مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

باز هم هواپیمای دولت

بکارگیری هواپیمای 59 میلیون دلاری در سفرهای مقام‌های اجرایی

خبرگزاری فارس: هواپیمای جنجالی که در اواخر دولت خاتمی از خارج خریداری و به دلیل تشریفاتی بودن از بکارگیری آن در دولت جدید خودداری شده بود از چند هفته گذشته در برخی سفرهای مقام های دولتی به استثنای رئیس جمهوری مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، بکار گیری این هواپیما در پی از رده خارج شدن هواپیمای بوئینگ 707 دولت صورت گرفته است. دکتر محمود احمدی نژاد همچنان به عدم استفاده از هواپیمای جدید در سفرهای خود اصرار دارد، ولی سایر مسئولان دولتی از این هواپیما استفاده می کنند.
خرید هواپیمای تشریفاتی در سال 80 به دستور رئیس‌جمهور سابق کشورمان محمد خاتمی و با مجوز شورای اقتصاد برای استفاده اختصاصی دولت و از طریق فاینانس داخلی تصویب شد.
همچنین با تصمیم شورای اقتصاد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) مامور خرید این هواپیما برای دولت شد و در آذر 1381 قراردادی با شرکت تعمیراتی هوایی «سوژرما» فرانسوی برای خرید هواپیمای ایرباس تشریفاتی VIP امضا کرد.
براساس این قرارداد شرکت سوژرما به عنوان واسطه بین ایران و شرکت «سیل» سنگاپور قرار گرفت و 20 میلیون دلار نیز از ایران گرفت تا دکوراسیون داخل هواپیما را خریداری و آن را تجهیز نماید.
این هواپیما به قیمت 39 میلیون دلار خریداری و با هزینه‌ای بالغ بر 20 میلیون دلار نیز دکوراسیون آن تغییر کرد که مجموعا 59 میلیون دلار هزینه در برداشت.
این هواپیما مدل سال 2002 میلادی است و دارای امکاناتی همچون سالن کنفرانس و وجود ارتباطات اینترنتی و ماهواره‌ای و امکانات متعدد رفاهی است و کارکرد آن کم و حدود 1500 ساعت برآورد شده است.
این هواپیما قرار بود در آذر 83 به هما تحویل داده شود، اما با کارشکنی شرکت فرانسوی این هواپیما در آذر 84 و در زمان دولت محمود احمدی نژاد به جمهوری اسلامی تحویل داده و وارد کشورمان شد.
احمدی نژاد نیز پس از تحویل این هواپیما به وزارت راه و ترابری دستور داد تا نحوه استفاده این هواپیما را مشخص کند. هما نیز از سوی وزارت راه مسئول بررسی نحوه بهره‌برداری از این هواپیما شد که در همین رابطه گزارشی از سوی هما به وزارت راه ارسال شد.
یک منبع مطلع در نهاد ریاست جمهوری که نخواست نامش ذکر شود‌، «رئیس جمهور از این هواپیما استفاده نخواهد کرد و این هواپیما در صورت استفاده فقط از سوی تیم همراه رئیس جمهور از جمله گروه خبری و کارکنان ریاست جمهوری که در سفرهای استانی همراه هئیت دولت هستند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»
در این بین امری که برای نظام جمهوری اسلامی مهم و مورد تاکید است، حفظ جان مقامات و مسئولان می‌باشد و در حالی که کارشناسان و مسئولان امر به علت قدمت، مشکلات فنی و امینت استفاده از هواپیمای تشریفات رئیس جمهور و حتی 747 را به صلاح ندانسته و بر استفاده از هواپیمای جدید تاکید دارند، مقامات مسئول باید برای این امر تصمیم اساسی اتخاذ نمایند، این در حالی است که مسوولان هواپیمایی و آشیانه جمهوری اسلامی ایران به مسئولان دولتی توصیه کردند که از هواپیما تشریفات 321 استفاده شود .زیرا هزینه های درجا ماندن و نگهداری آن بسیار سنگین است و مطمئنا استفاده از هواپیمای 321 می تواند از این نگرانی های بکاهد.
کارشناسان هوایی کشور بر این باورند که عدم استفاده از هواپیمای تشریفاتی از سوی دولت نیز هزینه‌های زیادی برای دولت به همراه دارد. زیرا هواپیما همواره باید چک پروازی شود و با اتمام یک سیکل پروازی تعمیراتی باید روی آن صورت بگیرد که هزینه‌های زیادی را دربردارد.
در این شرایط و در حاشیه سفر رئیس جمهور به ارمنستان «علی سعیدلو» معاون اجرای رئیس جمهور به آشیانه جمهوری اسلامی رفت و از هواپیمای تشریفات 321 بازدید و از مسولان و کارشناسان مربوطه نسبت به وضعیت این هواپیما سئوالاتی را پرسید و بعد از بازدید این هواپیما در یک ماه گذشته دو بار مورد استفاده قرار گرفت، ابتدا پرویز داودی معاون اول رئیس جمهوری در سفر به قزاقستان از آن استفاده نمود و درمرحله بعد نیز این هواپیما خبرنگاران و جمعی از همراهان سفر استانی رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی را از بیرجند به تهران آورد.
«مالک برزگر» مدیر سابق روابط عمومی هما در این زمینه در گفت و گویی که پیش از این با فارس داشت با اشاره به هزینه نگهداری هواپیمای تشریفاتی دولت که ماهانه حدود شش میلیون تومان است، اظهارداشت: هواپیمایی " هما " که به عنوان کارگزار دولت به شمار می‌رود تنها برای نگهداری و چک لیست‌های موردنظر ماهانه حدود 6 میلیون تومان برای هواپیمای تشریفاتی دولت خریداری شده از فرانسه هزینه می‌کند.
وی ادامه داد: عمر این هواپیما در حال حاضر 30 سال است که در قیاس با هواپیماهای مسافری فعال در ناوگان هما 10 سال پیرتر است.
برزگر تاکید کرد: برای ما که مسئول پروژه این هواپیما بودیم تنها زمانی خستگی کار رفع می‌شد که دولت از این هواپیما استفاده می‌کرد.
وی افزود: هواپیمای VIP دولت از لحاظ ایمنی در سطح مناسبی است ولی از نظر تشریفاتی حتی از هواپیماهای معمولی عربها پایین‌تر است.
مدیر سابق روابط عمومی هما ادامه داد: هواپیمای VIP باید حدود 12 صندلی داشته باشد، این در حالی است که این هواپیما دارای 48 صندلی است.

نظرات 2 + ارسال نظر

وبلاگت بسیارجالب ومفید بود شما هم به ما سربزنید اگر برایتان ممکن میباشد وبلاگهای من را در لینکستان خود قرار دهید تا زیر سایه شما نسیمی به ما بوزد و بازدیدکنندگان شما گوشه چشمی به وبلاگ ما داشته باشند پیروز باشید به امید روزی که وبلاگهای من باعث شادی و امید شما دوست عزیز شود=>


http://www.dvp.mihanblog.com
سکس 5 قاره/شرکت درجایزه800دلاری
http://www.mamno-13.blogsky.com
ورود 13- ممنوع

دوست عزیز ممنونم از اظهار لطف شما.بدلیل اینکه این وبلاگ به مطالب مربوط به بحث هوافضا می پردازد از اینرو از تبادل لینک با وبلاگ های نا مرتبر معذوریم.با تشکر

ما توانستیم دوشنبه 5 آذر 1386 ساعت 06:10 ب.ظ http://dastavardiran.blogfa.com

سلام

وبلاگ بسیار پر محتوایی دارین ،من شما رو لینک کردم ،به وبلاگ ما سر بزنید ،در صورت صلاحدید شما هم ما رو لینک کنید.[گل]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد