مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

موشک برایستمون

 

 


موشک برایستمون برای اهداف زرهی مانند تانک به کار میرود این موشک دارای جستحوگر فعال راداری با فرکانس 94 گیگاهرتز می باشد که به منظور هدایت موشک خودکار به کار رفته است.اولین شلیک این موشک در سال1994 انجام شده است و تولید آن در سال 2001 آغاز گردیده است.این موشک در سال 2002 در نیروی هوایی انگلستان به کا رفته است قابلیت جست و جو گر نصب شده در دماغه موشک به گونه ای است که به طور خودکار اهدافی مانند تانک و آتشبار های ضد هوایی را تشخیص می دهد ولی خود روهای ترابری زرهی مانند کامیون حمل سربازان توسط جست و جو گر موشک قابل تشخیص نیست زیرا در الگوریتم تعبیه شده در برنامه جست و جو گر موشک اینگونه اهداف در نظر گرفته نشده است همچنین بر خلاف سایر موشک های این دسته که توانایی شلیک از هواپیماهای جنگنده را ندارند مانند:هل فایر و موکوپا شلیک از جنگنده ی توراندا انجام شده است این آزمایش در سپتامر 2000انجام شده است .


این موشک از جنگنده های دیگری مانند یوروفایتر و هری یر نیز توانایی شلیک دارد .هواپیمای یوروفایتر توانایی حمل 24 عدد از این نوع موشک را دارد.


موتور موشک برایستمون توانایی فوق العاده ای را دارد به گونهای که شتاب لازم برای رساندن موشک با مافوق صوت فراهم سازد .همانند:موشک لانگ بو موشک برایستمون نیز توانایی عملکرد در شرایط بد آب و هوایی مانند مه و برف و باران را نیز داراست .


وقتی هدف توسط هواپیما تشخیص داده شد موشک به سمت منطقه ای که هدف وجود دارد شلیک می شود و رادار جست و جو گر موشک به طور خود کار ارتفاع موشک را تعیین می کند تا موشک در یک ارتفاع ثابت بماند .جست جو گر موشک دارای الگوریتم تشخیص اهداف به طوری عمل می کند که به طور خودکار بر روی هدف قفل می کند و به صورت شیرجه ای از بالا به هدف برخورد می کند .


مزییت استفاده از جستجو گر راداری(موج میلیمتری )برای تشخیص هدف در صحنه ی نبرد رد این است که با توجه به طول غالب زمینه که برای 10 میکرون است اهداف زرهی به خوبی تشخیص داده می شوند.


رادار این موشک کافیست قسمتی از تانک زرهی را مشاهده نماید تا تشخیص درستی از هدف داشته باشد البته رادار این موشک توانایی تشخیص تانک خودی را از دشمن ندارد .


چنانچه موشک هدف را پیدا نکند مسیر پرواز روی آخرین مسیر موشک ادامه می یابد و در نهایت با تغییر مسیر و برخورد به زمین خود را نابود می سازد .


در آینده با پیشرفت این موشک توانایی تشخیص اهدافی مانند :بالگرد و هواپیماهایی که بر روی زمین قرار دارند و سایت های راداری و وسایل حمل موشم بالستیک نیز در برنامه ی توسعه عملکرد این موشک قرار دارد

بریمستون

منبع:جنگنده-موشک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد