مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

ناگفته های حمله اخیر اسرائیل به سوریه

 
اسرائیل محموله سلاح ایرانی را در سوریه بمباران کرد

مقامات رسمی اسرائیل همچنان به سکوت نسبت به اتهامات سوریه در مورد پرواز هواپیما (یا هواپیماها)ی اسرائیلی بر فراز خاک آن کشور ادامه می دهند و نسبت به گزارشی نیز که شب گذشته از تلویزیون سی ان ان پخش شد، هنوز واکنشی از اورشلیم شنیده نشده، ولی برخی مقامات سوریه آن بخش از گزارش را که در آن گفته شده بود واحدهای زمینی اسرائیل نیز در این عملیات شرکت داشته اند اکیدا تکذیب کردند.

کریستین امانپور گزارشگر ارشد شبکه سی ان ان در خبری که شب گذشته (سه شنبه 11 سپتامبر 2007) پخش شد ادعا کرد که هدف هواپیماهای اسرائیلی نابود کردن سلاحهای ارسالی ایران برای سوریه یا حزب الله بوده و این عملیات با موفقیت کامل انجام گردیده و علاوه بر نیروی هوائی، یک واحد از نیروی زمینی اسرائیل نیز در این عملیات شرکت داشته و نتیجه آن کاملا موفقیت آمیز بوده است.

در ادامه گزارش آمده است که ایالات متحده نیز بر این باور است که اسرائیل توانسته به رژیم حزب بعث سوریه و جمهوری اسلامی ایران هشدار دهد که هرگاه امنیت اسرائیل به طور جدی به خطر می افتد، این کشور قادر است به اقدامات لازم دست بزند و از خود دفاع کند.

همانگونه که گفته شد، مقامات رسمی اسرائیل به سکوت درباره این خبر ادامه می دهند و در روزهای اخیر نیز نسبت به گزارشهای مبهم (و گاهی ضد و نقیض) که از سوریه رسیده سکوت کرده اند. سوریه هنوز روشن نساخته که آیا یک یا چند هواپیمای اسرائیلی در این عملیات شرکت داشته اند.

همچنین سوریها گفتند که هواپیمای اسرائیلی هنگامی که توسط رادار سوریه شناسائی گردیده و به سوی آن آتش گشوده شده، مهمات خود را در یک نقطه غیرمسکونی به زمین ریخته و به سرعت از خاک سوریه خارج شده است. ولی برخی محافل دیگر سوری از "بمباران" در داخل آن کشور سخن گفتند.

در گزارش سی ان ان (که هنوز مورد تائید هیچ منبع خبری رسمی قرار نگرفته) گفته شده که در محل عملیات گودال بزرگی به وجود آمده است.

بنا بر این گزارش، هنوز معلوم نیست که آیا نیروی زمینی اسرائیل که ادعا می شود در این عملیات شرکت داشته برای مشاهده دقیق و ارزیابی زیانهای وارده در نتیجه عملیات بوده، و یا ماموریت آن علامتگذاری الکترونی به روی هدفهای مورد نظر بوده تا به طور دقیق توسط هواپیماها نابود شود.

در گزارش سی ان ان گفته نشده که چه نوع اسلحه ای در مکانی که هواپیماهای اسرائیلی به روی آن پرواز کردند وجود داشته که اسرائیل ضروری دیده آن را نابود کند.

اکنون چند سال است که از طریق خاک سوریه مقادیر بسیار عظیمی اسلحه از جانب حکومت ایران برای حزب الله لبنان فرستاده می شود که اسرائیل تا هفته پیش هرگز نسبت به آن واکنشی نشان نداده بود.

ولید معلم وزیر خارجه سوریه در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته خود در آنکارا برای نخستین بار ادعا کرد که اسرائیل در عملیات خود بر فراز خاک سوریه، از مهمات واقعی استفاده کرده و "یک عمل تعرضی خصمانه و عمدی" مرتکب شده است.

برخی منابع خبری می گویند، وزیر خارجه سوریه در دیداری که با سفیران و یا وابستگان نظامی کشورهای خارجی در دمشق داشت از جمله گفت: ساعت یک و 30 دقیقه بامداد روز پنجشنبه 6 سپتامبر 2007 سه فروند هواپیمای اسرائیلی از فراز آبهای دریای مدیترانه وارد حریم هوائی سوریه شدند و به فاصله 50 کیلومتری از شهر دیرالزور (در شرق سوریه) رسیدند. ولی در این نقطه توسط رادار ضد هوائی سوریه شناسائی شدند. در این لحظه بود که هواپیماهای اسرائیلی چهار فروند موشک به سوی برخی هدفهای زمینی پرتاب کردند، ولی نتوانستند آسیب جانی و یا خسارت مالی برسانند.

روزنامه عرب زبان الحیاة روز گذشته نوشته بود که هواپیماهای اسرائیلی بلافاصله پس از شلیک موشکهای خود، تغییر جهت داده و در حالی که به موازات مرز ترکیه پرواز می کردند، به سرعت از خاک سوریه خارج شدند.

به گفته یک مقام آگاه اروپائی که نخواست نامش برده شود، سخنان مقامات سوری در دیدار با سفیران و وابستگان نظامی کشورهای اروپائی، این پیام را القاء می کند که آنها در نظر ندارند به یک اقدام نظامی علیه اسرائیل دست بزنند.

به گفته آنان، ولید معلم حتی خواستار آن نشد که اتحادیه اروپا علنا اقدام اسرائیل را نکوهش کند. ولی از آنان درخواست کرد که اگر سوریه تصمیم بگیرد به شورای امنیت شکایت برد، از پشتیبانی اروپا برخوردار گردد. سوریه درخواست مشابهی را نیز با روسیه در میان گذاشت.

همزمان خبر رسید دیداری که قرار بود وزیر خارجه سوریه امروز (چهارشنبه 12 سپتامبر 2007) از عربستان سعودی به عمل آورد لغو شده است. قرار بود ولید معلم در این دیدار پیامی از جانب پرزیدنت بشار اسد به پادشاه عربستان تسلیم کند. احتمال می رود که علت لغو دیدار آن باشد که پادشاه عربستان حاضر نشد وزیر خارجه سوریه را به حضور بپذیرد.

منابع خبری می گویند که سوریه از ادامه سکوت اسرائیل در مورد آن چه که سپیده دم روز پنجشنبه (بنا بر ادعای دولت دمشق) در خاک سوریه انجام شده خرسند است و آن را مهم می داند. ولی در عین حال سوریه انتظار دارد که اسرائیل از طریق مسیرهای دیپلماتیک برای دولت سوریه پوزش رسمی بفرستد.

در حالی که کشورهای عرب به طور کامل نسبت به این ماجرا سکوت کرده اند، و این امر نشان تنفر آنها از حزب بعث دمشق و همکاریهای تنگاتنگ آن با جمهوری اسلامی ایران است، دولت کره شمالی روز گذشته (سه شنبه) به دولت تهران پیوست و با انتشار بیانیه شدید اللحنی، اسرائیل را به تجاورکاری علیه دولت دمشق متهم ساخت.

اگر حکومت ایران می تواند ادعا کند که با سوریه پیمان دفاع نظامی دارد، معلوم نیست کره شمالی به چه علت به جهت گیری در این مورد پرداخته است.


روسیه نیز در روزهای اخیر اقدام اسرائیل را نکوهش کرد.

سوریه در یادداشتی که برای سازمان ملل متحد فرستاد نوشت: سکوت متمادی جامعه بین المللی نسبت به عملیات تعرضی مداوم اسرائیل صلح و امنیت منطقه را در معرض خطر قرار می دهد و ممکن است باعث وقوع یک امر فاجعه بار گردد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد