مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

پیشنهاد بی شرمانه

پیشنهاد واشنگتن به مسکو برای همکاری در استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا

واشنگتن به منظورکاهش تنش‌ها با روسیه بر سر استقرار سپردفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا رسما به روسیه برای همکاری درخصوص این سیستم دفاع موشکی پیشنهاد داد.

آمریکا هم‌چنین طرحی را به مسکو ارائه داده است تا روسیه را به صرف‌نظر از تهدیدش مبنی بر کناره‌گیری از معاهده‌ی کلیدی کنترل تسلیحاتی اروپا ترغیب کند.

این طرح‌ها پیش از این نیز در دیدار رهبران دو کشور مورد بررسی قرار گرفت، اما روسیه تاکید دارد قبل از هر گونه مذاکرات دیگر این طرح‌ها را باید به صورت مکتوب در اختیار داشته باشد.

مقام‌های روسیه و آمریکا از انتشار هرگونه سند در این رابطه خودداری کرده‌اند.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه‌ی آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روس وی احتمالا روز دوشنبه در آستانه‌ی برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح در آناپولیس در این خصوص با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد.

گفته می‌شود در این طرح‌ها آمریکا در خصوص استقرار یک سیستم راداری در جمهوری چک و یک سیستم رهگیر موشکی در لهستان و تصمیم روسیه برای تعلیق مشارکتش در معاهده‌ی نیروهای متعارف در اروپا پیشنهادات و معاملاتی را مطرح کرده است.

آمریکا مدعی است: سیستم دفاع موشکی در شرق اروپا برای مقابله با موشک‌های ایران که قادرند اروپا یا خاک آمریکا را هدف قرار دهند ضروری است.

روسیه معتقد است که تنها هدف از استقرار این سیستم موشکی هدف قرار دادن موشک‌های روسی و تهدیدی برای نیروی هسته‌یی این کشور است.

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: سند دفاع موشکی شامل طرح‌هایی است که رایس و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در مذاکرات ماه گذشته‌ی خود در مسکو با مقام‌های روسی مطرح کردند.

این پیشنهادات شامل:

- تلفیق سیستم‌های دفاع موشکی ناتو و روسیه و آمریکا برای گسترش سیستم حفاظتی از غرب و روسیه

- دادن مجوز به کارشناسان روسی برای بازرسی‌های متداول و دائمی از سایت‌های موشکی آمریکا در لهستان؛ مقام‌های آمریکا تاکید دارند که این پیشنهاد باید به تایید لهستان نیز برسد.

- تعویق فعالیت‌های سایت رهگیری موشک آمریکا تا زمانی که معلوم شود ایران می‌تواند با موشک‌های بالستیک‌اش اروپا را هدف قرار دهد.

مقام‌های روسیه تاکنون واکنش مثبتی به پیشنهاد تعلیق فعالیت‌های سایت رهگیری نشان دادند، اما مذاکره‌کنندگان روس تاکید دارند که این پیشنهاد باید شامل یک معاهده‌ی لازم‌الاجرایی شود که شرایط خاص این فعالیت‌ها را نیز مورد نظر قرار دهد. به نظر می‌رسد آمریکا با چنین درخواستی مخالفت کند.

تا کنون هیچ مقام روسی یا آمریکایی جزییات پیشنهاد معاهده‌ی کنترل سلاح را اعلام نکرده است. معاهده‌ی 1990 محدود به استقرار تانک‌ها، هواپیما و سلاح‌های متعارف سنگین در سراسر اروپا می‌شد. مذاکره‌کنندگان در سال 1999توافق کردند که این معاهده را مورد بازنگری قرار دهند اما آمریکا و دیگر اعضای ناتو با این امر مخالفت کردند.

www.isna.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد