مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

رقابت چین و آمریکا در فضا: شروع دوباره جنگ ستارگان

 

 

 

هفته گذشته وزارت دفاع امریکا اعلام کرد حاضر است بر روی ایده‌ی جدیدی که در میان متخصصان دفاعی این کشور برای مقابله با موشک ضدماهواره‌ی چین و به عنوان یک سلاح جدید فضایی مطرح شده است، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کند. پیشنهاد گروهی از متخصصان دفاعی امریکا برای مقابله با سیستم دفاع موشکی چین که توان نابود کردن ماهواره را نیز دارد، بلافاصله پس از بررسی طرح و موافقت با آن پذیرفته شده و اعتباردهی شد.

این پروژه که تنها چند روزی است در وزارت دفاع این کشور برنامه‌بندی شده است، توانسته اعتباری در حدود 49 میلیارد دلار به خود اختصاص بدهد. هنوز جزئیاتی از این سیستم بیان نشده اما خبرها حاکی از آنند که این سیستم توانایی غلبه بر جاذبه و قدرت انفجاری در حدود بمب‌های تنی هوشمند را دارا می‌باشد.

چین در دی ماه گذشته یک ماهواره قدیمی خود را بایک فروند موشک ضد ماهواره‌ در فضا منهدم کرد.

بسیاری از کشورهای غربی ، اقدام چین در استفاده از موشک ضدماهواره در فضا را مورد انتقاد قرار دادند به طوری که چائو گانگ چوان  وزیر دفاع چین همان زمان اعلام کرد : پکن دست به آزمایش جدید ضد ماهواره‌ای نمی‌زند.

آزمایش ضد ماهواره‌ای چین باعث نگرانی کشورهای مختلف از جمله استرالیا، ژاپن، آمریکا و کره‌جنوبی شد. این کشورها اعتقاد دارند چین می‌تواند با این سلاح، ماهواره‌های کشورهای دیگر در فضا را هدف قرار دهد.

انهدام یک ماهواره‌ی ارتباطاتی قدیمی چین در جریان آزمایش یک سلاح ضد ماهواره‌ای از سوی این کشور، نخستین عملیات موفقیت آمیز یک کشور در پرتاب این نوع موشک از 20 سال گذشته تاکنون قلمداد می‌شود. روزنامه‌ی نیویورک تایمز به نقل از برخی مقامات ناشناس آمریکایی نوشت که ایالات متحده دو آزمایش پیشین چین در زمینه‌ی سیستم‌های ضد ماهواره‌ای را در 7 ژوییه 2005 و 6 فوریه 2006 شناسایی کرده بود. هر دو آزمایش موشکی یاد شده با شکست مواجه شدند.

 

البته برخی منابع نزدیک به دولت آمریکا در آن زمان مدعی شدند: آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا قبل از تدارک چین برای انجام آزمایش موشک ضدماهواره‌ای‌اش در ژانویه‌ی گذشته از این موضوع اطلاع داشتند، اما واشنگتن به دلیل نداشتن نفوذ و تسلط کافی در برخورد با پکن تصمیم گرفت در این امر مداخله نکند.

بنا به اعلام روزنامه‌ی نیویورک تایمز آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در دسامبر 2006 و اوایل ژانویه‌ی سال جاری از تدارک چین برای سومین آزمایش موشکی ضد ماهواره‌ای‌اش با خبر بوده اند.

به ادعای این روزنامه دستگاه‌های سیار پرتاب موشک برای موشک‌های مدل SC-19 به کرات در پایگاه سونگلین شناسایی شده‌ بودند.

نیویورک تایمز هم‌چنین نوشت که آژانس اطلاعات فضایی آمریکا که مسوولیت جمع آوری پردازش اطلاعات در خصوص شناسایی تسلیحات موشکی را بر عهده دارد در اوایل ژانویه در خصوص احتمال آزمایش موشکی SC-19 هشدار داده بود.

گفته می شود دولت جورج بوش، رییس جمهور آمریکا در آن مقطع زمانی به مساله‌ی چگونگی واکنش به این اقدام پرداخت و حتی کار ابلاغ مراتب اعتراض خود را آغاز کرد، اما در نهایت امر تصمیم گرفت که تا پس از پایان این آزمایش علیه پکن واکنش نشان ندهد.

ظاهرا دولت بوش در معاملات خود با چین در تنگنا بود و به دلیل نداشتن نفوذ و تسلط کافی بر پکن در ممانعت از پیشبرد برنامه‌های نظامی این کشور و به این دلیل که نمی‌خواست پکن از میزان اطلاعات واشنگتن در فعالیت‌های فضایی آن کشور اطلاع داشته باشد، تصمیم به عدم مداخله گرفت.

 

به هر حال چین علنا در عرصه فضا در مواحهه با امریکا مبارز طلبی می کند و برنامه های جاه طلبانه ای را در این راستا تدارک دیده است.

چین امسال در حالی پنجاهمین سالگرد دستیابی به فناوری فضایی خود را جشن گرفت که با فرستادن اولین ماه‌گرد خود به فضا یک قدم برای رسیدن به این قمر نزدیک‌تر شده و به زودی انسان را به سطح کره‌ی ماه خواهد رساند.

این کشور تا کنون دو فضانورد چینی را از خاک خود به فضا فرستاده است.

 

اگرچه مقامات چینی و نیز مسوولان غربی به کرات بی میلی خود را نسبت به ورود به یک رقابت تسلیحاتی جدید در فضا بارها اعلام کرده اند ولی عملکرد این کشورها و برنامه های آتی آنها گویای برخورد دوگانه آنها در این موضوع است.

شاید در آینده ای نزدیک جهان دوباره شاهد رقابتی پرهزینه و پرخطر در عرصه فضا باشد: یک جنگ ستارگان دیگر


امین ملک پور

کارشناس ارشد هوافضا

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد