مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تونل باد مافوق صوت ایران در دنیا منحصر به فرد است

 

مسئول هسته هوافضا بسیج جامعه مهندسی لرستان و عضو گروه تحقیقاتی طراحی و ساخت تونل باد مافوق صوت، طراحی این تونل باد توسط مهندسین بسیجی ایرانی را منحصر به فرد خواند.

مهدی رحیمی با تشریح مراحل طراحی و ساخت تونل باد مافوق صوت در ایران اظهار داشت: قبل از تولید انبوه یک وسیله پروازی اعم از موشک و هواپیما باید سه مرحله طراحی ، آزمایشات تونل باد و مرحله پروازی آن صورت گیرد .

کارشناس ارشد مهندسی هوافضا و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین ادامه داد : با توجه به اینکه در کشور امکانات لازم برای تست وسایل پروازی وجود نداشت انجام این تست باید در یکی از کشورهای دارای این تکنولوژی انجام می شد که این امر علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین به کشور باعث لو رفتن اطلاعات وسیله پروازی می شد.

رحیمی اذعان داشت : با این اوصاف باید این وسیله در داخل کشور طراحی و ساخته می شد که در این راستا گروهی از مهندسین بسیجی در سال 72 با هدف اجتناب از وابستگی ها به بیگانگان، اعتلای علمی کشور، جلوگیری از خروج بی رویه ارز، کاهش هزینه های آزمایش اجسام پرنده و محفوظ نگه داشتن اطلاعات نظامی و تولید علم فعالیت خود را آغاز کرد.

مسئول هسته هوافضا بسیج جامعه مهندسی لرستان با اشاره به اینکه بالاخره تلاش های مهندسین بسیجی ثمر داد و تونل باد مافوق صوت توسط این بسیجیان ساخته شد اضافه کرد: علاوه بر ساخت تونل باد، آزمایشگاه و مرکز تحقیقاتی وسایل پروازی نیز در کشور راه اندازی شد که در نوع خود در دنیا منحصر به فرد است.

به گفته وی تونل باد مافوق صوت برای تست موشک ها و سایر وسایل پرنده استفاده می شود.

رحیمی با بیان اینکه پیش از این تنها کشورهای بلوک پیشرفته دنیا طراحی، ساخت و آزمایشات تونل های باد مادون صوت ، مافوق صوت و ماوراء صوت را در انحصار خود قرار داده بودند، تصریح کرد: هم اکنون کشور ما در راستای خودکفایی و با تلاش مهندسین بسیجی دارای این تکنولوژی پیشرفته و به روز است .

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین با انتقاد از کمبود امکانات علمی و فنی در لرستان برای کارهای تحقیقاتی و صنعتی گفت: این کمبودها باعث شده که اغلب طرح های تحقیقاتی دانشگاه ها منجر به تولید وسیله خاصی نشود.

مهنس بسیجی مهدی رحیمی تاکنون در بیش از 70 پروژه و طرح تحقیقاتی به عنوان مجری و همکار شرکت داشته و همچنین پنج مقاله را در کنفرانس های بین المللی ارائه کرده است.

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 20 آذر 1386 ساعت 10:20 ب.ظ

گفته شد در خاور میانه منحصر به فرد است نه در دنیا!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد