مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

ایرباس ماهان به مرخصی استعلاجی درازمدت رفت!





تصاویر مربوط به امروز است.

ارباس 320 ماهان بعلامت ثبت EK-32075 از ظهر امروز در فرودگاه ایرانشهر زمینگیر شد.
پرواز 076 شرکت هواپیمایی ماهان در مسیر ایرانشهر- سیرجان -تهران بعلت نقص فنی موتور شماره یک و استارت نخوردن آن باطل شد.
تلاش 5 ساعته مکانیک این هواپیما برای رفع نقص موتور شماره یک بی نتیجه بود و ارباس 320 ماهان در ایرانشهر زمینگیر گردیده است.
چندی قبل موتور شماره 2 این هواپیما تعویض شده بود.


نظر وبلاگ:خبر بسیار ناگواریست برای سیستم هوایی کشور زیرا با این وضع موجود و کمبود قطعات و موتور و فرسودگی ناوگان و تحریم وجود یک هواپیما آن هم از نوع ایرباس ۳۲۰ میان پیکر میتوانست مرهمی باشد بر این زخم قدیمی اما افسوس و هزاران افسوس

منبع:انجمن هوافضا

دیپلماسی نظامی

 سرتیپ پاسدار ” مصطفی محمد نجار ” وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز سه‌شنبه هفته جاری در صدر هیات عالی‌رتبه دفاعی به جمهوری ارمنستان سفر کرد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا ، وزیر دفاع ایران در سفر به ارمنستان با با رییس جمهوری، نخست وزیر و وزیر دفاع این کشور دیدار و مذاکره می‌کند. بررسی مناسبات دوجانبه و تبادل نظر پیرامون مسایل مورد علاقه دوکشور و همچنین مسایل منطقه‌ای وبین‌المللی ازاهداف سفروزیر دفاع ایران به ارمنستان اعلام شده است. سردار ” محمدنجار” به دعوت ” میکاییل هارتیونیان ” وزیر دفاع جمهوری ارمنستان در راس یک هیات عالی رتبه دفاعی به این کشور سفر می‌کند





نظر وبلاگ:امیدواریم این سفر منجر به خرید سیستم های دفاع هوایی و اقلام نظامی برای کشور باشد زیرا معمولا روس ها با واسطه تجهیزات نظامی خود را به ایران ارسال میکنند.همچنین این سفر میتواند یک هشدار باشد برای کشور آذربایجان که در نوکری آمریکاییها ید طولایی دارد.

تحلیل اکونومیست از ساخت بزرگ‌ترین هواپیمای جهان


غول آسمان‌ها به پرواز درمی‌آید 



هواپیمای ایرباس آ380 با آرم آبی و طلایی شرکت هواپیمایی سنگاپور با پرواز از فرودگاه شانگی سنگاپور به سیدنی سرانجام در سرویس تجاری قرار خواهد گرفت. در این پرواز این هواپیمای غول‌پیکر دو طبقه، 470مسافر خواهد داشت.


مسافران باید بلیت‌های خود را از مزایده ای‌بی‌ خریداری کنند و با این کار مبلغ 9/1میلیون دلار برای موسسات خیریه جمع‌آوری می‌شود.
روز تحویل این هواپیما برای شرکت هواپیمایی سنگاپور و برای سازنده آن روز جشن خواهد بود زیرا با تاخیر در تحویل، هزینه‌های توسعه و بحث‌های مالی کنار خواهند رفت، اما نشان‌دهنده گام بعدی در سرنوشت طولانی تجارتی است که در آن سرمایه‌های جهانی رو به سوی پروازها سرازیر می‌شوند.
تصمیم برای ساخت یک هواپیمای مهم و جدید همواره به معنی «شرط‌بندی روی شرکت» است در حالی که به خود هواپیما و سازنده آن به عنوان «تغییردهنده بازی» اشاره می‌شود. هر دوی اینها در مورد اولین بویینگ 747 صادق بود که اکنون قرار است A380 جایگزین آن شود.
اولین جمبوجت تقریبا 38سال پیش وارد سرویس شد و فشارهای مالی برای توسعه آن، شرکت قدرتمند بویینگ را به زانو درآورد، اما جهش بزرگ در ظرفیت یعنی 375صندلی در مقایسه با دیگر هواپیمای موجود در آن زمان یعنی هواپیمای 250صندلی
مک دانل داگلاس دی سی-8، تجربه و اقتصاد پرواز طولانی را دگرگون کرد.
سرانجام شرط‌بندی روی بویینگ 747 نتیجه ارزشمندی را به همراه داشت. بویینگ 747 بدون رقیب مستقیم و با فروش 1400دستگاه در دوران عمر خود، هواپیمایی با سودآوری بی‌نظیر بوده است. هیچ هواپیمایی مثل کونکورد زیبا، قابل توجه و دوست‌داشتنی نبود. ایرباس با تولید هواپیمای A380 همه چیز را به خطر انداخته است و نه تنها رقبای خود را از میدان خارج کرده است بلکه نمادی را ایجاد کرده است تا ذهن مسافران جهان را تسخیر کند.
موفقیت هواپیمای A380 نه تنها به کیفیت آن بستگی دارد بلکه به این نیز بستگی دارد که آیا تقاضا برای هواپیمایی که می‌تواند بیش از 500مسافر را در ترکیب متداول سه کلاس یا بیش از 800نفر در ترکیب یک کلاس جابه‌جا کند وجود دارد یا خیر. شرکت ایرباس شک ندارد که تقاضا برای چنین هواپیمایی وجود دارد. شرکت بویینگ در توضیح تصمیم خود در ارائه جمبو کمی به روز شده یعنی هواپیمای 8-747 در رقابت با هواپیمای A380، می‌گوید بازار تغییر کرده است و وضعیت ایرباس بدتر شده است.
هواپیمای A380 به‌رغم اندازه و وزنی که دارد می‌تواند مثل بویینگ از یک باند بلند شود و درجا بنشیند و این امر به دلیل کارآیی بال‌های آن است. نیازی به ساخت باندهای طولانی‌تر نیست، اما فرودگاه‌ها باید هزینه زیادی برای ساخت فضا برای پهنای بال هواپیما در گیت ورودی و خروجی بپردازند. همچنین این گیت‌ها باید برای عبور طبقه بالایی هواپیما اصلاح شوند.
استفن فورشا‌و از شرکت هواپیمایی سنگاپور می‌گوید: در حالی که بیشتر بودن صدا و اهداف مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار مهم بود، عامل شتاب‌دهنده‌ای که باعث سفارش 19هواپیمای A380 شد، فرصت فراهم کردن محیطی راحت‌تر و بهتر برای مشتریان بود.
او می‌گوید: در نظر داشته باشیم که این یک هواپیما است و محدودیت‌های فیزیکی دارد و باید ملاحظات اقتصادی را
در نظر بگیریم. اما ما قادریم تحولی در بیزینس کلاس به وجود آوریم، با قرار دادن چهار صندلی در یک ردیف و فضای شخصی بیشتر. «حتی در بخش اکونومی دو اینچ جا پای بیشتر و صندلی‌های پهن‌تر و یک تلویزیون بزرگ وجود دارد. در طبقه اصلی 12 سوئیت وجود دارد که با دیوارهای عمودی احساس فضایی منحصربه‌فرد را به دست می‌دهد. همچنین داخل هواپیما فوق‌العاده ساکت است.
شرکت هواپیمایی سنگاپور معتقد است زندگی برای شرکت‌هایی که از بویینگ 747 استفاده می‌کنند مثل شرکت هواپیمایی آل‌ینپو و شرکت هواپیمایی ژاپن در مواجهه با رقابت مستقیم با شرکت‌هایی که از هواپیمای A380 استفاده می‌کند، سخت خواهد شد. آقای فورشاو اضافه کرد: «بسیاری از مشتریان عقب‌نشینی کرده‌اند اما باید موضع خود را تغییر دهند. ما اطمینان داریم که این هواپیما واقعا یک «تغییردهنده بازی» است و همگان باید با قوانین جدید بازی کنند». اگر این امر درست باشد آینده‌ A380 روشن‌تر از آنچه بویینگ و منتقدان ایرباس تصور می‌کنند، خواهد بود. سرمایه‌گذاری احساسی بویینگ بر 747 و مشکل پذیرش پایان دوران طولانی‌ای که به عنوان گل سرسبد سفرهای طولانی بود،‌ قابل درک است. اما تاکنون، بویینگ فقط 20 سفارش برای هواپیماهای مسافربری 8-747 از طرف شرکت لوفتانزای آلمان دریافت کرده است. لوفتانزا قصد خرید 15 هواپیمای A380 را دارد و هنوز انتخاب‌های بیشتری هم هست. بین هواپیمایی که در پایان تکامل چهل‌ساله خود قرار دارد و هواپیمایی که در آغاز راه است رقابتی وجود ندارد. بحث در مورد پرواز در چند مسیر و پرواز از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر‌ نیز بی‌فایده است، یکی شامل دیگری نمی‌شود و با یکدیگر در
رقابت هستند.
اما مشکل می‌توان گفت که آیا A380 با توانایی تجاری بویینگ رقابت خواهد کرد یا خیر.
سفارش 185 هواپیمای ای‌380 از طرف 15 شرکت هواپیمایی قابل توجه است.
اما فقط هفت شرکت 747 ثبت‌شده فروش وجود دارند و زمان زیادی طول می‌کشد تا مشتریان A380 این هواپیما را دریافت کنند. اکنون ایرباس تصور می‌کند تقاضا برای هواپیماهای بسیار بزرگ تا سال 2025،‌ 1665 دستگاه خواهد بود که 55درصد از تقاضا از طرف منطقه آسیا- اقیانوسیه خواهد بود و تعدادی از آن نیز از طرف شرکت‌های هواپیمایی جدید. ایرباس محتاطانه پیش‌بینی می‌کند فقط 50درصد بازار را خواهد گرفت، اما نمی‌گوید که چند هواپیما باید بفروشد تا به نقطه تعادل سود و زیان برسد. به تازگی مدیرعامل ایی‌ای‌دی‌اس اعلام کرد: این تعداد به علت کاهش تولید انبوه و تاثیر ارزش پایین دلار، بالاتر از 420دستگاه اعلام شده قبلی خواهد بود.
اما حتی اگر بازار کوچک‌تر از آن چیزی باشد که ایرباس انتظار دارد،‌ هواپیمای A380 احتمالا حتی بدون حق انحصار،‌ مسیرهای طولانی پرتراکم را برای سال‌ها تحت تسلط خود درخواهد آورد و ایرباس باید تغییری در هزینه‌های در سرویس قرار دادن هواپیمای A380 ایجاد کند.
این هزینه‌ها به 20میلیارد یورو رسیده است. این کار برای شرکت‌های هواپیمایی و مسافران خبر خوبی است، اما برای ایرباس مسیری طولانی،‌ پرفراز و نشیب و پرمخاطره است.





منبع
http://www.daneshju.ir

تحول بزرگ توپخانه و موشک‌های سپاه در آینده نزدیک

 

خبرگزاری فارس: سردار کریمی گفت: در آینده‌ای نزدیک توپخانه و موشک‌های سپاه به تحول بزرگی در بعد تکنیک، تاکتیک و فن‌آوری دست پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی کل سپاه، سردار کریمی از مسئولان دانشکده توپخانه و موشک‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران که در همایش "توپخانه و آمادگی دفاعی در مقابل تهدیدات احتمالی" در محل دانشکده توپخانه و موشک‌های مجتمع دانشگاهی حضرت امیرالمؤمنین (ع) سپاه سخن می‌گفت، اظهار داشت: دانشکده توپخانه تلاش می‌کند در راستای رسالت خود با هم‌اندیشی و همگرایی یگانها و با تجزیه و تحلیل علمی، برنامه‌های خاص رسته توپخانه و موشک‌ها را برای استفاده در یگان‌های تخصصی نیروهای مسلح ارائه کند.
وی از جمله اهداف برگزاری این همایش تخصصی را آمادگی در مقابل تهدیدات دشمن، بررسی راهکارهای کارشناسی با استفاده از اساتید مجرب و خبره، آشنایی اساتید با فن‌آوری‌های روز توپخانه و موشک‌ها و ارائه به نیروهای زیرمجموعه و همچنین ارتباط و هماهنگی با یگان‌های رزم و فرماندهان نیروی زمینی سپاه در رسته توپخانه و موشک‌ها خواند.
کریمی آمادگی نیروهای مسلح در مقابل توطئه و جنگ روانی دشمن را قوت قلب برای مردم دانست و گفت: مردم مطمئن باشند بحمدالله علم، توان، تخصص و قدرت دفاعی کافی را در اختیار داریم و هر آنچه در توان داریم با توکل بر خدا و عنایت حضرت ولی عصر (عج) در مقابل تهدیدات دشمن بکار خواهیم گرفت که قطعا این آمادگی بازدارندگی را نیز بدنبال دارد.
مصدقی از دیگر مسئولین توپخانه و موشک‌های نیروی زمینی سپاه نیز گفت: در این همایش که در قالب کارگاه آموزشی انجام گرفت تلاش شده افزایش دقت و سرعت در اجرای آتش با استفاده از نرم‌افزار طراحی و بررسی شود تا از توان یگانی در حداقل زمان بتوان استفاده و به طرف دشمن احتمالی طرح‌ریزی آتش کرد.
در این همایش دو روزه، آخرین دست‌آوردها و فناوری‌های روز با حضور اساتید و فرماندهان توپخانه و موشک‌های نیروی زمینی سپاه تجزیه و تحلیل شد.

ادعای آمریکایی: احتمال حمله حزب الله به تل آویو با موشک ایرانی

 
 
مقامات امنیتی درباره نوع دقیق موشکی که حزب الله با استفاده از آن قادر به حمله به فرودگاه تل آویو است توضیحی ندادند.


 یک پایگاه خبری آمریکایی به نقل از منابع امنیتی ادعا کرد: "جنبش حزب الله لبنان به تعدادی موشک با توان هدف قرار دادن فرودگاه بین المللی تل آویو در مرکز اسرائیل دست یافته است."

به گزارش عصر ایران  مقامات امنیتی در گفت و گو با "ورلد نت دیلی" (WND) مدعی شدند: " ایران تعدادی موشک کوچک با قابلیت هدف قرار دادن فرودگاه بین المللی تل آویو را از طریق مرزهای سوریه برای حزب الله ارسال کرده است."

منابع یادشده که نخواستند نامشان فاش شود هشدارهای اخیر سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله درباره امکان یک "غافلگیری بزرگ" برای اسرائیل در صورت حمله به لبنان را مرتبط با امکانات جدید حزب الله برای حمله به فرودگاه اصلی اسرائیل ارزیابی کردند.

دبیرکل حزب الله در سخنرانی ماه سپتامبر گفته بود: "اگر شما صهیونیست ها در فکر حمله به لبنان هستید قول می دهم به شدت غافلگیر خواهید شد به طوری که سرنوشت جنگ و منطقه عوض خواهد شد."

برپایه این گزارش مقامات امنیتی درباره نوع دقیق موشکی که حزب الله با استفاده از آن قادر به حمله به فرودگاه تل آویو است توضیحی ندادند.

"ورلد نت دیلی" با اشاره به جنگ 33 روزه و صدور قطعنامه متعاقب آن از سوی شورای امنیت برای خلع سلاح حزب الله ادامه داد: "سازمان ملل هفته گذشته گزارشی به نقل از مقامات اسرائیلی منتشر و طی آن اعلام کرد حزب الله به موشک های جدید دوربرد با توان هدف قرار دادن تل آویو دست یافته است."

این گزارش به توان احتمالی موشک های جدید برای حمله به فرودگاه تل آویو اشاره نکرده است.

"بان کی مون"، دبیرکل سازمان ملل نیز با تکرار ادعاهای اسرائیل گفته بود: "حزب الله تعداد موشک های چینی ساحل به دریای C-802 را سه برابر افزایش داده و یک دستگاه ضد هوایی مسلح به موشک های زمین به هوا را نیز مستقر کرده است."

وی همچنین مدعی شده بود: "هرچند اسرائیل اطلاعات خاصی در اختیار سازمان ملل قرار نداده اما به نظر می رسد سخنرانی های چند ماه گذشته حسن نصرالله تاییدی بر ادعاهای اسرائیل باشد."

گفتنی است مقامات کشورمان پیش از این بارها  ادعای اسرائیل مبنی بر تجهیز و ارسال سلاح برای حزب الله را تکذیب کرده اند.


پانصدمین فروند جنگنده‌ی F/A-18 تحویل مشتری آن شد

 

کمپانی بوئینگ جمعه‌ی گذشته تحویل پانصدمین فروند جنگنده‌ی F/A-18 را جشن گرفت. این هواپیما که در مرکز سیسیل کمپانی بوئینگ در نزدیکی جکسون‌ویل فلوریدا و پس از انجام اصلاحات آماده‌ی تحویل شده بود، به نیروی هوایی امریکا تحویل داده شد. کمپانی بوئینگ از سال 1999 به همراه کمپانی نورثروپ گرومن بر روی پروژه‌ی طراحی و ساخت جنگنده‌ی F/A-18 هورنت مشغول به کار بوده و در طول 8 سال گذشته تعداد هواپیماهای تحویلی خود را به 500 فروند رسانده است که آماری بسیار مناسب به نظر می‌رسد. اولین سری از این هواپیما اولین دوره‌ی بازرسی کلی خود را پشت سر گذاشته است و به زودی نسل دوم آنها برای بازرسی کلی به کمپانی بازمی‌گردند. عمر پروازی این جنگنده بین 6 تا 10 هزار ساعت تعیین شده است.


منبع: www.boeing.com


صنعت هوایی کشور را می‌توان از واردات بی‌نیاز کرد

 

 مدیر کل پژوهش شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: با گسترش آموزش در هما می‌توان این شرکت و به طور کلی صنعت هوایی کشور را از واردات بی‌نیاز کرد.

فرزانه شرف‌بافی  با بیان اینکه در شرکت هما بدون انجام پژوهشهای علمی هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد، اظهار داشت: واحد پژوهش شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از تمام پژوهشهای علمی در هر زمینه‌ای به منظور مستحکمتر کردن پایه‌های علمی خود استقبال می‌کند. وی افزود: در حال حاضر این واحد نیازهای 10 ساله شرکت هما را ارزیابی و مشخص کرده و برنامه‌ریزیهای لازم برای دستیابی به آنها را شروع کرده است. مدیر کل واحد پژوهش ایران‌ایر با تاکید بر لزوم توجه به سه عامل هدف، انگیزه و برنامه در فرایند انجام کار، خاطرنشان کرد: با گسترش آموزش در هما می‌توان این شرکت و به طور کلی صنعت هوایی کشور را از واردات بی‌نیاز کرد.

وی که به تازگی موفق به اخذ مدرک دکترای هوا فضا با گرایش سازه‌های هوایی از دانشگاه صنعتی شریف شده است،‌ از حضور کلیه بانوان متخصص در امور پژوهشی در شرکت هما استقبال کرد.
شرف‌بافی تاکید کرد: این واحد همچنین از کلیه پایان‌نامه‌هایی که به نوعی با موضوعات و چالشهای پیش‌روی شرکت هما در ارتباط هستند حمایت مالی به عمل می‌آورد.

شرف‌بافی در پایان‌نامه دکترای خود توانست به فرمولی دست پیدا کند که برای اولین بار در دنیا امکان محاسبه زمان ایجاد اولین ترکها در سازه‌های هواپیما فراهم شود.

به گزارش فارس با تاکید مسئولان بخش فنی ایران‌ایر از این دستاورد علمی، هم‌اکنون تمام موارد پیری هواپیما در ناوگان هما رعایت می‌شود و با استفاده از این فرمول امکان تشخیص زمان دقیق رسیدن ترکهای سازه هواپیما به مرز بحرانی به وجود آمده است.

به این ترتیب تمامی هواپیماهای ایران‌ایر طبق برنامه‌های دقیقی وارد مراحل چک و بازبینی می‌شوند.
گزارش فارس حاکیست طرح مذکور در تعدادی از کنفرانسهای بین‌المللی بسیار مورد توجه قرار گرفته و زمینه‌های اجرایی شدن آن در حال شکل‌گیری است.

  

www.farsnews.com


برگزاری رزمایش آمریکا در خلیج فارس



همزمان با  رزمایش آمریکا در آب‌های خلیج فارس، دولت انگلیس نیز اعلام کرد: یک ناو هواپیمابر را اوایل سال 2008 به منطقه اعزام می‌کند.

به نقل از روزنامه‌ی دارالخلیج -چاپ امارات- نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که سلسله رزمایش‌هایی را در آبهای خلیج فارس با هدف بالا بردن توانمندی‌های خود در برابر هر گونه شرایط بحرانی آغاز کرده است.

نیروی دریایی آمریکا اظهار داشت: در این رزمایش نیروهای دریایی، زمینی و هوایی مشارکت دارند.

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد: این رزمایش در رویارویی با هر گونه حادثه‌ی انسانی یا فاجعه‌ای دیگر نظیر مناطق نفتی آلوده اجرا می‌شود.

در این رزمایش پنج روزه که از روز جمعه آغاز شده است، ‌یک ناو هواپیمابر آمریکا و دو کشتی تهاجمی شرکت دارند.

یگان پنجم دریایی آمریکا مستقر در بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این رزمایش نیروهای آبی - خاکی، هوایی و پزشکی حضور دارند.

در همین حال،‌ رادیو بی.‌بی.‌سی نیز اعلام کرد: وزارت دفاع انگلیس قصد دارد بهار آینده ناو هواپیمابری را به آبهای خلیج (فارس) اعزام کند.

براساس این گزارش،‌ ناو هواپیمابر Illustrious به دو ناو دیگر انگلیس که در حال حاضر در آبهای خلیج فارس هستند خواهد پیوست.

بی.‌بی.سی افزود، سه کشتی پشتیبانی و دو کشتی مین‌ یاب به همراه دیگر ناوها طی شش ماه استقرار در آبهای خلیج فارس و اقیانوس هند و دریای سرخ مستقر خواهند بود.

وزارت دفاع انگلیس استقرار این ناو هواپیمابر را در راستای اجرای طرح‌های قبلی‌اش دانسته و افزوده است: ما در قبال تعهدات خود در خصوص برقراری امنیت در دریاها که بخشی از جهان هستند اقدام به استقرار این ناو خواهیم کرد.

www.isna.ir


اس ۳۰۰ در سوریه

اولمرت تلاش کرد تا روسیه به سوریه موشک نفروشد

روزنامه صهیونیستی "معاریو" نوشت هدف دیدار "ایهود اولمرت" نخست وزیر اسراییل از روسیه در هفته گذشته ،جلوگیری از فروش موشک ضد هوایی "اس "۳۰۰ روسی به سوریه بود.

به گزارش ایرنا از بیروت به نقل از منابع خبری رژیم صهیونیستی ، موشک " اس" ۳۰۰از پیشرفته‌ترین موشک‌ها در جهان محسوب می‌شود که قادر است هواپیماهای دشمن را از فاصله۳۰۰کیلومتری هدف قرار دهد.

معاریو روز شنبه در این‌باره نوشت سوریه با دریافت این نوع موشک‌ها می- تواند ، هواپیماهای اسراییلی را به محض برخاستن حتی در فرودگاه بن گوریون در مرکز اسراییل هدف قرار دهد.

به نوشته این روزنامه ، به دنبال حمله هوایی اسراییل ضد سوریه در ماه سپتامبر گذشته ، روسیه فروش این موشک‌ها را به سوریه پیشنهاد داد.

معاریو نوشت مسوولان اسراییلی شک دارند که اولمرت توانسته باشد "ولادیمیر پوتین " رییس جمهوری روسیه را قانع کرده باشد که این موشک‌ها را به سوریه نفروشد.

www.irna.ir

بازگشت تفتان





صبح روز شنبه مورخ 12/8/86 کاپیتان خانلری ریاست محترم سازمان هواپیمایی کشوری ضمن حضور در فرودگاه زاهدان از شرکت هواپیمایی تفتان بازدید نمودند.
ایشان هنگام بازدید از هواپیماهای فوکر 50 این شرکت ، بر تسریع در از سرگیری پروازهای تفتان ار تاکید کردن و آمادگی سازمان هواپیمایی کشوری را جهت هرگونه همکاری و مساعدت اعلام نمودند.
پروازهای 2 فروند هواپیمای فوکر 50 این شرکت بعلت مشکلات مدیریتی لغو شده است.
از 2 سال گذشته تا کنون این 2 فروند هواپیما بعلامت ثبت EP-TFT و EP-TFN در فرودگاه زاهدان زمینگیر شده اند.
در حال حاضر ، مدیریت جدید تفتان ار فعالیت خود را آغاز نموده و این 2 هواپیما آماده پرواز برای اعزام به خارج جهت انجام تعمیرات اساسی هستند.




منبع:انجمن هوافضا