‬ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که ‪ ۵۰‬درصد آن از محل اعتبارات استانی تامین شده و در صورت انعقاد قراردادهای لازم در اختیار پیمانکار مربوطه قرار خواهد گرفت.

وی همچنین از همکاری کلیه مسوولان مربوطه، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در جهت رفع مشکلات و موانع اجرایی پروژه‌های مربوط به وزارت راه و ترابری در استان قدردانی کرد.

مدیرکل فرودگاه تبریز نیز در این آیین گفت: سالن پایانه تبریز با ‪۳۶‬ پروژه دیگر با ‪ ۱۳‬هزار مترمربع در حالی به بهره‌برداری می‌رسد که در کوتاه ترین زمان ممکن یعنی فقط ‪ ۱۸‬ماه از آغاز عملیات اجرایی آن‌ها گذشته است.

مهدی حمیدانپور، خواستار اصلاح روش‌های صدور مجوز برای ورود مسافران و همراهان به فرودگاه‌های کشور توسط انتظامات فرودگاه شد.

به گفته‌ی وی، سزاوار نیست مسافران وارده به پایانه‌های فرودگاه دو بار مورد تجسس قرار گیرند و لازم است در ورود به پایانه در جهت رفاه حال آنان در بدو ورود مورد تجسس قرار نگیرند.

گزارش خبرنگار ایرنا حاکیست: در این آیین ‪ ۳۶‬پروژه با ‪ ۱۳‬هزار مترمربع ساخت و ساز در مجموعه محدوده فرودگاه تبریز افتتاح شد.

فرودگاه تبریز در زمره هشت فرودگاه بین‌المللی کشور و در زمره یک هزار و ‪ ۵۰۰‬فرودگاه بین‌المللی جهان قرار دارد و از نظر قدمت دومین فرودگاه قدیمی کشور بعد از فرودگاه مهرآباد تهران محسوب می‌شود.‬



نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی نیز در این آیین خواستار توجه جدی وزارت راه و ترابری نسبت به اجرایی شدن طرح‌های راه‌سازی در استان آذربایجان شرقی شد.

رضا رحمانی گفت: متاسفانه راه مناسبی در این استان که مرکز دو استان آذربایجان شرقی و اردبیل را به یکدیگر پیوند دهد، وجود ندارد و لازم است وزارت مربوطه در این رابطه اقدام عاجل به عمل آورد.

وی همچنین خواستار افزایش تعداد پروازهای فرودگاه تبریز شد.

رحمانی یادآور شد: همزمان با بهره‌برداری از پایانه جدید فرودگاه تبریز پایگاه منطقه‌ای شرکت آسمان در این فرودگاه استقرار می‌یابد.

با انجام این امر برای حداقل دو هزار نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

وزیر راه و ترابری پیش از ظهر پنجشنبه برای شرکت در آیین بهره برداری از ‪ ۳۶‬پروژه عمرانی فرودگاه تبریز به این شهر وارد شد







انقلاب در صنعت ساخت موتورهای جت توسط استاد ایرانی دانشگاه پوردو

خبرگزاری مهر - گروه فناوری های نوین: استاد ایرانی علوم مهندسی مکانیک دانشگاه پوردو آمریکا ریز حسگرهای بی سیمی ساخته است که به جهت ظرافت های فوق العاده در ساختار کلی کوچکترین نواقص فنی در موتورهای جت را که عمدتا به سقوط هواپیماها منجر می شوند بلافاصله شناسایی می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پروفسور فرشید صادقی استاد علوم مهندسی مکانیک دانشگاه پوردو آمریکا با همکاری پرولیوس از دیگر محققان این دانشگاه این حسگرهای فوق پیشرفته را طراحی و ساخته است.

این حسگرها مثالی روشن از سیستم های میکرو الکترومکانیکی بوده و نیروی هوایی آمریکا برای استفاده از آنها ابراز علاقه کرده است. نیروی هوایی آمریکا در نظر دارد از این فناوری مدرن و کاربردی برای جلوگیری از وقوع نواقص مرگبار فنی در موتورهای جت استفاده کند.

پروفسور فرشید صادقی از دانشگاه پوردوی آمریکا

به گفته کارشناسان از این ریز حسگرها همچنین می توان در هواپیماهای غیرنظامی، خودروها و سایر سیستم های حرکتی مشابه استفاده کرد.

به گفته آنها هر سیستمی که دارای موتور باشد می تواند از مزایای آن استفاده کند. این برای نخستین بار است که فناوری ارایه شده از سوی پروفسور صادقی در چنین سیستم پیچیده ای (موتور جت) به کار گرفته شده است.

به گزارش مهر، این حسگرها هشدار اولیه و دقیق تری از نواقص فنی را ارایه می کنند چون مستقیما دمای موتور و قسمتهای مربوطه را کنترل می کند.

این درحالی است که در حال حاضر از تکنیک روغن کاری حسگرها و در ادامه اندازه گیری تغییر دمای روغن برای پی بردن به نواقص فنی استفاده می شود.

محققان استفاده از این فناوری نوین را به جهت اندازه کوچک تر و اطمینان بیشتر در دستور کار استفاده دارند. در حال حاضر حسگرهای فعلی قابلیت تحمل دمای تا 410 درجه فارنهایت را داشته و نیروی هوایی آمریکا به دنبال افزایش آن به 570 درجه فارنهایت است.

نتایج دستاورد ارزشمند این محققان در کنفرانسی که اخیرا در آتلانتا برگزار شد ارایه شده است.

به گزارش مهر، پروفسور صادقی در سال 1979 مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه تنسی دریافت کرد. وی در سال 1981 نیز کارشناسی ارشد خود را از همین دانشگاه اخذ کرد و در نهایت در سال 1985 نیز مدرک دکتری خود در رشته مهندسی مکانیک را از دانشگاه کارولینای شمالی دریافت کرد.

عمده تحقیقات وی بر حوزه هایی نظیر مکانیک های تماسی و پردازش مواد متمرکز است

قاتل پیر در روز قضا

مرگ خلبان آمریکایی؛ قاتل دهها هزار ژاپنی در بمباران هیروشیما
خلبان آمریکایی که بیش از 60 سال پیش، بمب اتمی را از فراز شهر هیروشیما رها نمود و با قتل دهها هزار انسان بیگناه، سبب بروز یک فاجعه انسانی در جهان شد، امروز در خانه خود مرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه ، یک سخنگوی ارتش آمریکا خبر داد که "پل تیبتس" خلبان آمریکایی که در سال 1945 میلادی در جریان جنگ جهانی دوم، بمب اتمی را بر روی شهر هیروشیمای ژاپن انداخت، در منزل خود در ایالت اوهایو فوت کرد.

تیبتس 92 ساله خلبان هواپیمای بمب افکن "بی-52" در روز ششم اوت سال 1945 میلادی یک بمب اتمی را در شهر هیروشیما رها کرد و دهها هزار نفر را به خاک و خون کشید.

به گزارش مهر، این بمب که در طراحی آن از ۶۴ کیلوگرم اورانیوم استفاده شده بود؛ از ارتفاع ۹۶۰۰ متری رها شد و در ارتفاع ۵۸۰ متری سطح زمین با شدتی معادل با انفجار ۱۵ کیلوتن TNT منفجر شد.

مجموع تلفات اولیه و کشته‌ شدگان ناشی از عوارض این انفجار را بالغ بر 140 هزار نفر تخمین می زنند. سه روز بعد در 9 اوت، انفجار بمب موسوم به "مرد چاق" در شهر ناکازاگی ژاپن سبب مرگ 74 هزار نفر دیگر شد. این بمب که از پلوتونیوم به عنوان ماده شکافت پذیر استفاده می کرد، انفجاری به شدت ۲۱ کیلوتن TNT ایجاد کرد.

رویای دوستداران پرواز، مدارس خلبانی در کشور

 


گذراندن یک دورهء کامل آموزش خلبانی در کشور، حدود 30 میلیون تومان هزینه دربردارد.


محسن سبحانی، یکی از مربیان آموزش خلبانی، ضمن بیان مطلب فوق،  گفت: «به طور کلی آموزش خلبانی در کشور ما به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم می‌شود; هزینهء تحصیل در هر کدام از این مراکز نیز تقریبا یکسان است.


وی تصریح کرد: «تنها مرکز دولتی که در حال حاضر عهده‌دار برگزاری کلاس‌های آموزش خلبانی در ایران است، مرکز آموزش صنعت هوانوردی دانشگاه جامع علمی-کاربردی است و سایر موسسات و مدارس فعال در این زمینه، مراکز خصوصی تلقی می‌شوند


وی افزود: «به جز یکی دو موسسه و مدرسهء خلبانی خصوصی که مبدا پروازهای آن‌ها در تهران است، سایر موسسات در شهرها و استان‌های اطراف تهران به ویژه فرودگاه قزوین مستقر شده‌اند


سبحانی، با اشاره به این‌که «متاسفانه آمار دقیقی از تعداد موسسات و مدارس خلبانی در دست نیست»، گفت: «درآمد چشمگیر موجود در برگزاری کلاس‌های آموزش خلبانی، توجه عدهء زیادی را به این مقوله جلب کرده است، به طوری که هم اکنون بالغ بر 10 موسسهء شناخته شده در این زمینه مشغول به فعالیت هستند و از تعداد موسساتی که بدون مجوز و به صورت گمنام فعالیت می‌کنند آماری در دست نیست


وی افزود:‌«لازمهء تاسیس موسسه و مدرسهء خلبانی، اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری، استخدام مربیان کارآزموده با گواهی معتبر بین‌المللی و داشتن حداقل دو تا سه هواپیما برای عملیات پرواز است; اما موسساتی هستند که اگرچه هنوز مجوز سازمان استاندارد پرواز را دریافت نکرده‌اند، اما چنان تبلیغات گسترده و برنامه‌ریزی شده‌ای دارند که به راحتی اقدام به پذیرش دانشجو کرده و مخاطب را به هر سو که بخواهند هدایت می‌کنند



رضایی، مدیر یکی از مدارس خلبانی نیز گفت: «نداشتن اطلاعات درست و کافی افراد در رابطه با پرواز زمینهء سودجویی و فعالیت غیرقانونی عده‌ای را فراهم آورده است.»وی تصریح کرد: «به طور مثال، هواپیماهای آموزشی برخی از این شرکت‌ها مورد تایید سازمان استاندارد پرواز نیست; حتی برخی از شرکت‌ها با وجود تبلیغات فراوان هنوز هواپیمایی خریداری نکرده‌اند


وی افزود: «اینگونه شرکت‌ها، یا اقدام به اجارهء هواپیما از شرکت‌های دیگر کرده و یا با برخی از مدارس خلبانی قرارداد می‌بندند و در ازای پذیرش دانشجو برای این شرکت‌ها، پورسانت دریافت می‌کنند


 


افزایش 10 تا 20 درصدی شهریه‌ها


از ابتدای سال‌جاری تاکنون، شهریهء مدارس و شرکت‌های آموزش خلبانی بین 10 تا 20 درصد افزایش یافته است.


مصطفی فخیمی، یکی از مربیان پرواز، ضمن بیان مطلب فوق گفت: «مهم‌ترین علت افزایش شهریهء مدارس خلبانی، افزایش قیمت سوخت است.»وی تصریح کرد: «تهیهء سوخت بیش‌ترین هزینه را برای مدارس و شرکت‌های پرواز به دنبال دارد و از آن‌جایی که هر سال بر قیمت سوخت افزوده می‌شود، در نتیجه هزینهء تحصیل در رشتهء خلبانی افزایش می‌یابد.»وی افزود: «تورم موجود در جامعه و افزایش حقوق و دستمزد مربیان و تکنسین‌های پرواز نیز از دیگر عوامل موثر در رشد شهریهء مدارس خلبانی محسوب می‌شود


وی افزود: «بالارفتن تعرفهء واردات قطعات اصلی و جانبی هواپیما نیز در این رابطه دخیل است، چرا که این امر هزینهء تعمیر این وسایل را بالا برده و منجر به افزایش هزینه های تحصیل خلبانی می‌شود


به گفتهء وی، «غالب هواپیماهای آموزشی موجود در کشور، اروپایی بوده و بیش‌تر از دو کشور اسپانیا و ایتالیا وارد می‌شوند



 


هزینه‌های آموزش خلبانی


هزینهء اخذ گواهی‌نامه  P.P.L  خلبانی بیش از شش میلیون تومان است.


 برای اخذ این گواهی‌نامه، متقاضی باید حدود 250 ساعت کلاس زمینی و 45 ساعت پرواز بگذراند که هزینهء کلاس زمینی آن حدود 850 هزار تومان و هزینهء هر ساعت پرواز آن حدود 120 هزار تومان (کل ساعات پرواز حدود پنج میلیون و 400 هزار تومان) است.


براساس این گزارش، لازمهء اخذ گواهی‌نامه  C.P.L ، طی کردن _400 ساعت کلاس زمینی و 100 ساعت پرواز است که با در نظر گرفتن شهریهء 30 هزار تومانی برای هر ساعت کلاس زمینی و هزینهء 140 تا 280 هزار تومانی برای هر ساعت پرواز، هزینهء اخذ این گواهی‌نامه مبلغی حدود 17 میلیون تومان می‌شود.


همچنین متقاضی برای اخذ گواهی ‌نامه  I.R  باید بین 30 تا 40 ساعت پرواز داشته باشد که شهریهء آن حدود شش میلیون تومان است که با در نظر گرفتن سایر هزینه‌های جانبی، هزینهء گذراندن یک دوره کامل آموزش خلبانی حدود 30 میلیون می‌شود.


براساس این گزارش، هزینهء ساخت انواع هلی‌کوپتر و هواپیمای رادیو کنترل برای سنین مختلف متفاوت است.این هزینه برای گروه سنی هشت تا 10 سال، 35 هزار تومان، گروه سنی 10 تا 13 سال، 65 هزار تومان و برای گروه سنی 13 سال به بالا حدود 200 هزار تومان است.همچنین هزینهء یادگیری پرواز هواپیماها و هلی‌کوپترهای ساخته شده به صورت سیمولاتور (کامپیوتری) برای هر ساعت بین دو تا سه هزار تومان و با هواپیمای اصلی و در زمین ساعتی 14 هزار تومان است.


شهریهء کلاس آشنایی با هواپیما نیز، حدود 35 هزار تومان است.


این گزارش می‌افزاید; قیمت انواع هواپیما نیز از 20 میلیون تومان شروع شده و به 120 میلیون تومان می‌رسد که تفاوت قیمت آن‌ها نیز مربوط به تعداد سرنشین، ظرفیت هواپیما و کشور تولیدکننده است. گفتنی است با پرداخت مبلغی حدود 60 میلیون تومان می‌توان یک هواپیمای مناسب تهیه کرد.


همچنین هزینهء پارکینگ، تعمیرات و سایر هزینه‌های جانبی هواپیما در طول یک ماه بین 100 تا 200 هزار تومان است.این گزارش حاکی است، هزینهء آموزش پرواز کایت، پاراگلایدر (چتربازی)، پاراموتور و پاراشوت به ترتیب حدود 800، 700، 750 و 900 هزار تومان است.هزینهء آموزش پرواز بالن نیز، حدود یک میلیون تومان می‌شود. گفتنی است، هزینهء خرید هرکدام از این وسایل نیز بین یک تا دو میلیون تومان است.همچنین خرید  CD  های پک کامل آموزش خلبانی، یوک شبیه‌ساز پرواز، پدال شبیه‌ساز و ... بین 9 تا 160 هزار تومان است.


 


آموزش خلبانی و هزینه‌های آن در جهان


 از زمان اختراع هواپیما تاکنون، ماشین‌های پرنده تحولات بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند. هواپیماهای اولیه عمدتا کاربرد نظامی - اطلاعاتی داشتند و سال‌ها طول کشید تا به عرصهء کاربری عمومی وارد شدند. اما هواپیما یکی از ارکان اصلی پرواز است، رکن دیگر فردی است که آن را به پرواز درمی‌آورد: «خلبان». به گزارش پایگاه اینترنتی  Geocities ، امروزه حرفهء خلبانی یکی از حرفه‌های جذاب به شمار می‌رود و رسیدن به آن مستلزم پشت سر گذاشتن آموزش‌های خاصی است. به طور کلی خلبان‌ها را به سه گروه اصلی تقسیم می‌کنند; خلبان نظامی، خلبان هواپیماهای مسافربری و خلبان شخصی. آموزش دو گروه اول بر عهدهء ارتش و شرکت‌های دولتی یا خصوصی است، اما گروه سوم، در شرکت‌های خصوصی که به این منظور تشکیل شده‌اند، آموزش می‌بینند. هزینه‌های مربوط به آموزش پرواز و خلبان بسته به منطقهء جغرافیایی و کشور، متفاوت است. در عین حال، هزینه‌های مربوط به سطوح مختلف آموزش خلبانی هم متفاوت هستند. از سویی، وضع قوانین جدید در حوزهء مسافرت‌های هوایی نیز بر میزان هزینه‌ها تاثیرگذار است. به‌عنوان نمونه، پایگاه اینترنتی  aweu  در گزارشی از تصمیم کمیسیون اتحادیهء اروپا برای وضع مالیات جدید بر سوخت هواپیماها خبر داد. گفته می‌شود که این اقدام موجب افزایش هزینه‌های آموزش خلبانی خواهد شد. این گزارش می‌افزاید: «وضع مالیات جدید موجب افزایش صددرصدی هزینه‌های آموزشی خلبانی در سوئد خواهد شد. در انگلستان هم که هزینه‌های آموزشی پرواز گران‌تر از سایر کشورهای اروپایی است، ‌پیش‌بینی می‌شود که وضع از این هم بدتر شود. با این اتفاق، افرادی که آموزشی می‌بینند ناچار خواهند بود که برای تکمیل دوره‌های مربوطه به آمریکا بروند


 در انگلستان، کسی که آموزش  خلبانی می‌بیند باید حدود 160 هزار یورو بپردازد. در آمریکا، متوسط هزینه‌های آموزش  خلبانی هواپیماهای مسافربری بین سه‌هزار و 500 دلار تا 37 هزار دلار است. این هزینه برای خلبان‌های شخصی حدود پنج هزار دلار است (البته این رقم شامل دوره‌های مختلفی است.) یک نمونه از شرکت‌های آموزشی خلبانی در آمریکا،‌شرکت آموزش پرواز  AV Scholars  است که دورهء آموزش  آن 40 ساعت است.


 این آموزشگاه با دریافت مبلغ چهار هزار و 505 دلار به آموزش علاقه‌مندان می‌پردازد. متوسط هزینهء آموزش خلبانی در آمریکا، 118 دلار است که شامل اجرت کرایهء هواپیما و هزینهء آموزش می‌شود.


 


sarmayeh.net